The Basics of Professional Nursing (6 cr)
Code: 7K00BC53-3046
General information
- Enrolment period
- 30.11.2015 - 31.12.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 11.01.2016 - 17.03.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 6 cr
- Local portion
- 6 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 39 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Public Health Nursing
- Teachers
- Maija Korpikoski
- Helena Peltola
- Anna Aikasalo
- Tarja Ratia
- Paula Pajunen
- Taru Manner
- Small groups
- r1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- r2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- r3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- r1
- r2
- r3
- Course
- 7K00BC53
Objectives (course unit)
The student
-is able to describe professional nursing;
-knows the significance of nursing science and supporting sciences as the basis for nursing;
-knows the basic ethical values and is able to evaluate his/her conduct according to them;
-is able to describe the nursing process and knows how to make a nursing plan.
-is able to describe health promotion as a part of nursing
-knows the legislation concerning social and health care and is able to act accordingly
-knows the structure of social and health care services
Content (course unit)
- nursing and evidence-based practice
- health promotion in nursing
- nursing science
- the philosophical basis of nursing care
- the nursing process
- the legislation and services of social and health care
Prerequisites (course unit)
None
Exam schedules
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op,
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op, Koe 8.2. klo 9. Kokeeseen osallistumisen edellytyksenä ennakkotehtäviin liittyvien todistusten toimittaminen opettajalle sekä pienryhmätuntiin osallistuminen
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op,
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op, tentti 15.2.16, 1. uusinta 15.3.16, 2. uusinta 12.4.16
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op, tentti 18.2.16, uusinnat opettajan ohjeen mukaisesti muiden ryhmien tenttien kanssa
Evaluation methods and criteria
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op, Tentti . Numeroarviointi, painokerroin 2.
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Suoritusmerkintä (hyväksytty/hylätty). Verkkokurssien suorittaminen hyväksytysti, verkkotentti. Osallistuminen dokumentoinnin pienryhmätyöskentelyyn ja tehtävien tekeminen hyväksytysti, osallistuminen opetukseen.
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op Tentti, Numeroarviointi painokerroin 1, Osallistuminen opetukseen
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op Tentti, Numeroarviointi, painokerroin 1
Sovittujen tehtävien tekeminen, Osallistuminen opetukseen.
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op Numeroarviointi, painokerroin 1. Vaihtoehdot: 1. Luennot ja kirjatentti, 2.Luennot ja essee, 3. Muu sovittu tehtävä/suoritustapa. Kaikille: osallistuminen 3 ilmoitettuun hoitotieteen luentoon ja luentopäiväkirjan pito (erillisen ohjeen mukaan). Osallistuminen opetukseen.
Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY Suoritusmerkintä ( hyväksytty / hylätty). Aktiivinen osallistuminen ja sovittujen tehtävien tekeminen.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op Luennot, tehtävät, itsenäinen opiskelu, ryhmätyö
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Luennot, pienryhmätyöskentely, verkkokurssit, Itsenäinen opiskelu ja tehtävät
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op Keskusteluluennot, harjoitukset
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op Luennot, Itsenäinen työskentely. oppimistehtävät,
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op Luennot ja itsenäinen työskentely
Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY Ongelmaperustainen opiskelu, ohjattu itsenäinen työskentely, muu mahdollinen pienryhmätyöskentely, oppimistehtävät/esseet, vertaisarviointi, itsearviointi
