Basic Clinical Training (6 cr)
Code: 7K00BC59-3033
General information
- Enrolment period
- 13.04.2016 - 21.08.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 22.08.2016 - 18.09.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 6 cr
- Local portion
- 6 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Objectives (course unit)
The student
-is able to describe nursing tasks in the work place;
-is able to communicate professionally with patients, their significant others and colleagues by observing nursing values and principles;
-is able to support, guide and empower patients' self-care and help patients in their daily activities by using safe nursing interventions;
-is able to monitor the patient's vital signs to identify the patient's basic needs;
-is able to make the nursing plan for his/her own patient in a holistic way, and give an oral and written report;
-is able to work ergonomically and follow aseptic principles;
-is able to safely implement patients' medication and fluid therapy under supervision;
-is able to plan his/her personal learning outcomes and evaluate his/her learning during the clinical training;
-is able to identify his/her own development challenges.
Content (course unit)
-clinical training
Prerequisites (course unit)
Participation in the following courses:
Infection Control in Nursing
Basics of Clinical Nursing
Orientation to Clinical Training
Exam schedules
-
Evaluation methods and criteria
Arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Osallistuminen ohjattuun harjoitteluun määrätyn tuntimäärän mukaisesti ja kirjallisten tehtävien tekeminen ohjeiden mukaan ja hyväksytysti (työvuorosuunnittelu, arviointilomakkeen täyttäminen, omapotilaan hoitotyön suunnitelma ja lääkehoidon passin käyttö ja täyttö).
Harjoittelun orientaatiossa läsnäolovelvollisuus.
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Ohjattu harjoittelu.
Learning materials
Ohjatun harjoittelun perehtymiskäsikirja.
http://tabula.tamk.fi/course/view.php?id=160
Student workload
Opintojakson laajuus on 6 op, joka on opiskelijan työnä 160 tuntia.
Further information
Opintojakson tarkennetut tavoitteet Ohjatun harjoittelun perhtymiskäsikirjassa aiheen Perusharjoittelu kohdassa.
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Hyväksytyn osaamistason arviointikriteerit:
Tiedostaa hoitosuhteen merkityksen hyvän hoidon osatekijänä.
Keskustelee ja viestii ammatillisesti potilaiden kanssa ja työryhmässä.
Noudattaa vaitiolovelvollisuuttaan ja kantaa vastuun tekemästään hoitotyöstä.
Kohtaa jokaisen potilaan arvokkaana ihmisenä ja pyrkii toteuttamaan hoitotyön periaatteita auttamisessaan.
Osaa hankkia ja arvioida kriittisesti tietoa, joskin tarvitsee tukea oman toiminnan perustelussa.
Pystyy hahmottamaan oman potilaansa hoitotyön prosessin, tarvitsee tukea dokumentoinnissa ja raportoinnissa.
Osaa arvioida potilaan avun tarvetta, hahmottaa potilaan omia voimavaroja ja osaa vastata potilaan. Perustarpeisiin ja niissä tapahtuviin muutoksiin osittain itsenäisesti halliten hoitotyön perusauttamismenetelmät.
Osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja niissä tapahtuvia muutoksia osin ohjattuna.
Toimii aseptisesti ja pyrkii toimimaan ergonomisesti.
Osaa ohjattuna toteuttaa lääkehoitoa virheettömästi.
Osaa seurata lääkehoidon vaikuttavuutta.
Tunnistaa oman osaamisensa rajat lääkehoidon suhteen.
Hahmottaa sairaanhoitajan toimenkuvaa työyhteisössä.
Osaa laatia henkilökohtaiset oppimistavoitteensa realistisesti.
Omaa myönteisen asenteen oman osaamisensa kehittämiseen ja tunnistaa omat kehittymishaasteensa.
Hylätyn tason arviointikriteerit:
Ei ymmärrä hoitosuhteen merkitystä hyvän hoidon osatekijänä.
Ei pysty viestimään ammatillisesti tai rikkoo vaitiolovelvollisuuden.
Kohtelee potilaita epäammatillisesti eikä huomioi yksilöllisiä hoitotarpeita.
Ei toimi vastuullisesti hoitotyössä.
Ei kykene perustelemaan toimintaansa.
Ei kykene raportoimaan ja kirjaamaan asiallisesti, potilasturvallisuus vaarantuu.
Ei hahmota hoitotyön prosessia potilaan hoitotyön perustaksi.
Ei osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja eikä tunnista potilaan tilassa tapahtuvia muutoksia vaarantaen potilaan turvallisuuden.
Ei hallitse hoitotyön perusauttamismenetelmiä eikä kykene suunnitelmalliseen toimintaan.
Ei toimi aseptisesti.
Tekee toistuvasti virheitä lääkehoidossa vaarantaen potilasturvallisuuden
Ei pyri harjaantumaan lääkehoidon passissa esille tulevissa lääkehoidon toteuttamiseen liittyvissä konkreettisissa tehtävissä osaston mahdollisuuksien rajoissa
Ei hahmota sairaanhoitajan toimenkuvaa osastolla
Ei pysty arvioimaan oppimistaan realistisesti
Ei pysty vastaanottamaan palautetta eikä tunnistamaan kehityshaasteitaan