Skip to main content

Basics of CAD (3 cr)

Code: 5R00CE36-3003

General information


Enrolment period
01.08.2016 - 09.09.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
29.08.2016 - 23.12.2016
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Local portion
2 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Construction Architect
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 35
Degree programmes
Degree Programme in Construction Architect
Teachers
Jaakko Aumala
Person in charge
Jouko Lähteenmäki
Course
5R00CE36

Objectives (course unit)

Students master the basics of computer-aided design. They can produce computer-aided designs with diverse presentation methods, master the markings and printing of ready construction plans in accordance with the Finnish practice. Students learn basics of SketchUp and presentation pictures of the SketchUp model using separate software

Content (course unit)

Basics of AutoCAD 2D
Plan presentation methods, markings and printing of building plans in accordance with the Finnish practice
Basics of SketchUp
Presentation pictures of SketchUp model using separate software

Exam schedules

Jokaisen lähitunnin alussa on pieni välitentti. Välitentti sulkeutuu tabulassa aina 15 min. tunnin alkamisajan jälkeen. Ei siis kannata myöhästyä tunnilta, mikäli aikoo välitenteillä saada hyvät pisteet! Kurssin lopuksi on varsinainen tentti, jolla voi korvata / korottaa välitenteillä saadut suorituspisteet. Jos välitenttejä jää suorittamatta 1/3 kaikista tai enemmän, joutuu aina tekemään varsinaisen tatentin. Varsinainen tentti tehdään erikseen sovitun oppitunnin aikana. Mahdollinen uusintatentti tulee sopia opettajan kanssa tarkemmin, koska sekin tehdään koneella.

Evaluation methods and criteria

Välitenttien (tai uusintatentin) osuus n. 25%, harjoitustyöt yhteisvaikutukseltaan n. 75%

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Demonstaraatioita, ohjattua työskentelyä, materiaalin itseopiskelua, tuntiharjoitteita, virtuaaliharjoituksia ja laajempia harjoitustöitä.

Learning materials

Tabulassa on pdf-materiaaleja ja videoita. Muu materiaali voi olla käytössä oman harkinnan mukaan, mutta ei ole välttämätöntä.

Student workload

Kuorma on pyritty jakamaan tasaisesti kurssin ajalle, joten ole aktiivisesti mukana alusta saakka.

Content scheduling

Kurssin aluksi perehdytään SketchUp 3d-luonnosteluun. Myöhemmin myös AutoCAD-ohjelma käydään perusteellisesti läpi. Kurssin edetessä painopistettä siirretään rakennuspiirustusten merkintöjen ja geometristen ominaisuuksien suuntaan.

Completion alternatives

Tapauskohtaisesti harkittavissa, mikäli on erityisiä perusteita.

Further information

Tabulan seuraaminen on välttämätöntä heti kurssin alusta lähtien.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija on osallistunut kurssille ja ollut läsnä, mutta opiskelija ei täytä arviointikriteereitä korkeampiin arvosanoihin.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija on saanut kaikki pakolliset suoritteet hyväksyttävän tasoisesti läpi, eli harjoitustyöt ja välitentit/uusintatentti ovat kaikki hyväksytyn minimitason läpäiseviä. 2 edellyttää jo jonkinverran minimivaatimuksia parempaa osaamista. Opiskelija osaa ainakin osittaisen avun kanssa tai mallia seuraten suoriutua CAD-tehtävistä.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija on saanut kaikki pakolliset suoritteet hyväksyttävän tasoisesti läpi, eli harjoitustyöt ja välitentit/uusintatentti ovat kaikki hyväksytyn minimitason läpäiseviä. 2 edellyttää jo jonkinverran minimivaatimuksia parempaa osaamista. Opiskelija osaa ainakin osittaisen avun kanssa tai mallia seuraten suoriutua CAD-tehtävistä.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija on osoittanut osaavansa jakson asiat teoriassa ja käytännössä kiitettävän hyvin. Tarkempia pisterajoja ei vielä voi julkaista, kun ne muuttuvat joka vuosi. Opiskelija ratkaisee itse CAD-työskentelyssä syntyneitä ongelmatilanteita ja kykenee myös auttamaan myös muita oppilaita vastaavien ongelmatilanteitten ratkaisemisessa.

Go back to top of page