Learning materials
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. 2014. Etiikka hoitotyössä. (sivut 14-35. 36-182, 309-326) Juva: WSOY. ja Sarvimäki A & Stenbock-Hult B. 2009. Hoitotyön etiikka. Edita Sairaanhoitajien eettiset ohjeet http://www.sairaanhoitajaliitto.fi/sairaanhoitajan_tyo_ja_hoitotyon/sairaanhoitajan_tyo/sairaanhoitajan_eettiset_ohjeet/
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Potilasasiakirjojen laatiminen ja käsittely. Opas terveydenhuollolle. 2012. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2012:4. http://www.stm.fi/julkaisut/nayta/-/_julkaisu/1816832 Kappaleet 2.1-2.4, 3, 4, 5.1 -5.2 ja liite 2. ;
Liljamo, P, Kinnunen, U-M, Ensio, A (2012). FinCC-luokituskokonaisuuden käyttöopas - SHTaL 3.0, SHToL 3.0, SHTuL 1.0 http://www.julkari.fi/handle/10024/90804; www.kanta.fi Tietoturvan verkkokurssi http://www.kanta.fi/reseptikoulutus/tietoturva.html ja Potilastiedon arkiston verkkokoulu http://www.kanta.fi/Arkistokoulutus/story.html; Muu opettajan osoittama materiaali
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op Terveys 2015 –kansanterveysohjelma –esite http://www.stm.fi/vireilla/kehittamisohjelmat_ja_hankkeet/terveys2015 ; Terveyden edistäminen esimerkein. Käsitteitä ja selityksiä. Terveyden edistämisen keskuksen julkaisuja –sarja 3/2005 http://www.soste.fi/julkaisut/hyvinvoinnin-edistaminen.html ; Tupakkariippuvuus ja tupakasta vieroitus käypähoitosuositus; Lihavuus (aikuiset) käypähoitosuositus; Liikunta käypähoitosuositus
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op Lammi-Taskula, J. 2011. Sosiaali -ja terveydenhuollon perusteet. WSOY, Pro.; Laki terveydenhuoltoalan ammattihenkilöstä (559/1994, 1030/2000,46/2009) ; Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 ; Terveydenhuoltolaki 30.12.2010/1326; Työterveyshuoltolaki 1383/2001; Sosiaalihuoltolaki; Muu opettajan osoittama materiaali
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op Eriksson, K. ym. 2007. Hoitotiede. Helsinki: WSOY. ja tunneilla sovittu materiaali
Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY Aktiivinen oppiminen (PBL-opas)
Student workload
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op, Lähiopetus 12h, itsenäinen opiskelu 26,5 h
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op, Lähiopetus 10 h, pienryhmätyöskentely 4h, verkkokurssit ja muu itsenäinen opiskelu 26,5 h
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op, Lähiopetus 8 h, itsenäinen opiskelu 19 h
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op, Lähiopetus 8, itsenäinen opiskelu 19 h
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op, Lähiopetus 8 h (myös verkkotallenteena), itsenäinen opiskelu 19 h
Content scheduling
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op
- Hoitotyön filosofinen perusta; eettinen ajattelu hoitotyössä, erilaiset käsitykset ihmisestä, terveydestä, sairaudesta ja tiedosta, erilaiset arvot
- Hoitotyötä ohjaavat eettiset lähtökohdat ja erilaiset eettiset ongelmanratkaisutavat, Eettinen päätöksenteko
- Eettiset orientaatiot hoitotyössä (etiikan teoriat)
- Ammatillinen toiminta hoitotyössä ja hoitotyön toimintaympäristö
- Sairaanhoitajan eettiset ohjeet
- Hoitotyön periaatteet
- Sairaanhoitajan osaamisalueet
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op
- Hoitamisen dokumentoinnin kehittyminen ja tulevaisuuden mahdollisuudet
- Kirjaamista säätelevä lainsäädäntö
- Kirjaamisen potilaslähtöisyys ja laatu
- Kirjaamisen yleiset periaatteet ja käytänteet
- Hoitotyön prosessi
- Hoitotyön rakenteinen kirjaamisen (FinCC)
- eArkisto
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op
- Terveyden edistäminen hoitotyössä
- Terveyden edistäminen käsitteenä ja eri lähestymistavat
- Yksilötason terveys
- Terveystottumusten muodostuminen
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op
- Lakisääteiset sosiaali- ja terveyspalvelut
- Miten suomalainen sosiaali- ja terveysjärjestelmä toimii?
-Keitä ovat palvelujen tuottajat?
-Miten sosiaali- ja terveyspalvelut rahoitetaan?
- Millaista on sosiaali- ja terveyshuollon työ?
-Mitkä ovat asiakkaan oikeudet?
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op
- Hoitotiede ja hoitotieteen keskeiset käsitteet
- Muiden tieteenalojen vaikutukset hoitotieteeseen ja käytännön hoitotyöhön
- Näyttöön perustuva hoitotyö
Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY
- 3 lähtökohtaa
Further information
Kunkin osan (1-4) aloitustunnilla opiskelijalla on läsnäolovelvollisuus, hoitotieteen tunneilla ei läsnäolovaatimusta. Pienryhmätyöskentelyssä 100 % läsnäolo.
Opintojakso koostuu seuraavista osista
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op
Osa 6 PIENRYHMÄTYSKENTELY
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tietää hoitotyön ympäristön erityispiirteet, tietää lainsäädännön pääpiirteittäin, tunnistaa hoitotyön periaatteet ja sairaanhoitajan osaamisalueet.
Opiskelija tietää mitä on hoitotiede ja osaa suppeasti kuvata hoitotieteen keskeiset käsitteet ja tietää mitä on näyttöön perustuva hoitotyö.
Opiskelija tunnistaa mitä on eettinen ajattelu hoitotyössä, osaa määritellä hoitotyön ihmiskäsityksen, tietää hoitotyön arvot ja sairaanhoitajan eettiset ohjeet, tietää potilaan ja hoitotyön ammattilaisen oikeudellisen aseman.
Opiskelija tietää hoitotyön prosessin vaiheet ja osaa tehdä hoitosuunnitelman.
Opiskelija osaa määritellä terveyden edistämisen.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa kuvata sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän palvelurakenteen erityispiirteet ja lainsäädännön sisältöä osana ammatillista toimintaa.
Opiskelija osaa pohtia potilaan ja hoitotyön ammattilaisen oikeudellista asemaa.
Opiskelija tietää mitä on hoitotiede ja hoitotieteen keskeiset käsitteet, hän arvioi muiden tieteenalojen vaikutusta hoitotieteeseen ja käytännön hoitotyöhön, tietää näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen.
Opiskelija osaa kuvata ja selittää eettistä ajattelua hoitotyössä, hän ymmärtää hoitotyön ihmiskäsityksen merkityksen hoitamisessa, osaa kuvata hoitotyön arvot, hoitotyön periaatteet ja sairaanhoitajan eettiset ohjeet.
Opiskelija osaa kuvata hoitotyön prosessin eri vaiheita ja laatia yksilöllisen hoitosuunnitelman.
Opiskelija osaa määritellä terveyden edistämisen hoitotyön osana.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa analysoida sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän palvelurakenteen erityispiirteitä ja hyödyntää lainsäädäntöä osana ammatillista pohdintaa. Opiskelija osaa arvioida potilaan ja hoitotyön ammattilaisen oikeudellista asemaa.
Opiskelija osaa kuvata hoitotiedettä ja sen keskeiset käsitteet sekä hoitotieteen suhdetta hoitotyöhön ja muihin hoitotyössä sovellettaviin tieteisiin ja osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa.
Opiskelija osaa analysoida eettistä ajattelua hoitotyössä ja ihmiskäsityksen merkitystä hoitamisessa, hän hyödyntää hoitotyön arvoja ja hoitotyön periaatteita ja sairaanhoitajan eettisiä ohjeita.
Opiskelija osaa soveltaa perustellen hoitotyön prosessin eri vaiheita yksilöllisen, kattavan ja loogisesti etenevän hoitosuunnitelman teossa.
Opiskelija osaa kuvata terveyden edistämisen osana yksilöllistä hoitotyötä.