Timber Purchasing and Harvesting Planning (13 cr)
Code: 6M00BG67-3004
General information
- Enrolment period
- 01.06.2016 - 24.08.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 22.08.2016 - 14.10.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 13 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- RDI portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Forestry
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 30 - 36
- Degree programmes
- Degree Programme in Forestry
- Teachers
- Taru Owston
- Jukka Tohu
- Manne Viljamaa
- Miia Seilonen
- Petri Keto-Tokoi
- Pirjo Puustjärvi
- Perttu Arminen
- Course
- 6M00BG67
Objectives (course unit)
The student:
-knows the forms of timber trade icluding e-timber trade and the roundwood market conditions in Finland and their significance in wood supply
-knows the marketing methods in timber trade and the basics of customer relationship management
-knows how to utilize forest resource information, how to purchase wood and how to make the documentation of purchasing
-is aware of different laws, regulations, forest certification and recommendations concerning forestry and knows how to take them into account during the different phases of wood supply
-can identify ecologically important key habitats
-knows how to estimate the total volume of a cutting area and the volume and structure of the removal
-knows how to make plans for purchasing and harvesting and is able to manage operations by utilizing GIS information
-knows how to evaluate operations.
Content (course unit)
Identification of key biotopes (field exercise), timber trade planning exercise, planning exercise on a harvesting area level, utilizing GIS information and GPS tools, chaining harvesting sites and making a resource plan, special features of harvesting in peatland forests, exercises with harvesting planning simulation program, evaluation of harvesting quality in the forest, evaluation of the quality of nature management procedures on a harvesting site, landscape work permit and landscape management in harvesting.
Exam schedules
Luonnonhoidon verkkotentti syys-lokakuussa myöhemmin tarkennettavaan aikaan
Puukaupan tentti tai näyttökoe 14.9.2016
Lopputentti joko verkkotentti tai näyttökoe 11.10.2016
Assessment methods and criteria
Arviointiin vaikuttavat:
Luonnonhoito (verkkotentti) ja kasvio 30 % (15+15 %)
Puukaupan osuus 25 % (tentti/ näyttökoe)
Puunkorjuun suunnittelun osuus 25 % (Koostuu osioista verkkotentti/tai näyttökoe, puunkorjuun suunnittelun harjoitus)
Puukaupan ja korjuunsuunnittelun maastotyöt tehdään vertaisarviointina, joiden painoarvo on 10/25 % kummastakin osiosta tenttien painoarvon ollessa 15 %.
Tutoriaalityöskentely 20 %
Pakollisia osasuorituksia ovat (merkitään Winhaan suorituksena S): luonnonhoidon ryhmätyö,puustonarviointiharjoitus,puukaupan palvelut -tehtävä, Puuvirtaharjoitukset, raportoitu vierailu puukauppa-asiantuntijan luona, kuvionrajausharjoitus,Oma metsä-raportti, opintojaksopalaute.
