Forest Sites and Soils (12 cr)
Code: 6M00BF55-3005
General information
- Enrolment period
- 31.07.2016 - 05.09.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2016 - 23.10.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 12 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Forestry
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Eeva Sundström
- Pirjo Puustjärvi
- Sini Rantanen
- Eveliina Asikainen
- Perttu Arminen
- Ari Vanamo
- Person in charge
- Pirjo Puustjärvi
- Small groups
- Picea (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Betula (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Picea
- Betula
- Course
- 6M00BF55
Objectives (course unit)
The student:
- is able to identify forest and mire types and soil types in field
- can visually interpret aerial images and also use a map for orienteering in the forest
-knows how the the conditions of forest sites affect the growth of trees and silvicultural decisions
- knows the native tree species grown in Finland and is familiar with their essential ecological requirements.
Content (course unit)
Interpretation of aerial images, forming forest compartments, identification of forest types and undrained and drained mire types, using indicator species, using digital maps, determining soil types in the field, factors affecting tree growth, the ecological requirement of different tree species, orienteering skills.
Exam schedules
Maastotentti 23.9. klo 8-15.
Verkkotentti puulajeista 22.9.
Teoriatentti 14.10.
Uusinnoista ilmoitetaan/sovitaan erikseen.
Assessment methods and criteria
Tentit, tutoriaalityöskentely, opiskelijan aktiivisuus, harjoitusten tekeminen, palautteen antaminen. Maasto-opetuksessa vaaditaan 70 % läsnäoloa.
Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää tutoriaalitoimintaan osallistumista, annettujen tehtävien suorittamista ja palautteen antamista.
Maastotentti 30%, Puulajitentti 20%, Teoriatentti 30%, Oma metsä -raportti 20%.
Ryhmän toimintaa edistävä tutoriaalityöskentely vaikuttaa korottavasti arviointiin.
Teaching methods
Ongelmaperusteinen oppiminen, luennot, maastoharjoitukset ja -retkeilyt, itsenäinen tiedonhankinta.
Learning materials
Hotanen, J.-P. Metsätyypit - opas kasvupaikkojen luokitteluun.
Laine, J. ym. Suotyypit ja turvekankaat - opas kasvupaikkojen tunnistamiseen.
Keto-Tokoi, P. Elävä metsämaa.
Mälkönen, E. Metsämaa ja sen hoito.
Student workload
Retkeilyt n. 55 h
Luennot ym. teoriaoopetus (ryhmätöiden purut) n 40 h
Maastoharjoitukset ja -harjoitusten purut n 55 h
Tutoriaalit 12 h
Tentit 10 h
Omatoiminen opiskelu, valmistauminen tutoriaaleihin ja tentteihin n. 140 h
Content scheduling
Sisältö jaksottuu kolmeen tutoriaalisykliin: metsäkasvillisuus, ilmakuvatulkinta ja karttojen käyttö sekä metsämaan viljavuus. Kaikki tarkempi informaatio löytyy kurssipohjalta Tabulasta.
Completion alternatives
Sovittava Pirjo Puustjärven kanssa.
Further information
Kurssilla tehdään runsaasti maastoharjoituksia ja retkeilyjä
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tunnistaa yleiset metsä- ja suotyypit. Erottaa lajittuneet ja lajittumattomat maalajit.
Osaa tehdä puustoon littyviä havaintoja ilmakuvalta ja käyttää maastokarttaa metsässä liikkumiseen.
Tuntee olennaiset metsän kasvuun vaikuttavat kasvupaikkaolosuhteet.
Tuntee tärkeimmät kotimaiset puulajit.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Edellisten lisäksi osaa määrittää maalajit maastossa sekä käyttää kasvillisuutta apuna metsätyyppien määrittämisessä
Osaa tulkita visuaalisesti ilmakuvaa sekä käyttää maastokarttaa ja suunnistaa niiden avulla
Tietää miten kasvupaikan olosuhteet vaikuttavat puiden kasvuun ja tuntee
kotimaiset puulajit sekä niiden olennaiset ekologiset vaatimukset.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Edellisten lisäksi:
Osaa perustella metsä- ja suotyyppimäärityksen ja kuviointiratkaisut kasvillisuuden, puuston ja maalajin avulla.
Oaa käyttää maastohavaintoja ja teoriatietoa puiden kasvuolosuhteiden analysoimiseen ja metsänhoidollisten ratkaisuiden perustelemiseen.
Tunnistaa kotimaiset puulajit erilaisissa asuissa