Skip to main content

Learning Environment Practice (3cr)

Code: 1L00BQ55-3058

General information


Enrolment period
01.07.2016 - 31.12.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2016 - 31.12.2016
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Teaching languages
Finnish
Person in charge
TAOK Opettajankoulutus Virtuaalihenkilö
Course
1L00BQ55

Objectives (course unit)

Opettajaopiskelija

- kuvailee ja arvioi erilaisia ammatillisen koulutuksen toiminta- ja oppimisympäristöjä
- arvioi erilaisia oppimisympäristöjä ja niiden mahdollistamaa osaamista omalla koulutusalalla
- tunnistaa oppilaitoksissa olevia erilaisia toimintakulttuureita ja perustelee niiden vaikutusta opettajan työhön.

Content (course unit)

Ydinkysymyksiä

- Miten rakennetaan tarkoituksenmukaisia oppimisympäristöjä omalla koulutusalalla?
- Miten koulutusalallani voidaan rakentaa oppimista edistäviä oppimisympäristöjä?
- Miten opettaja voi vaikuttaa erilaisten oppimis- ja toimintaympäristöjen ja oppilaitoskulttuurin rakentumiseen?
- Miten esteettömyyttä/saavutettavuutta edistetään oppimisympäristöissä?

Further information

Opintojakson toteutus: Opintojakso toteutetaan harjoittelusuunnitelman mukaisesti perehtymällä opettajan toimintaympäristöihin, oppimis- ja toimintakulttuureihin ja oppilaitosorganisaatioiden toimintaan. Perehtyminen tapahtuu vierailuilla, jotka sisältävät tutustumista, haastatteluja ja havainnointeja. Opettajaopiskelija valitsee seuraavista teemoista mahdollisimman monta teemaa, joihin perehtyy opintojakson aikana. Perehtymiskäyntejä on vähintään seitsemän.

Perehtymisteemat

- erilaiset oppimis-, toiminta ja kasvuympäristöt
- opiskelijoiden moninaisuus, monikulttuurisuus ja kansainvälisyys
- taitojen oppiminen
- työpaikoilla tapahtuva oppiminen
- opiskelun tuen järjestäminen ja opintojen ohjaus
- opiskelijahuolto
- inklusiivinen lähestymistapa
- opiskelun nivelvaiheet
- yritysyhteistyö
- oppilaitosten erilaiset kokoukset
- hyvinvointia tukevat käytänteet oppilaitoksissa
- oppilaitoksen toimintaa ohjaavat asiakirjat
- nuorisokulttuurit
- kansalaisvaikuttaminen

Kokemuksista keskustellaan pienryhmässä ja laaditaan yhteinen raportti. Lisäksi opettajaopiskelija tuottaa kokemuksistaan ja ajatuksistaan aineistoa Opettajuuden käsikirjaan. Aiheita käsitellään opintokokonaisuus 1:n seminaarissa. Toteutusta voidaan eriyttää opettaja-/kouluttajakokemuksen ja harjoittelusuunnitelman mukaisesti.
Hyväksilukeminen: Opintojakso voidaan hyväksilukea aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisella ja tunnustamisella, joka voi perustua opettajaopiskelijan antamaan näyttöön osaamisestaan.

Opintojakson arvioinnissa käytetään Seminaari 1:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa.

Go back to top of page