Individual Development and Professional Identity in Learning and Facilitation (4cr)
Code: 1L00BQ58-3043
General information
- Enrolment period
- 01.07.2016 - 31.12.2017
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2016 - 31.12.2017
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Professional Teacher Education
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Professional Teacher Education
Objectives (course unit)
Opettajaopiskelija
- jäsentää ihmisen kasvua ja elämänkulkua keskeisten kasvatuspsykologisten näkemysten avulla
- osaa kuvailla erilaisia ihmisen kehitysteorioita
- vertailee erilaisia lähestymistapoja ihmisen persoonallisuuteen
- kuvailee ihmisen henkilökohtaisen ja ammatillisen identiteetin rakentumista
- tunnistaa ja arvioi eri-ikäisten, erilaisten ja moninaisten oppijoiden oppimisen lähtökohtia.
Content (course unit)
Ydinkysymyksiä
- Millaisia näkökulmia kasvatus- ja kehityspsykologia tuo opettajan työhön?
- Mitä tulisi ottaa huomioon erilaisten ja eri-ikäisten ihmisten opettamisessa ja ohjaamisessa?
- Miten ammatillinen identiteetti kehittyy henkilökohtaisen identiteetin ohella?
- Miten opetusharjoittelun harjoittelusuunnitelmassa, harjoitustunneilla sekä havainnoinneissa otetaan huomioon oppijoiden ikä, moninaisuus sekä persoonallisuus?
- Mitä on elämänkulkuajattelu?
Exam schedules
Ei tenttejä.
Assessment methods and criteria
Arvioinnissa käytetään itse-, vertais- ja opettajan arviointia. Osaamisen arvioinnissa käytetään OPS:n Seminaari 2:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa.
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Opiskelijoita aktivoivia osallistavan pedagogiikan mukaisia opetusmenetelmiä.
Student workload
Opintojakson laajuus on 4 op eli noin 107 tuntia opiskelijan työtä. Opintojakso suoritetaan verkossa. Verkko-ohjaus.
Completion alternatives
Opintojakso voidaan hyväksilukea korvaamalla tai sisällyttämällä korkeakoulutasoisten kasvatustieteen opintojen perusteella.
Practical training and working life cooperation
Mahdollisuuksien mukaan oppimistehtäviä tehdessään opiskelijat voivat tehdä yhteistyötä esim. opetusharjoittelupaikassaan tai muualla työelämässä.
Further information
Toteutus: Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä lähipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.
Hyväksilukeminen: Opintojakso voidaan hyväksilukea korvaamalla tai sisällyttämällä korkeakoulutasoisten kasvatustieteen opintojen perusteella.
Opintojakson arvioinnissa käytetään Seminaari 2:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa.
Opintojaksoon liittyvää kirjallisuutta, (joista valitaan 2 teosta):
Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia. 4. uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Jantunen, T. & Ojanen. E (toim.) 2011. Sydämen sivistys – Kasvatuksen ytimessä. Helsinki: Aurinko Kustannus.
Lehtinen, E., Kuusinen, J. & Vauras, M. 2007. Kasvatuspsykologia. 2. uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Nummenmaa, L. 2010. Tunteiden psykologiaa. Helsinki: Tammi.
Nurmi, J., Ahonen T. ym. 2010. Ihmisen psykologinen kehitys. 1.-4. painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Sinkkonen, J. 2008. Mitä lapsi tarvitsee hyvään kasvuun? Helsinki: WSOY.
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaamisen arvioinnissa käytetään Seminaari 2:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa(ks. OPS s. 35).