Skip to main content

Paediatric Nursing (4 cr)

Code: 7K00CJ48-3012

General information


Enrolment period
20.05.2016 - 08.08.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2016 - 23.10.2016
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 65
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Ulla Markkanen
Nina Smolander
Tarja Ratia
Marita Leppänen
Person in charge
Ulla Markkanen
Small groups
ryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
ryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
ryhmä 3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
ryhmä 4 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
ryhmä 5 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
ryhmä 1
ryhmä 2
ryhmä 3
ryhmä 4
ryhmä 5
Course
7K00CJ48

Objectives (course unit)

The student
-knows how to support the growth and development of both healthy and sick children;
-knows how to support the families' needs and strengths and their growth to parenthood while bringing up children in healthy lifestyles;
- is able to recognize the risk factors related to parenthood, upbringing and healthy lifestyles
- is able, under the supervision, as a member of multidisciplinary team and in collaboration with the child and family, to assess the need for care, plan, implement and evaluate the paediatric care based on evidence-based nursing
-knows the most common paediatric diseases and the basics of paediatric medication management and IV fluid therapy

Content (course unit)

growth, development and upbringing and daily care of healthy child
-supporting of parenthood, risk factors related to child and families’ wellbeing
-recognition of child abuse and early interventions
-children’s rights and principles of paediatric nursing
-impact of child’s disease on child and family
-interaction, communication, guidance and play with child/family in various situations of paediatric care
-paediatric and family nursing care and the most common paediatric diseases
-basics of nursing care for children with special needs
-the most common investigations and procedures of paediatric patients and patient education and guidance related to them
-basics of paediatric medication management and IV fluid therapy and the principles of paediatric patient’s pain management at different ages
-paediatric terminal care, death

Prerequisites (course unit)

50 ects of first year studies completed, including pharmacotherapy and medical calculations

Exam schedules

Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö:
23.9.2016 kokeessa myös lääkelasku, uusintatentit tenttiterraariossa vk 46/2016 ja vk 50/2016
Osa 2 Lastentaudit:
8.9.2016, uusintatentit tenttiterraariossa vk 41/2016 ja vk 45/2016
Osa 3 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku:
23.9.2016 Lasten ja nuorten hoitotyön tentin yhteydessä
uusintatentit yleisinä uusintapäivinä 15.11.2016 ja 13.12.2016

Evaluation methods and criteria

Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö
Numeerisesti arvioitava (0-5) tentti, hyväksytysti suoritut tehtävät, osallistuminen opetukseen.
Osa 2 Lastentaudit
Tentti, joka arvioidaan hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus 75% vastauksista oikein. Lähtökohtaisesti edellytetään läsnäoloa tunneilla.
Osa 3 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
Hyväksytty/ hylätty. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä tentittävän lääkelaskun suorittaminen hyväksytysti.
Osa 4 Pienryhmätyöskentely
Hyväksytty/hylätty. 100% osallistumisvelvollisuus ja hyväksytysti suoritetut tehtävät. Itsearviointi ja vertaisarviointi liittyen aihealueen osaamiseen ja pienryhmätyöskentelyyn.
Osa 5 Seminaari:
Hyväksytty/hylätty. Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan seminaaritehtävän tekoon ja esitykseen osallistuminen erillisen ohjeen mukaan sekä henkilökohtaisen oppimispäiväkirjan pitäminen seminaaripäivästä. Läsnäolo seminaarissa on pakollinen.

