Finnish language and communication for Engineering Students (3 cr)
Code: 5N00BN93-3004
General information
- Enrolment period
- 19.09.2016 - 02.11.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 24.10.2016 - 31.12.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Environmental Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 20
- Degree programmes
- Degree Programme in Energy and Environmental Engineering
Objectives (course unit)
Suoritettuaan opintojakson opiskelija:
• osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan
• osaa hyödyntää saamaansa palautetta
• ymmärtää viestintätaitojen merkityksen ja viestinnän prosessit
• ymmärtää, millaista on tarkoituksenmukainen viestintä
• haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan
• osaa toimia tavoitteellisesti alan vuorovaikutustilanteissa
• antaa ja vastaanottaa palautetta työyhteisön viestintätilanteissa
• kuunnella, havainnoida ja tulkita viestejä
• tuntee yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen
• osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
• osaa ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alansa vaatimukset
• osaa argumentoida ja vaikuttaa
• osaa hankkia ja käyttää alansa tietoa kriittisesti
• osaa työstää kohdeyleisölle kirjallisen ja suullisen esityksen, jota osaa tarvittaessa havainnollistaa visuaalisesti
• tuntee työelämän tekstilajeja niihin liittyvine kielenkäyttösuosituksineen
• käyttää kieltä alansa käytänteiden ja kielenkäyttösuositusten mukaisesti
• toimii ammatillisissa viestintätilanteissa vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti
• ymmärtää kulttuurin vaikutuksen viestintään ja yhteistyön merkityksen kulttuuritaustaltaan erilaisten ihmisten kanssa.
Content (course unit)
• puheviestinnän perusteet (teoriaa ja harjoituksia)
• ryhmätyötaidot (esim. palaverit)
• oikeakielisyys
• asiakirjaviestintä (esim. työhakemukset, tiedotteet).
Exam schedules
Kurssiin ei kuulu tenttiä.
Evaluation methods and criteria
Kaikki kurssitehtävät tehtyinä ja läsnäoloa lähiopetuksessa vähintään 80 %. Kurssi painottuu suulliseen viestintään, mikä näkyy myös arvioitavien osasuoritusten painotuksessa: esittelevä puhe 1/3, vaikuttamaan pyrkivä puhe 1/3 ja standardimuotoinen raportti 1/3. Kurssiin ei kuulu koetta.
Teaching methods
Opetuskeskustelu, ryhmä- ja parityöskentely, harjoitukset, tavoitteiden asettaminen ja niitä kohti pyrkiminen monipuolisten palautteiden avulla.
Learning materials
Kurssi-Tabulaan linkitetty sekä muu opettajan laatima materiaali.
Student workload
Kurssi sisältää kohtuullisen paljon kotona tehtävää työtä: niin puheiden valmistelua kuin kirjoittamistakin. Jonkin verran hämäävää on tuntien sijoittelu lukujärjestykseen: maanantain tunnit ovat yleensä viikoittain klo 11-14, ja muutamalla viikolla on toinenkin kolmen oppitunnin kokonaisuus suomen kieltä ja viestintää.
Content scheduling
-
Completion alternatives
Ei ole.
Practical training and working life cooperation
Ei ole.
International connections
Oman, hyvin kansainvälisen 16IDEE-ryhmän hyödyntäminen niin paljon kuin mahdollista.
Further information
-
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Poissaoloja tunneilta enemmän kuin 20 % ja/tai tekemättömiä töitä.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti ja ollut läsnä vaadittavan määrän.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Edellä esitetyn lisäksi:
Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät hyvin aikataulun mukaisesti. Hän osoittaa aktiivisuutta ja perustelee näkemyksensä. Hänen suorituksensa ovat annettujen ohjeiden mukaan tilanteen ja vastaanottajan huomioivia ja rakenteeltaan toimivia.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Edellä esitettyjen lisäksi:
Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät erinomaisesti aikatauluja noudattaen ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän viestii vakuuttavasti, innostuneesti sekä vuorovaikutteisesti sekä perustelee mielipiteensä monipuolisesti. Hänen käyttämänsä kieli on miltei virheetöntä ja tyyliltään moitteetonta.