Skip to main content

Paediatric Nursing (4 cr)

Code: 7K00CJ48-3009

General information


Enrolment period
30.11.2015 - 24.01.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.02.2016 - 10.04.2016
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
35 - 37
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Midwifery
Teachers
Nina Smolander
Anne Silvan
Person in charge
Anne Silvan
Small groups
r1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
r2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
r3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
r1
r2
r3
Course
7K00CJ48

Objectives (course unit)

The student
-knows how to support the growth and development of both healthy and sick children;
-knows how to support the families' needs and strengths and their growth to parenthood while bringing up children in healthy lifestyles;
- is able to recognize the risk factors related to parenthood, upbringing and healthy lifestyles
- is able, under the supervision, as a member of multidisciplinary team and in collaboration with the child and family, to assess the need for care, plan, implement and evaluate the paediatric care based on evidence-based nursing
-knows the most common paediatric diseases and the basics of paediatric medication management and IV fluid therapy

Content (course unit)

growth, development and upbringing and daily care of healthy child
-supporting of parenthood, risk factors related to child and families’ wellbeing
-recognition of child abuse and early interventions
-children’s rights and principles of paediatric nursing
-impact of child’s disease on child and family
-interaction, communication, guidance and play with child/family in various situations of paediatric care
-paediatric and family nursing care and the most common paediatric diseases
-basics of nursing care for children with special needs
-the most common investigations and procedures of paediatric patients and patient education and guidance related to them
-basics of paediatric medication management and IV fluid therapy and the principles of paediatric patient’s pain management at different ages
-paediatric terminal care, death

Prerequisites (course unit)

50 ects of first year studies completed, including pharmacotherapy and medical calculations

Exam schedules

Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö:
6.4.16. Kokeessa myös lääkelasku
uusintatenttipäivät: 1. 3.5.16 ja 2. 24.5.16
Osa 2 Lastentaudit:
31.3.16
uusintatenttipäivät: 1. 3.5.16 ja 2. 24.5.16
Osa 3 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku:
Lasten ja nuorten hoitotyön tentin yhteydessä myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana
uusintatenttipäivät ilmoitetaan myöhemmin

Evaluation methods and criteria

Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö
Numeerisesti arvioitava (0-5) tentti, hyväksytysti suoritut tehtävät, osallistuminen opetukseen.
Osa 2 Lastentaudit
Tentti, joka arvioidaan hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus 75% vastauksista oikein. Lähtökohtaisesti edellytetään läsnäoloa tunneilla.
Osa 3 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
Hyväksytty/ hylätty. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä tentittävän lääkelaskun suorittaminen hyväksytysti.
Osa 4 Pienryhmätyöskentely
Hyväksytty/hylätty. 100% osallistumisvelvollisuus ja hyväksytysti suoritetut tehtävät. Itsearviointi ja vertaisarviointi liittyen aihealueen osaamiseen ja pienryhmätyöskentelyyn.
Osa 5 Seminaari:
Hyväksytty/hylätty. Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan seminaaritehtävän tekoon ja esitykseen osallistuminen erillisen ohjeen mukaan. Läsnäolo seminaarissa on pakollinen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet tarkentuvat alkuvuoden 2016 aikana.

Teaching methods

lähiopetus, pienryhmätyöskentely, ennakkotehtävät, ohjattu itsenäinen työskentely
Opetusmenetelmät voivat täydentyä myöhemmin.

