Midwifery in low risk normal pregnancy (3 cr)
Code: 7K00BU80-3002
General information
- Enrolment period
- 23.11.2015 - 01.01.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 04.01.2016 - 06.03.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 19 - 20
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, students who began in 2013 or earlier
- Teachers
- Tarja Aaltonen
- Irma Salokoski
- Small groups
- r1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- r2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- r1
- r2
- Course
- 7K00BU80
Objectives (course unit)
The student
-is able to implement family-centred midwifery during pregnancy independently and in multiprofessional teams of the prenatal care system, and can act according to the midwife’s ethical codes.
- knows the progress and follow-up of normal pregnancy
- knows the prenatal and postnatal care in primary health care
- is able to confirm pregnancy
- is able to support, empower, and guide the pregnant woman and the family at different stages of the pregnancy by using evidence based knowledge in midwifery
- knows how to perform and interpret the external examination during pregnancy
- knows the screening methods used during pregnancy and is able to interpret the results, inform the pregnant woman and the family of the results, and refer to further examinations when needed
- knows the family benefits and can guide the client
- is able to plan, implement, and evaluate parental education in groups
- understands maternity, paternity, and parenthood as a complex psychological process and is aware of related factors
- is able to guide the client and the family in changing life situations and in early interaction with the newborn
Content (course unit)
Midwifery of Pregnant Women and Families
Parenthood classes
Psychology of parenthood
- normal progression of pregnancy
- maternal health care system
- antenatal and postnatal monitoring and counselling
- psychology of parenthood
- parenthood classes
Prerequisites (course unit)
Nursing studies
Assessment methods and criteria
Arviointimenetelmät eri osissa:
Osa 1 Raskaana olevan naisen ja perheen kätilötyö. Numeerinen arviointi. Tentti. Osallistuminen opetukseen. Painokerroin 2
Osa 2 Perhevalmennus. Numeerinen arviointi. Perhevalmennuksen suunnitelman tekeminen. Painokerroin 1. Osallistuminen opetukseen.
Osa 3 Vanhemmuuden psykologia. Arviointi hyväksytty/hylätty. Tehtävä tehty annettujen ohjeiden. Osallistuminen opetukseen.
Osa 4 Pienryhmätyöskentely. Arviointi hyväksytty/hylätty. Pienryhmätyöskentelyssä 100 % läsnäolovelvollisuus, aktiivinen osallistuminen ja sovittujen tehtävien tekeminen.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot, opetuskeksustelu, peinryhmätyöskentely,seminaari
Learning materials
Klemetti R., Hakulinen-Viitanen T. (toim) 2013. Äitiysneuvolaopas, Suosituksia äitiysneuvolatoimintaan. Juvenes Print - Suomen Yliopistopaino. Tampere. Sivut; 3-146, , 282-299.
Haapio S., Koski K., Koski P., & Paavilainen R. 2009. Perhevalmennus. Edita. Helsinki.
Paananen, Pietiläinen, Raussi-Lehto, Väyrynen & Äimälä (toim.)2015. Kätilötyö. Kappale 4.
Vanhemmuuden psykologian kirjallisuus ilmoitetaan opetuksen alkaessa.
Student workload
Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 81 tuntia, josta lähiopetusta 30. Itsenäisen opiskelun osuus on 51 tuntia.
Content scheduling
Opintojakso koostuu seuraavista osista
Osa 1 Raskaana olevan naisen ja perheen kätilötyö 1,5 op
Osa 2 Perhevalmennus 0,75 op
Osa 3 Vanhemmuuden psykologia. 0,75 op
Osa 4 Pienryhmätyöskentely.
Further information
- osaa todeta alkaneen raskauden, tietää raskauden kulun ja sikiön kehityksen raskauden eri vaiheissa
- tietää raskauden ja synnytyksen fysiologisen perustan
- tietää äitiyshuollon palvelujärjestelmän ja tietää palvelujärjestelmän osien tehtävät
- tietää, miten perusterveydenhuolto toteuttaa raskaana olevien ja synnyttäneiden seurantaa ja kätilötyötä
- osaa ohjata raskaana olevaa ja perhettä raskauden eri vaiheissa näyttöön perustuvaa tietoa hyväksikäyttäen, asiakaslähtöisesti ja odottajan/perheen voimavaroja tukien
- tietää, miten ulkotutkimus tehdään ja mitä sen avulla seurataan raskauden eri vaiheissa
- tietää raskauden ajan seulontamenetelmät ja sikiöseulonnat. Osaa tulkita seulontamenetelmien tuloksia, informoida odottajaa/perhettä tuloksista ja ohjata tarvittaessa lisätutkimuksiin
- tietää yhteiskunnan tarjoamat perhe-etuudet ja osaa ohjata niissä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ryhmämuotoista perhevalmennusta
- tietää äitiyden, isyyden ja vanhemmuuden monimuotoisena psyykkisenä kehitysprosessina ja on selvillä niihin vaikuttavista tekijöistä,
- osaa ohjata asiakasta/perhettä muuttuvassa elämäntilanteessa, parisuhteen muutosvaiheessa ja varhaisessa vuorovaikutuksessa
Sisällöt
- raskauden toteaminen ja raskauden kulku ja sikiön kehitys raskauden eri vaiheissa
- raskausajan fysiologiset muutokset
- äitiyshuollon palvelujärjestelmä
- raskaudenajan ja synnytyksen jälkeinen seuranta ja tutkimukset perusterveydenhuollossa
- raskaana olevan ja perheen ohjaus raskauden eri vaiheissa ja synnytyksen jälkeen
- äitiys, isyys vanhemmuus psyykkisenä kehitysprosessina
- varhainen vuorovaikutus
- perhevalmennus
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ylempi kategoria sisältää aina alemman. Jos jakso arvioidaan hyväksytty hylätty, niin osaaminen pitää olla H (3) tasoa.
Hyväksytty
Aktiivinen osallistuminen pienryhmätyöskentelyyn. Tehtävien ohjeiden mukainen suorittaminen ja tutkitun tiedon hyväksikäyttö. Osaaminen on H 3:n tasoa.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijan osoittama tieto on oikeaa, mutta asiat irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut puutteellisia.
Opiskelija tarkastelee ilmiöitä rajoittuneesti yhdestä näkökulmasta.
Opiskelijan osoittama asiakasnäkökulma puutteellista
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijan osoittama osaaminen perustuu tutkittuun tietoon, esitystapa johdonmukainen ja opiskelija pystyy perustelemaan asiat. Osaamisessa näkyy asiakasnäkökulma.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa tarkastella odottavan perheen tilannetta kokonaisvaltaisesti ja osoittaa valmiuksia perheen yksilölliseen tukemiseen.