Lisäksi pakollisia osasuorituksia ovat: kaikki muut harjoitustyöt, vierailut ja vierailijaluennot, joiden läsnäolopakko on 70 %.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
lähiopetus|yhteistoiminnallinen oppiminen|harjoitustyöt|tentti|ongelmalähtöinen opiskelu|ohjattu verkko-opiskelu
Learning materials
Luonnonhoito:
Karhunruohosta sudenmarjaan metsäkasviopas, Veli Haikonen, Seppo Vuokko ja Markku Meriluoto, TAPIO
Kasvintunnistusopas (esim. Suomen ja pohjolan kasvit, Bo Nylén, Wsoy)
Liito-orava ja metsän käsittely, TAPIO 2004
Metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt, Markku Meriluoto ja Timo Soininen, TAPIO
Talousmetsien luonnonhoito – metsäammattilaisen käsikirja, TAPIO 2009
Metsätalous ja vesiensuojelu, Metsäteho, soveltuvin osin
Petolinnut ja metsätalous, Kontkanen&Nevalainen 2002
Lainsäädäntö soveltuvin osin
Hyvän metsänhoidon suositukset
Puukauppa:
Maisematyölupa kaavoitetuilla metsäalueilla, Tenhola, 2002 TAPIO
Metsäteknologian perusteet, Jori Uusitalo, Metsälehti kustannus, soveltuvin osin
Näin se on: Metsänomistajan lakiopas, Kiviniemi M., 2011
Puukauppa, Matti Kiviniemi, soveltuvat osat
Maastotaulukot
Tapion taskukirja, soveltuvat osat
Maastotaulukot
Puunkorjuu:
Metsäteho Oy:n Puuhuolto-opas, http://www.metsateho.fi/puuhuolto-opas
Metsätehon muut oppaat (mm. Puunkorjuun suunnittelu 2005, säästöpuut –esite, rantametsien käsittelysuositus, ojitusalueiden puunkorjuu) – löytyvät Metsätehon inter-netsivuilta (www.metsateho.fi)
Metsäteknologian perusteet, Jori Uusitalo, Metsälehti kustannus, soveltuvin osin
Muu luennoilla osoitettu materiaali
Student workload
Lähiopetus n. 130 h, maasto-opetus n. 120 h, itsenäinen työskentely n 150 h.
Content scheduling
Puukauppatavat, puunmyyntisuunnitelman laatiminen, leimikon puumäärän arvioiminen, puukaupan tekeminen ja hinnoittelu, puukaupan ja puunkorjuun kannalta keskeisimmät lait, sertifiointikriteerit ja suositukset talousmetsissä, erityisen tärkeät elinympäristöt ja luonnonhoito puunkorjuukohteilla, luontolaadun arviointiharjoitus, luonnonhoitokortin suoritus, korjuun suunnittelu ja työsuojelu, GPS-laitteiden hyödyntäminen korjuun suunnittelussa, korjuun ketjutus, suometsien korjuun erityispiirteet, kunnostusojitus ja vesiensuojelutoimenpiteet puunkorjuussa ja korjuujäljen arviointi.
Kurssin ohjelma julkaistaan Lukkarikoneessa.
Kurssi on jaksotettu kahteen sykliin: 1) Puukauppa ja 2) puunkorjuun suunnittelu. Ympäristöasioiden opiskelu on integroitu kummallekin syklille,ja ko. asioiden opetus on pääosin puukaupan syklissä ja opittua sovelletaan myös korjuun suunnittelussa.
Completion alternatives
Sovittava vastuuopettajan kanssa
Practical training and working life cooperation
Harjoitustyöt tehdään todellisille puunkorjuun kohteille. Vierailut/ vierailijaluento puukaupassa metsäyhtiöön ja MHY:een.
Further information
Toteutus alkaa maanantaina 22.8.2016 klo 10:15 kurssin esittelyllä. Iltapäivällä alkaa kurssin osuus luonnonhoidosta. Osa toteutuksesta tehdään puoliryhmittäin, jolloin toinen puolikas on esim. maastoharjoituksessa ja toinen ATK -luokassa.
Puukaupan teoria käydään läpi valmennusmenetelmällä yhdessä Miia Seilosen ja Taru Owstonin vetämänä.
