Skip to main content

Network Practical Training (4cr)

Code: 1L00BQ63-3047

General information


Enrolment period
02.07.2016 - 31.12.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2016 - 31.12.2017
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Professional Teacher Education
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Professional Teacher Education
Teachers
Jukka Kurenniemi
Course
1L00BQ63

Objectives (course unit)

Opettajaopiskelija

- rakentaa ja kehittää ammatillista ja alueellista verkostoaan
- toimii ja arvioi omaa toimintaansa oppilaitoksen ja oman alan moniammatillisissa työryhmissä
- tunnistaa ja kuvailee oman koulutusalansa nivelvaiheita
- hallitsee ryhmätyöskentelyn ja tiimissä toimimisen taidot sekä tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa ryhmätyöskentelijänä.
- osaa toimia työssäoppimisen tai harjoittelun ohjaajana ja ymmärtää työelämän tärkeyden op-pimiskumppanina
- tunnistaa ja kuvailee ammatillisen kasvun ohjaamisen erilaisia tukimuotoja.

Content (course unit)

Ydinkysymyksiä

- Minkälainen on oman koulutusalani opiskelijan opiskelupolku kouluasteelta toiselle?
- Millainen on hyvä verkostotoimija ja ryhmätyöskentelijä?
- Miten ylläpidetään ja rakennetaan merkityksellisiä verkostoja?
- Minkälaisia tukimuotoja ja -verkostoja oppilaitoksessa on yrittäjyydestä kiinnostuneille opiskelijoille?
- Miten opettaja voi hyödyntää moniammatillisia verkostoja, yhteistyökumppaneita ja sidosryhmiä opiskelijoiden urapohdintojen tukemiseksi?

Exam schedules

ei tenttejä

Assessment methods and criteria

asiantuntija-arviointi, itsearviointi, vertaisarviointi

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

itsenäinen ja pienryhmätyö lähipäivinä ja verkossa

Learning materials

ks. ops, tabula, some

Student workload

105 h itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä

Completion alternatives

sovitaan arvittaessa erikseen

Further information

Toteutus

Opintojakso toteutetaan harjoittelusuunnitelman mukaisesti perehtymällä opettajan moniammatillisiin verkostoihin. Perehtyminen tapahtuu havainnoimalla, haastattelemalla ja itse osallistumalla sekä dokumentteihin tutustumalla. Opettajaoiskelija valitsee seuraavista teemoista mahdollisimman monta uutta teemaa (vrt. Oppimisympäristöharjoittelu), joihin perehtyy opintojakson aikana. Perehtymiskäyntejä on vähintään kahdeksan.

Perehtymisteemat:

- erilaiset oppimis-, toiminta ja kasvuympäristöt
- opiskelijoiden moninaisuus, monikulttuurisuus ja kansainvälisyys
- taitojen oppiminen
- työpaikoilla tapahtuva oppiminen
- opiskelun tuen järjestäminen ja opintojen ohjaus
- opiskelijahuolto
- inklusiivinen lähestymistapa
- opiskelun nivelvaiheet
- yritysyhteistyö
- oppilaitosten erilaiset kokoukset
- hyvinvointia tukevat käytänteet oppilaitoksissa
- oppilaitoksen toimintaa ohjaavat asiakirjat
- nuorisokulttuurit
- kansalaisvaikuttaminen

Kokemuksista keskustellaan pienryhmässä ja laaditaan yhteinen raportti. Lisäksi opettajaopiskelija tuottaa kokemuksistaan ja ajatuksistaan aineistoa Opettajuuden käsikirjaan. Aiheita käsitellään opintokokonaisuus 3:n seminaarissa. Toteutusta voidaan eriyttää opettaja-/kouluttajakokemuksen ja harjoittelusuunnitelman mukaisesti.


Hyväksilukeminen: Opintojakso voidaan hyväksilukea aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisella ja tunnustamisella, joka voi perustua opettajaopiskelijan antamaan näyttöön osaamisestaan.

Osaamisen arvioinnissa käytetään Seminaari 3:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa.

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

ks. ops, arviointitaulukko

Go back to top of page