Learning materials

Tenttimateriaali:
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö
Storvik-Sydänmaa, Talvensaari, Kaisvuo & Uotila: Lapsen ja nuoren hoitotyö, SanomaPro Oy, Helsinki, 2012.
Saano & Taam-Ukkonen : Lääkehoidon käsikirja, SanomaPro oy, Helsinki, 2013 (Iän vaikutus lääkehoitoon- Lapset)
Rautava-Nurmi, Sjövall, Vaula, Vuorisalo & Westergård: Neste- ja ravitsemushoito, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos, (Lapsipotilaan nestehoito)
Kela:n internetsivut Lapsiperheen tuet (Jos lapsi sairastuu ja Lapsen vamma)
Hoitotyön suositukset: Lasten kaltoinkohtelun tunnistamisen tehokkaat menetelmät sosiaali- ja terveydenhuollossa, Leikki-ikäisen lapsen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä sekä Lääkkeettömien kivunhoitomenetelmien vaikuttavuus lasten ja nuorten kroonisen kivun lievityksessä
Osa 2 Lastentaudit
Rajantie, Mertsola & Heikinheimo (toim.) Lastentaudit, Duodecim. Uusin painos. E-aineistona Terveysportti>Oppiportti. (soveltuvin osin: Mitä lapset Suomessa sairastavat; Lasten lääkehoidon erityispiirteitä; Vammainen lapsi; Vastasyntyneen sairaudet; Lihavuus; Nestetasapaino ja sen häiriöt; Infektiotaudit; Allergiat; Astma; Diabetes; Syöpäsairaudet; Munuaisten ja virtsateiden sairaudet: virtsatieinfektio; Suoliston, maksan ja haiman sairaudet: vatsakipu, koliikki, ummetus, akuutti ripuli, krooninen tulehduksellinen suolistosairaus; Neurologiset ongelmat; Sosiaalipediatria – lapsen kaltoinkohtelun eri muodot: lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö; Myrkytykset; Lasten yleiskirurgia)
Osa 3 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
Rautava-Nurmi, Sjövall, Vaula, Vuorisalo & Westergård: Neste- ja ravitsemushoito, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos, (Lapsipotilaan nestehoito)
Ernvall, Pulli, Salonen, Nurminen & Kaukkila: Lääkelaskenta, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos.
Opettajan erikseen nimeämä materiaali

Student workload

Lasten ja nuorten hoitotyö, lastentaudit 4op: kokonaistuntimäärä 108h sisältää osallistumisen opetukseen sekä itsenäisen opiskelun (59h)

Content scheduling

Opintokokonaisuuden suoritus koostuu seuraavista osista:
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö
Osa 2 Lastentaudit
Osa 3 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
Osa 4 Pienryhmätyöskentely
Osa 5 Seminaari

