Skip to main content

Seminar 3 (1 cr)

Code: 1L00BZ87-3049

General information


Enrolment period
02.07.2016 - 31.12.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2016 - 31.12.2017
Implementation has ended.
Credits
1 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Professional Teacher Education
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Professional Teacher Education
Teachers
Pekka Kalli
Sisko Mällinen
Course
1L00BZ87

Objectives (course unit)

Seminaarin tavoitteet
Opettajaopiskelija

- arvioi oppimaansa ja integroi aiempaan tietämiseensä ja osaamiseensa
- arvioi toiminnan onnistumista ja tunnistaa toimintansa vahvuuksia ja haasteita
- vertaa ja arvioi oppimistaan suhteessa henkilökohtaisen opintosuunnitelman (hops) ja opetussuunnitelman (ops) tavoitteisiin
- esittää jäsennyksen omasta käyttötiedostaan.

Content (course unit)

Ydinkysymyksiä

- Miten tietoni ja osaamiseni on muuttunut tai lisääntynyt tämän opintokokonaisuuden aikana?
- Mitkä kokemukset ja minkälainen toiminta olivat oman oppimiseni kannalta tärkeimpiä?
- Miten oppimani asiat liittyvät aiempaan tietämiseeni ja toimintaani?
- Miten voin käyttää oppimaani opettajana toimimisessa ja opiskelussa?

Further information

Osaamisen arviointi: Kaikkiin osaamisalueisiin kuuluu a) opettajan työn eettisten periaatteiden ja arvoky-symysten pohtiminen ja perusteleminen, b) eettisesti vastuullinen toiminta erilaisissa ympäristöissä sekä c) vastuun ottaminen opiskelijoiden identiteettityön tukemisesta ja ammattiin kasvattamisesta omalla koulutusalalla.

Seminaari 3

Kuvaileva osaaminen
Opettajaopiskelija

- esittää teoreettisen ja kokemukseen perustuvan tiedon omina kokonaisuuksinaan
- reflektoi tekemiään havaintoja ja tunnistaa omia tietämisen ja osaamisen tarpeitaan

Soveltava osaaminen
Opettajaopiskelija

- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiin ja havaintoihin
- reflektoi havaintojaan, toimintaansa ja kokemuksiaan
sekä arvioi niiden merkitystä omalle tietämiselleen ja osaamiselleen

Integroitunut osaaminen
Opettajaopiskelija

- kehittää uusia tarkastelukulmia integroimalla teoreettista, käytännöllistä ja itsesäätelytietoa
- reflektoi oman toiminnan ja kokemusten lisäksi erilaisia toimintakokonaisuuksia ja strategioita sekä kehittää ja muuttaa niitä tavoitteellisesti

Arviointi-osaaminen

- kertoo esimerkkejä opettajasta yhteisöllisenä ja yhteiskunnallisena vaikuttajana

- arvioi, minkälaisia vaikutuksia työelämän muuttumisella on ammatillisen opettajan työhön ja toimintaan


- käyttää ennakointiraportteja arvioidessaan ja perustellessaan opettajan työn ja oman ammattialan muuttu-mista ja muutoksen edellyttämää osaamista

- problematisoi työelämän muutosten ja koulutuksen kysymyksiä

- toimii aktiivisesti oman ammattialan ja opettajan työn kehittäjänä tuottamalla näkökulmia ja aineistoa julkiseen keskusteluun

Kumppanuus-osaaminen

- kuvailee oppilaitoksen sisäisiä ja ulkoisia verkostoja sekä eri toimijatahojen yhteistyötä opiskelijan opiskelupolun eri vaiheissa

- osallistuu oppilaitoksen sisäisen ja ulkoisen verkoston toimintaan

- laajentaa henkilökohtaista verkostoaan osallistumalla erilaisten ammatillisten ryhmien ja verkostojen toimintaan

- toimii aktiivisesti verkostoyhteistyössä ja kehittää verkostoyhteistyön käytänteitä ja menetelmiä

- luo henkilökohtaisia ja oppilaitoksen toimintaa edistäviä yhteistyösuhteita

Ohjaamis-osaaminen

- kertoo esimerkkejä siitä, minkälaisia uudenlaisia oppimisen, opiskelun ja ohjaamisen muotoja muuttuva työelämä edellyttää

- arvioi ammatillisen kasvun ohjaamisen tukimuotoja oman alan muuttuvien osaamistarpeiden näkökulmasta

- osallistuu opiskelun tukiprosessien toteuttamiseen ja perustelee monialaisesta yhteistoiminnasta nousevia kehittämisen kohteita (oppilaitoksen toiminnalle ja omalle osaamiselle)

- kehittää opetuksen ja ohjaamisen käytänteitä ja opiskelun tukiprosesseja osana verkostoyhteistyötä

Kulttuuri-osaaminen

- kuvailee, miten työelämän muutos tulee näkymään oppilaitoksen toimintakulttuureissa ja opis-kelijoiden ja opettajien toiminnassa

- hankkii tietoa erilaisista kulttuurisista näkökulmista toimiessaan erilaisissa yhteisöissä

- toimii eri yhteisöjen jäsenenä kulttuurista monenlaisuutta edistävällä tavalla

- toimii sujuvasti erilaisissa kulttuurisissa konteksteissa ja edistää uudenlaisten yhteistoiminnan ja yhteisöllisen toiminnan muotojen (myös virtuaalisten) kehittämistä

Hyvinvointi-osaaminen

- kuvailee työelämän muutosten vaikutuksia opettajan ja opiskelijan hyvinvoinnin ja jaksamisen näkökulmasta

- arvioi ja perustelee erilaisten yhteistoiminnan muotojen kehittämisen merkitystä opettajan ja opiskelijan toiminnassa

- toimii eri yhteisöjen jäsenenä hyvinvointia edistävällä tavalla ja esittää perusteltuja kehittämisehdotuksia

- osallistuu yhteisölliseen kehittämiseen luomalla hyvinvointia edistäviä kontaktiverkostoja

Hyväksilukeminen: Seminaaria ei voi hyväksilukea

Go back to top of page