Professional Communication (4 cr)
Code: 7K00BC54-3038
General information
- Enrolment period
- 30.11.2015 - 28.02.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 07.03.2016 - 19.06.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Local portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 65
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
- Teachers
- Elina Korpimäki
- Heidi Valtatie
- Tarja Ratia
- Piia Lavonius-Ylönen
- Person in charge
- Piia Lavonius-Ylönen
- Small groups
- ryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- ryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- ryhmä 3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- ryhmä 4 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- ryhmä 5 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- ryhmä 1
- ryhmä 2
- ryhmä 3
- ryhmä 4
- ryhmä 5
- Course
- 7K00BC54
Objectives (course unit)
The student
-knows the bases for professional communication;
-is able to act as a professional in the work community;
-identifies his/her own strengths and developmental challenges in interaction;
-is able to develop his/her interaction skills with people of all ages, and in different life situations and cultures.
Content (course unit)
-professional communication in collaboration with individuals and families
-professional performance in work community
-identification and evaluation of personal communication skills
-multicultural nursing
-interaction with an individual with memory disorders
-interaction with an aggressive individual
Prerequisites (course unit)
None
Exam schedules
Osa1 Vuorovaikutus
-6.4.2016 suorituspäivä
-uusintapäivät tarkentuu kevään aikana
Osa2 Muistisairaan kohtaaminen
-27.4.2016 suorituspäivä
-uusintapäivät 24.5.2016 ja elokuussa 2016
Evaluation methods and criteria
Tentti
Osa 1 Ammatillinen vuorovaikutus hoitotyössä 3 op
-tentti: numeerinen arviointi 0-5
-oppimispäiväkirjan yhteenveto
-painokerroin 3
Osa 2 Muistisairaan ihmisen kohtaaminen 1op
-tentti: numeerinen arviointi 0-5
-painokerroin 1
Osa 3 Pienryhmätyöskentely
-pakollinen osallistuminen opetukseen
-hyväksytty / hylätty
Tavoitteet
- Tietää mitä vuorovaikutus on ja mitä se on taitoina
- Osaa havainnoida ja tunnistaa toisen ihmisen vuorovaikutuksen piirteitä
- Tietää mitä on ammatillinen vuorovaikutus hoitotyössä ja ymmärtää aidon läsnäolon merkityksen ammatillisessa kohtaamisessa
- Osaa toimia ammatillisesti työyhteisössä
- Osaa arvioida omaa toimintaansa kohtaamistilanteissa ja osaa hyödyntämää saamaansa palautetta itsensä kehittämisessä
- Tiedostaa vuorovaikutustilanteiden kulttuurisidonnaisuuden
- Osaa omalla toiminnallaan vaikuttaa vuorovaikutustilanteen etenemiseen
- Osaa kohdata muistisairaan ammatillisesti
Sisältö
- Vuorovaikutus taitona
- Ammatillinen vuorovaikutus yksilöiden ja perheiden kanssa
- Työelämätaidot
- Tiimityötaidot
- Reflektointitaidot
- Erilaisuuden (ikä, sukupuoli, kulttuuritausta, kieli, aistivajeet ym.) merkitys vuorovaikutustilanteissa
- Toiminta yllättävissä ja uhkaavissa vuorovaikutustilanteissa
- Muistisairaan potilaan kohtaaminen
Assessment scale
0-5
Teaching methods
- Yhteistoiminnallinen oppiminen
- Lähiopetus
- Opetuskeskustelu
- Pienryhmätyöskentely
- Toiminnalliset menetelmät
- Simulaatio
- Oppimispäiväkirja
Learning materials
Tenttimateriaali:
Osa 1: Vilén, Leppämäki, Ekström: Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla 3. uudistettu painos, tunnilla käsitellyt asiat
Osa 2: Tunnilla annetut ajankohtaiset artikkelit ja käsitellyt asiat
-ajankohtaiset artikkelit
-kirjallisuus:
Vilén, Leppämäki, Ekström: Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla 1-2 p. ja 3. uudistettu painos
Mäkisalo-Ropponen: Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2012
Kauppila: Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. PS-kustannus 2006
Voutilainen P. & Tiikkainen P. (toim. ) Gerontologinen hoitotyö. WSOYpro oy. 2010 ss. 219-246
Student workload
Opiskelijan työmäärä 27 h 4 op = 108 tuntia
Further information
Pienryhmään osallistuminen pakollista
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tyydyttävän taso ei täyty.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa luetella vuorovaikutuksen peruselementtejä ammatillisessa vuorovaikutuksessa, työelämätaidoissa ja muistisairaan potilaan kohtaamisessa.
Osallistuu harjoituksiin, reflektio- itsearviointitaidot kehittymässä
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ylempi kategoria sisältää alemman.
Tietää mitä vuorovaikutus on
Tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on
Tietää mitä ovat tiimityötaidot sekä työelämän odottamat vuorovaikutustaidot
Osaa muistisairaan kohtaamisen perusperiaatteet
Harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa
Osallistuu aktiivisesti harjoituksiin
Osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä
Arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti
Käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ylempi kategoria sisältää alemman.
Osaa antaa rakentavaa palautetta ja kehittää tätä kautta koko ryhmän toimintaa
Osaa kuvata ja perustella eri vuorovaikutustilanteisiin vaikuttavia tekijöitä
Osaa analysoida ammatillisia vuorovaikutustilanteita
Osaa kuvata ja perustella muistisairaan ihmisen hyvän kohtaamisen osatekijä