Teaching methods

lähiopetus, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely

Learning materials

Tenttimateriaali:
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö
Storvik-Sydänmaa, Talvensaari, Kaisvuo & Uotila: Lapsen ja nuoren hoitotyö, SanomaPro Oy, Helsinki, 2013.
Saano & Taam-Ukkonen : Lääkehoidon käsikirja, SanomaPro oy, Helsinki, 2013 (Iän vaikutus lääkehoitoon- Lapset)
Rautava-Nurmi, Sjövall, Vaula, Vuorisalo & Westergård: Neste- ja ravitsemushoito, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos, (Lapsipotilaan nestehoito)
Kela:n internetsivut Lapsiperheen tuet (Jos lapsi sairastuu ja Vammaistuki lapselle: Alle 16-vuotiaan vammaistuki)
Hoitotyön suositukset: Lasten kaltoinkohtelun tunnistamisen tehokkaat menetelmät sosiaali- ja terveydenhuollossa (2015) ja Leikki-ikäisen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä -hoitotyön suositus (2016) sekä Lääkkeettömien kivunhoitomenetelmien vaikuttavuus lasten ja nuorten kroonisen kivun lievityksessä (2010) sekä
THL: Syödään yhdessä –ruokasuositukset lapsiperheille (2016) soveltuvin osin: s.62-93
Osa 2 Lastentaudit
Rajantie, Heikinheimo & Renko (toim.)Lastentaudit, Duodecim (2016).E-aineistona: TAMK Finna > Duodecim Oppiportti> Duodecim e-kirjat ja verkkokurssit > Mene palveluun > Oppikirjat > Lastentaudit(soveltuvin osin, jotka ilmoitetaan kurssin alussa)
Osa 3 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
Rautava-Nurmi, Sjövall, Vaula, Vuorisalo & Westergård: Neste- ja ravitsemushoito, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos, (Lapsipotilaan nestehoito)
Ernvall, Pulli, Salonen, Nurminen & Kaukkila: Lääkelaskenta, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos.
Nikkola, Nurkka, Paloposki: Annos oivallusta harjoittelemalla lääkelaskennan osaajaksi (2016)

Student workload

Lasten ja nuorten hoitotyö, lastentaudit 4op: kokonaistuntimäärä 108 h sisältää osallistumisen opetukseen ja itsenäisen opiskelun (teoriatunnit, koe, pienryhmätyöskentely, valmistautuminen pienryhmätehtäviin, tenttikirjallisuuteen perehtyminen).

Content scheduling

Opintokokonaisuuden suoritus koostuu seuraavista osista:
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö
Osa 2 Lastentaudit
Osa 3 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
Osa 4 Pienryhmätyöskentely
Osa 5 Seminaari

Further information

Toteutussuunnitelmaan voi tulla vielä muutoksia opintojakson alkaessa.
7K00CJ48 koostuu 4 opintopisteen kokonaisuudesta, joka sisältää Lasten ja nuorten hoitotyö ja Lastentaudit -osat. Lasten hoitotyön lääkelasku ja pienryhmätyöskentely sekä seminaari ovat lisäksi opintokokonaisuuden sisältöä.
Lasten ja nuorten hoitotyö ja Lastentaudit 4 op tavoitteet
Opiskelija
-osaa tukea terveen ja sairaan lapsen kasvua ja kehitystä
-osaa tukea ja ohjata lapsiperhettä vanhemmuudessa, lapsen kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa sekä tunnistaa niihin liittyviä riskitekijöitä perheiden tarpeet ja voimavarat huomioiden
-osaa ohjatusti yhteistyössä sairaan lapsen ja perheen kanssa moniammatillisen työryhmän jäsenenä arvioida hoidon tarpeen, suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasten hoitotyötä näyttöön perustuvaa tietoa käyttäen
-tietää tavallisimmat lastentaudit ja osaa lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
Lasten ja nuorten hoitotyö, lastentaudit 4 op sisältö
- lapsen kasvu, kehitys ja kasvatus ja päivittäinen hoito
- vanhemmuuden tukeminen, lapsen ja perheen hyvinvointiin liittyvät riskitekijät
- kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen
- lasta ja perhettä koskevat oikeudet ja lasten hoitotyön periaatteet
- lapsen sairauden vaikutus lapseen ja perheeseen
- vuorovaikutus , ohjaus ja leikki lapsen/perheen kanssa
- sairaan lapsen ja perheen hoitotyö ja lasten tavallisimmat sairaudet
- erityistä tukea tarvitsevan lapsen hoitotyön perusteet
- tavallisimmat sairaan lapsen tutkimukset ja hoitotoimenpiteet sekä niihin liittyvä ohjaus
- lasten lääke- ja nestehoidon perusteet ja eri-ikäisen lapsen kivun hoidon perusteet
- lapsen saattohoito, kuolema
Opintokokonaisuuden suoritus koostuu seuraavista osista:
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö
Osa 2 Lastentaudit
-Lastentautien opetus on integroitu Lasten ja nuorten hoitotyön opetukseen
Osa 3 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
-Lääkelaskukoe suoritetaan Lasten ja nuorten hoitotyön tentin yhteydessä ja uusintakokeet tavallisina tentteinä.
Osa 4 Pienryhmätyöskentely
-Opiskelu sisältää kaksi tutorlähtökohtaa
Osa 5 Seminaari
”Terveen lapsen kasvun ja kehityksen tukeminen” -seminaarityöskentely
-seminaarityöskentelyn aiheet jaetaan orientaatiotunnilla.
-seminaarin ajankohta 29.8.2016. Läsnäolo pakollinen.Seminaarista tuotetaan henkilökohtainen oppimispäiväkirja

