Social and Behavioural sciences (5 cr)
Code: 7K00BC61-3034
General information
- Enrolment period
- 02.12.2015 - 31.12.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2016 - 06.03.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
- Teachers
- Maija Korpikoski
- Tarja Aaltonen
- Course
- 7K00BC61
Objectives (course unit)
The student
-knows the focus of educational sciences, psychology and social policy;
-is able to describe psychological factors related to health;
-knows psychological development at different ages;
-is able to plan, implement and evaluate educational sessions by using pedagogical knowledge;
-knows the social security system and rehabilitation services and is able to work as a professional in interdisciplinary teams.
Content (course unit)
-developmental psychology
-health psychology
-guidance process
-Finnish social security system
Prerequisites (course unit)
None
Exam schedules
Psykologia kurssin päätteksi tentti 5.2.2016 klo 9.00 - 11.00 ja kaksi uusintatenttimahdollisuuttaa opiskelijan valinnan mukaan
Kasvatustiede tenttipäivä ilmoitetaan lähiopetuksen yhteydessä
Sosiaaliturva tehdään tenttiterraariossa ja suoritusajankohta selviää myöhemmin.
Evaluation methods and criteria
Tentti (sosiaaliturva)
Ryhmätentti ja seminaari (kasvatustiede)
Tentti (psykologia)
Muista suoritustavoista sovittava opettajan kanssa erikseen
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Lähiopetus, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, tehtävät ja seminaari
Learning materials
Psykologia:
Nurmi J-E, Ahonen T, Lyytinen P, Pulkkinen L ja Ruoppila I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys . WSOY
Ryttyläinen K ja Valkama S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. Edita
Sosiaalipolitiikka / sosiaaliturva:
Niemelä P (toim) 2010. Hyvinvointipolitiikka. WSOY
Sosiaali- ja terveydenhuollon monikanavaisen rahoituksen edut, haitat ja kehittämistarpeet, Raportti 4/2011,THL.
Ihalainen J ja Kettunen T. 2011. Turvaverkko vai trampoliini. WSOY
Kasvatustiede:
Vänskä K, Laitinen-Väänänen S, Kettunen T ja Mäkelä J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Edita
Muu luennoitsijan tunnilla ilmoittama kirjallisuus.
Student workload
5 op tarkoittaa 135 h opiskelijan työtä.
Lähiopetusta on 8 + 16h ja 3 x 2 h tentti.
Itsenäisen opiskelun osuus 105 h.
Content scheduling
OSA 1 Kasvatustiede 1 op
OSA 2 Psykologia 2 op
OSA 3 Sosiaalipolitiikka 2 op
Completion alternatives
KTS. arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Further information
Seminaareissa pakollinen läsnäolo. Kunkin osan ensimmäiselle tunnille on osallistuttava.
KASVATUSTIEDE:
- erilaiset oppijat
- ammatillisen ohjauksen suunnittelun elementit
- ohjauksen menetelmät
PSYKOLOGIA:
- psykologia tieteenä
- terveyspsykologia
- kehityspsykologia
* voimavarat ja psyykkinen itsesäätely
* psyykkiset tekijät somaattisessa sairastamisessa
* seksuaaliterveys ja seksuaalisuuden kehitys
* seksuaaliohjaus ja -neuvonta hoitotyössä
* ihmisen psylokoginen kehitys eri ikävaiheissa
* käsitteet (temperamentti, persoonallisuus, identiteetti, kiintymys)
* kiintymyssuhdeteoria
SOSIAALIPOLITIIKKA:
- suomalainen sosiaaliturva
* sosiaalipolitiikan tavoitteet ja sisältö
* sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet
* asumisperusteinen ja ansiosidonnainen sosiaaliturva
* hyvinvointivaltio ja hyvinvointiyhteiskunta
* suomalaisen sosiaaliturvan palvelujärjestelmä: sosiaalipalvelut ja toimeentuloturva (sosiaalihuollon toimeentulotuki, vähimmäistoimeentuloturva Kelalta sairastumisen, vammautumisen, työttömyyden ja ikääntymisen johdosta)
* palvelurakenteen muutos
* eri- ikäisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien asiakkaiden/ potilaiden kuntoutuspalvelujärjestelmä (perus- ja erityistason sosiaali- ja terveydenhuolto, Kela, tapaturmavakuutusyhtiöt) ja kuntouttava työote
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
- ei tunnista riittävällä laajuudella yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisiin aloihin liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä.
- esittää virheellistä tai arkitietoa
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja määritellä yhteiskunta- ja käyttäytymistieteiden alaan kuuluvia ilmiöitä ja osaa käyttää tieteenalojen peruskäsitteitä.
- ymmärtää käsitteiden perussisällön ja eri tieteiden yhteyden hoitotyöhön.
- tieto on pinnallista, toistavaa, perustelut vähäisiä
- toteuttaa annetut tehtävätvastuullisesti ryhmän jäsenenä
- osaa suunnitella ammatillisen ohjaustilanteen
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
- osaa jäsentää ja yhdistellä yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisten ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- osaa vertailla eri teoriaperinteistä tulevia näkemyksiä
- osaa suhteuttaa teoreettista tietoa tulevan ammattinsa käytäntöihin
- osaa käyttää psykologista ja kasvatustieteellistä tietoa erilaisissa ohjaus- ja ongelmatilanteissa sekä perustella toimintaansa
- osaa analysoida kokemuksiaan ja toimintaa teoreettisen tiedon avulla
- osoittaa ammatillisia ohjaus- ja vuorovaikutustaitoja ryhmässä
- osaa suunnitella kasvatustieteelliseen tietoon perustuvia erilaisia ohjaustilanteita
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
- ymmärtää yhteiskunta- ja käyttäytymistieteisiin liittyviä laaja-alaisia kokonaisuuksia, teoriaperinteitä ja niiden välisiä suhteita
- kykenee arvioimaan ja analysoimaan tietoa ja sen merkitystä hoitotyön kontekstissa
- osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, sekä perustella valintojaan ja kokeilla luovasti uudenlaisia toimintamalleja
- osaa toimia yhteistyössä joustavasti ja rakentavasti
- osaa sekä suunnitella että analysoida ja reflektoida ohjausta ja vuorovaikutusta hoitotyössä teoriatiedon avulla
- tunnistaa teoreettisen tiedon avulla oman toimintansa merkityksen asiakastyössä ja työyhteisön kehittämisessä
- osaa käyttää tietoa oman ammatillisen kasvunsa tukena
- ymmärtää oman toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia edistävät vaikutukset