Further information

Toteutussuunnitelmaan voi tulla vielä muutoksia opintojakson alkaessa.
7K00CJ48 koostuu 4 opintopisteen kokonaisuudesta, joka sisältää Lasten ja nuorten hoitotyö ja Lastentaudit -osat. Lasten hoitotyön lääkelasku ja pienryhmätyöskentely ovat osa opintokokonaisuuden sisältöä.
Lasten ja nuorten hoitotyö ja Lastentaudit 4 op tavoitteet:
Opiskelija
-osaa tukea terveen ja sairaan lapsen kasvua ja kehitystä
-osaa tukea ja ohjata lapsiperhettä vanhemmuudessa, lapsen kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa sekä tunnistaa niihin liittyviä riskitekijöitä perheiden tarpeet ja voimavarat huomioiden
-osaa ohjatusti yhteistyössä sairaan lapsen ja perheen kanssa moniammatillisen työryhmän jäsenenä arvioida hoidon tarpeen, suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasten hoitotyötä näyttöön perustuvaa tietoa käyttäen
-tietää tavallisimmat lastentaudit ja osaa lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
Lasten ja nuorten hoitotyö, lastentaudit 4 op sisältö
- lapsen kasvu, kehitys ja kasvatus ja päivittäinen hoito
- vanhemmuuden tukeminen, lapsen ja perheen hyvinvointiin liittyvät riskitekijät
- kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen
- lasta ja perhettä koskevat oikeudet ja lasten hoitotyön periaatteet
- lapsen sairauden vaikutus lapseen ja perheeseen
- vuorovaikutus , ohjaus ja leikki lapsen/perheen kanssa
- sairaan lapsen ja perheen hoitotyö ja lasten tavallisimmat sairaudet
- erityistä tukea tarvitsevan lapsen hoitotyön perusteet
- tavallisimmat sairaan lapsen tutkimukset ja hoitotoimenpiteet sekä niihin liittyvä ohjaus
- lasten lääke- ja nestehoidon perusteet ja eri-ikäisen lapsen kivun hoidon perusteet
- lapsen saattohoito, kuolema
Opintokokonaisuuden suoritus koostuu seuraavista osista:
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö
Osa 2 Lastentaudit
-Lastentautien opetus on integroitu Lasten ja nuorten hoitotyön opetukseen
Osa 3 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
-Lääkelaskukoe suoritetaan Lasten ja nuorten hoitotyön tentin yhteydessä.
Uusintakokeet tavallisina tentteinä.
Osa 4 Pienryhmätyöskentely
-Opiskelu sisältää kaksi tutorlähtökohtaa
Osa 5 Seminaari
”Terveen lapsen kasvun ja kehityksen tukeminen” -seminaarityöskentely
-seminaarityöskentelyn aiheet jaetaan orientaatiotunnilla.
-seminaarin ajankohta tarkentuu myöhemmin. Läsnäolo pakollinen.
Seminaariin liittyvät asiat tarkentuvat alkuvuoden 2016 aikana.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Lasten – ja nuorten hoitotyön teoreettisissa perustiedoissa on selviä puutteita ja väärinymmärryksiä.
-Ei suoriudu lääkelaskuista virheettömästi, ei hallitse lasten lääke- ja nestehoidon perusteita.
-Ei ota vastuuta omasta oppimisestaan.
-Palautteen vastaanottaminen on vaikeaa.
-Ei osaa toimia asianmukaisesti lastenhoitotyöhön liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

-Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa lastenhoitotyön alueelta sekä tämän hoitotyön alueen erityispiirteet ja hoitotyön prosessin.
-Tunnistaa eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemismuodot.
-Tunnistaa vanhemmuuden kasvuun liittyviä haasteita perheen elämässä.
-Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää lasten lääke- ja nestehoidon perusteet.
-Tuntee lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen.
-Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi lastenhoitotyön toimintatavaksi.
-Tunnistaa leikin tärkeäksi lastenhoitotyön toimintatavaksi.
-Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen perheen hoitotyössä.
-Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa lasten hoitotyössä ja oppimisympäristössä.
-Ottaa vastuun omasta oppimisestaan.
-Pystyy ottamaan palautetta vastaan.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ymmärtää lastenhoitotyön erityispiirteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa lastenhoitotyön hoitoprosessiin.
-Osaa arvioida eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita.
-Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet.
-Ymmärtää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa kuvata erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä ja perustella valintansa.
-Ymmärtää lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen.
-Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuden kasvuun liittyvissä asioissa perhettä.
-Ymmärtää ja osaa soveltaa eettisiä periaatteita perheen hoitotyössä.
-Ymmärtää ohjauksen merkityksen ja osaa ohjata lastenhoitotyössä.
-Ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä.
-Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan lastenhoitotyössä ja oppimisympäristössä.
-Pystyy reflektoivaan palautteen antoon.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

-Ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti lastenhoitotyön tietoperustaa.
-Analysoi näyttöön perustuvaa tietoa lastenhoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti.
-Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuden kasvuun liittyvissä haasteissa perhettä.
-Ymmärtää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa etsiä ja perustella erilaisia hoitotyön toimintatapoja.
-Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet sekä tietää niihin liittyvät erityishaasteet.
-Ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä.
-osaa ohjata asiakaslähtöisesti lastenhoitotyössä.
-Ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä ja pystyy soveltamaan tietoa.
-Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja lastenhoitotyössä ja oppimisympäristössä.
-Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon.

Go back to top of page