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Lasten – ja nuorten hoitotyön teoreettisissa perustiedoissa on selviä puutteita ja väärinymmärryksiä.
-Ei suoriudu lääkelaskuista virheettömästi, ei hallitse lasten lääke- ja nestehoidon perusteita.
-Ei ota vastuuta omasta oppimisestaan.
-Palautteen vastaanottaminen on vaikeaa.
-Ei osaa toimia asianmukaisesti lastenhoitotyöhön liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

-Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa lastenhoitotyön alueelta sekä tämän hoitotyön alueen erityispiirteet ja hoitotyön prosessin.
-Tunnistaa eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemismuodot.
-Tunnistaa vanhemmuuden kasvuun liittyviä haasteita perheen elämässä.
-Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää lasten lääke- ja nestehoidon perusteet.
-Tuntee lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen.
-Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi lastenhoitotyön toimintatavaksi.
-Tunnistaa leikin tärkeäksi lastenhoitotyön toimintatavaksi.
-Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen perheen hoitotyössä.
-Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa lasten hoitotyössä ja oppimisympäristössä.
-Ottaa vastuun omasta oppimisestaan.
-Pystyy ottamaan palautetta vastaan.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ymmärtää lastenhoitotyön erityispiirteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa lastenhoitotyön hoitoprosessiin.
-Osaa arvioida eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita.
-Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet.
-Ymmärtää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa kuvata erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä ja perustella valintansa.
-Ymmärtää lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen.
-Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuden kasvuun liittyvissä asioissa perhettä.
-Ymmärtää ja osaa soveltaa eettisiä periaatteita perheen hoitotyössä.
-Ymmärtää ohjauksen merkityksen ja osaa ohjata lastenhoitotyössä.
-Ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä.
-Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan lastenhoitotyössä ja oppimisympäristössä.
-Pystyy reflektoivaan palautteen antoon.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

-Ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti lastenhoitotyön tietoperustaa.
-Analysoi näyttöön perustuvaa tietoa lastenhoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti.
-Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuden kasvuun liittyvissä haasteissa perhettä.
-Ymmärtää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa etsiä ja perustella erilaisia hoitotyön toimintatapoja.
-Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet sekä tietää niihin liittyvät erityishaasteet.
-Ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä.
-osaa ohjata asiakaslähtöisesti lastenhoitotyössä.
-Ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä ja pystyy soveltamaan tietoa.
-Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja lastenhoitotyössä ja oppimisympäristössä.
-Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon.

Go back to top of page