Omat tietokoneet mukaan sisätunneille.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Jos opiskelijalla jää suorittamatta tai hän saa hylätyn jostakin pakollisesta arvioitavasta osiosta, hän saa koko kurssista hylätyn. Jos opiskelijalla on poissaoloja yli 30% pakollisista osioista, hänen suorituksensa voidaan hylätä.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa kertoa pääasiat luonnonhoitoon, puukauppaan ja puunkorjuun suunnitteluun sisältyvistä asioista mm. metsän arvokkaista elinympäristöistä ja metsäluonnonhoidosta, puukauppatavoista, puukaupan markkinoinnista, puun hinnoittelusta ja leimikon puustomäärän arvioinnista sekä korjuun suunnittelusta. Opiskelijan ei kuitenkaan osaa kurssin sisältöön liittyviä asioita syvällisemmin, ei osaa nähdä niiden yhteyksiä toisiinsa osana puunhankinnan kokonaisuutta eikä osaa tehdä asioita käytännössä. Opiskelija osoittaa osaavansa pääasiat saavuttamalla vähintään 50 % näiden asioihin liittyvistä tenttikysymyksistä ja harjoitustehtävistä. Kasvion osalta opiskelija on valinnut kasvioonsa jonkin verran epäolennaisia kasveja, kuvat ovat laadultaan heikohkoja ja kasviossa on jonkin verran lajintunnistus- tai lisätietovirheitä.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa kertoa hyvin luonnonhoitoon, puukauppaan ja puunkorjuun suunnitteluun sisältyvistä asioista mm. metsän arvokkaista elinympäristöistä ja metsäluonnonhoidosta, puukauppatavoista, puukaupan markkinoinnista, puun hinnoittelusta ja leimikon puustomäärän arvioinnista sekä korjuun suunnittelusta. Hän näkee asioiden yhteyden toisiinsa ja osana puunhankinnan kokonaisuutta sekä osaa tämän lisäksi soveltaa hallitsemaansa tietoa käytännössä mm. osaamalla itsenäisesti kartottaa maastossa leimikolla olevat luontokohteet, arvioimalla itsenäisesti poistettavan puuston puutavaralajeittain, osaamalla täyttää puukaupan asiakirjat, selviytymällä itsenäisesti tai työparin/ pienryhmän kanssa leimikon rajauksesta ja suunnittelemalla leimikon puunkorjuuta varten. Hän osaa myös käyttää työparin/ pienryhmän kanssa apuna paikkatiedon hallintaan liittyviä laitteita ja ohjelmistoja työtehtävissä, joissa niistä on apua.
Opiskelija osoittaa osaavansa hyvän arvosanan edellyttämän tason olemalla aktiivisesti mukana luennoilla ja maastoharjoituksissa ja saavuttamalla vähintään 70 % asioihin liittyvistä tenttikysymyksistä ja harjoituksista. Kasvion osalta opiskelija on valinnut kasvioonsa pääosin olennaisia lajeja, lajit on mahdollista tunnistaa hyvin kuvilta, ja kasviossa sallitaan muutamia lajintunnistus- tai lisätietovirheitä.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa kertoa yksityiskohtaisesti luonnonhoitoon, puukauppaan ja puunkorjuun suunnitteluun sisältyvistä asioista mm. metsän arvokkaista elinympäristöistä ja metsäluonnonhoidosta, puukauppatavoista, puukaupan markkinoinnista, puun hinnoittelusta ja leimikon puustomäärän arvioinnista sekä korjuun suunnittelusta. Hän osaa tämän lisäksi soveltaa itsenäisesti hallitsemaansa tietoa mm. osaamalla kartottaa maastossa leimikolla olevat luontokohteet, arvioimalla tarkasti poistettavan puuston puutavaralajeittain, osaamalla täyttää puukaupan asiakirjat, hinnoitella puukaupan, selviytymällä itsenäisesti leimikon rajauksesta ja suunnittelemalla leimikon puunkorjuuta varten. Hän osaa myös käyttää itsenäisesti apuna paikkatiedon hallintaan liittyviä laitteita ja ohjelmistoja työtehtävissä, joissa niistä on apua.
Opiskelija osoittaa osaavansa kiitettävän arvosanan edellyttämän tason olemalla aktiivisesti mukana luennoilla ja maastoharjoituksissa ja saavuttamalla vähintään 90 % asioihin liittyvistä tenttikysymyksistä ja harjoituksista.
Kasvion osalta opiskelija on valinnut kasvioon edustavia lajeja, kuvat ovat laadukkaita ja kasviossa ei ole lajintunnistus- tai lisätietovirheitä.