Discrete Systems (3 cr)
Code: 5N00BC70-3004
General information
- Enrolment period
- 30.11.2015 - 10.01.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 07.03.2016 - 25.04.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- ICT Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in ICT Engineering, students who began in 2014-2018
Objectives (course unit)
The student is able to
- solve difference equations
- form z-transform of sequences and use it to solve difference equations
- express periodic functions as Fourier series
- interpret the relation between the spectrum and the Fourier coefficients of a function.
Student understands the use of transfer function in describing the properties of linear systems.
Student is familiar with the Fourier transform / FFT computer programs.
Content (course unit)
Difference equations and z-transform formulas, use of z-transforms to solve difference equations. Transfer function in describing the properties of linear systems. Representation of periodic functions as Fourier series, spectrum of function, use of computer programs in Fourier transforms/FFT.
Prerequisites (course unit)
Differential Calculus and Integral Calculus or corresponding knowledge
Exam schedules
Koe alustavasti 23.4.2016
Uusintakokeet:
1. uusintakoe 18.5.2016 klo 17-20 juhlasalissa
2. uusintakoe 1.6.2016 klo 17-20 juhlasalissa
Hyväksyttyä arvosanaa voi korottaa 2. uusintakokeessa
Evaluation methods and criteria
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Opintojakso suoritetaan kokeella ja viikoittain tarkastettavilla harjoitustehtävillä, joiden tekeminen vaikuttaa arvosanaan.
Harjoitustehtävillä saa pisteitä oheisen taulukon mukaan. Lopullinen arvosana määräytyy koepisteiden ja harjoitustehtäväpisteiden yhteismäärästä. Varma läpipääsyraja on 40% yhteispistemäärästä.
lasku% pisteet
0-30... 0
30-39 ..1
40-49...2
50-59...3
60-79...4
80-100...5
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Lähiopetus, itsenäinen opiskelu, tuntiharjoitukset ja kotitehtävät, ongelmalähtöinen opiskelu, yhteistoiminnallinen oppiminen, videomateriaalit, tentti
Learning materials
Oppimateriaali opetusmonisteita:
• Timo Mäkelä, Insinöörin perusmatematiikka 2: Laplace-muunnokset ja Fourier-sarjat (e-kirja)
• Timo Mäkelä, Insinöörin diskreetti matematiikka (e-kirja)
• Ulla Miekkala: monisteita e.m. aiheista ja sarjoista
Opetusmonisteet löytyvät myös Tabulasta (kysy avain opettajalta)
Tekniikan Kaavasto, Tammertekniikka; 2. tai uudempi painos
Suositellaan hankittavaksi symbolinen laskin TI-Nspire CX Cas tai TI-89.
Student workload
• Lähiopetusta 3h +3h / vko sekä viikoittaiset kotitehtävät
• Itsenäinen opiskelu: viikottainen työskentely + kokeeseen valmistautuminen
Content scheduling
• Fourier-sarjat
• spektrit
• diskreetti Fourier-muunnos
• differenssiyhtälöt
• Z-muunnos
• lineaariset järjestelmät ja siirtofunktio
Toteutetaan ohjattuna opetuksena, jossa suuri paino on pienryhmissä tapahtuvilla, opettajan ohjaamilla laskuharjoituksilla. Lisäksi opiskelijalta vaaditaan viikoittaisia itsenäisiä harjoituksia.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa laskea jaksollisen funktion Fourier-kertoimia laskimen avulla ja ymmärtää niiden yhteyden funktion spektriin. Opiskelija osaa ratkaista yksinkertaisia differenssiyhtälöitä Z-muunnoksen avulla sekä käyttää sitä tilanteissa, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia. Opiskelija ottaa vastuun omasta opiskelustaan ja suoriutuu tehtävistä ryhmän tukemana.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa soveltaa opintojakson asioita erilaisiin tilanteisiin ja osaa perustella ratkaisut. Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä itsenäisesti ja ottaa vastuun myös ryhmän suoriutumisesta.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisut. Opiskelija on erittäin motivoitunut ja ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta.