Skip to main content

Forest Sites and Soils (12 cr)

Code: 6M00BF55-3005

General information


Enrolment period
31.07.2016 - 05.09.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2016 - 23.10.2016
Implementation has ended.
Credits
12 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Forestry
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Teachers
Eeva Sundström
Pirjo Puustjärvi
Sini Rantanen
Eveliina Asikainen
Perttu Arminen
Ari Vanamo
Person in charge
Pirjo Puustjärvi
Small groups
Picea (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Betula (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
Picea
Betula
Course
6M00BF55

Objectives (course unit)

The student:
- is able to identify forest and mire types and soil types in field
- can visually interpret aerial images and also use a map for orienteering in the forest
-knows how the the conditions of forest sites affect the growth of trees and silvicultural decisions
- knows the native tree species grown in Finland and is familiar with their essential ecological requirements.

Content (course unit)

Interpretation of aerial images, forming forest compartments, identification of forest types and undrained and drained mire types, using indicator species, using digital maps, determining soil types in the field, factors affecting tree growth, the ecological requirement of different tree species, orienteering skills.

Exam schedules

Maastotentti 23.9. klo 8-15.
Verkkotentti puulajeista 22.9.
Teoriatentti 14.10.
Uusinnoista ilmoitetaan/sovitaan erikseen.

Assessment methods and criteria

Tentit, tutoriaalityöskentely, opiskelijan aktiivisuus, harjoitusten tekeminen, palautteen antaminen. Maasto-opetuksessa vaaditaan 70 % läsnäoloa.
Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää tutoriaalitoimintaan osallistumista, annettujen tehtävien suorittamista ja palautteen antamista.
Maastotentti 30%, Puulajitentti 20%, Teoriatentti 30%, Oma metsä -raportti 20%.
Ryhmän toimintaa edistävä tutoriaalityöskentely vaikuttaa korottavasti arviointiin.

Teaching methods

Ongelmaperusteinen oppiminen, luennot, maastoharjoitukset ja -retkeilyt, itsenäinen tiedonhankinta.

Learning materials

Hotanen, J.-P. Metsätyypit - opas kasvupaikkojen luokitteluun.
Laine, J. ym. Suotyypit ja turvekankaat - opas kasvupaikkojen tunnistamiseen.
Keto-Tokoi, P. Elävä metsämaa.
Mälkönen, E. Metsämaa ja sen hoito.

Student workload

Retkeilyt n. 55 h
Luennot ym. teoriaoopetus (ryhmätöiden purut) n 40 h
Maastoharjoitukset ja -harjoitusten purut n 55 h
Tutoriaalit 12 h
Tentit 10 h
Omatoiminen opiskelu, valmistauminen tutoriaaleihin ja tentteihin n. 140 h

Content scheduling

Sisältö jaksottuu kolmeen tutoriaalisykliin: metsäkasvillisuus, ilmakuvatulkinta ja karttojen käyttö sekä metsämaan viljavuus. Kaikki tarkempi informaatio löytyy kurssipohjalta Tabulasta.

Completion alternatives

Sovittava Pirjo Puustjärven kanssa.

Further information

Kurssilla tehdään runsaasti maastoharjoituksia ja retkeilyjä

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Tunnistaa yleiset metsä- ja suotyypit. Erottaa lajittuneet ja lajittumattomat maalajit.
Osaa tehdä puustoon littyviä havaintoja ilmakuvalta ja käyttää maastokarttaa metsässä liikkumiseen.
Tuntee olennaiset metsän kasvuun vaikuttavat kasvupaikkaolosuhteet.
Tuntee tärkeimmät kotimaiset puulajit.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Edellisten lisäksi osaa määrittää maalajit maastossa sekä käyttää kasvillisuutta apuna metsätyyppien määrittämisessä
Osaa tulkita visuaalisesti ilmakuvaa sekä käyttää maastokarttaa ja suunnistaa niiden avulla
Tietää miten kasvupaikan olosuhteet vaikuttavat puiden kasvuun ja tuntee
kotimaiset puulajit sekä niiden olennaiset ekologiset vaatimukset.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Edellisten lisäksi:
Osaa perustella metsä- ja suotyyppimäärityksen ja kuviointiratkaisut kasvillisuuden, puuston ja maalajin avulla.
Oaa käyttää maastohavaintoja ja teoriatietoa puiden kasvuolosuhteiden analysoimiseen ja metsänhoidollisten ratkaisuiden perustelemiseen.
Tunnistaa kotimaiset puulajit erilaisissa asuissa

Go back to top of page