Skip to main content

First Aid (2 cr)

Code: 7K00BC55-3033

General information


Enrolment period
06.02.2016 - 06.03.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
07.03.2016 - 31.05.2016
Implementation has ended.
Credits
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 39
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Mervi Juntunen
Marika Mettälä
Person in charge
Marika Mettälä
Small groups
ryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
ryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
ryhmä 3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
ryhmä 4 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
ryhmä 1
ryhmä 2
ryhmä 3
ryhmä 4
Course
7K00BC55

Objectives (course unit)

The student
- knows how to give first aid in the most common emergency and accident situations to people of different ages.

Content (course unit)

-recognition of emergency situations and call for help
-first aid for a person who is unconscious or suffering from a fit
-basic cardiopulmonary resuscitation and CPR-D (defibrillation) of children or adults
-first aid of trauma patients

Prerequisites (course unit)

-none

Exam schedules

Viimeisellä oppitunnilla. Uusintatentti mahdollisuus kahdessa seuraavassa uusintatentti kerrassa varsinaisen kokeen jälkeen

Evaluation methods and criteria

Kurssi arvioidaan numeerisesti 1- 5. Kurssiarviointi muodostuu tuntiaktiivisuudesta, oppimistehtävien, harjoittelutuntien ja kirjallisen kokeen kokonaisuudesta.
Hyväksytty kurssisuoritus edellyttää kaikille tunneille osallistumista. Poissaolot korvataan osallistumalla toisien ryhmien vastaaville ensiapu-tunneille. Opiskelija on yhteydessä ensiavun –opettajaansa korvaavien tuntien löytämiseksi. Loppuharjoitukseen voi osallistua vasta, kun kurssi on muilta osin hyväksytysti suoritettu.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

luennot, orhat, kirjalliset tehtävät, elvytysnäyttö

Learning materials

Korte, H & Myllyrinne, K. Ensiapus. Espoo 2012.
Suositeltavaa oheiskirjallisuutta:
Saari, S. & Kantanen, I. & Kämäräinen, L. & Parviainen, K. & Valoaho, S. & Yli-Pirilä, P. Hädän hetkellä psyykkisen ensiavun opas. Duodecim ja Suomen Punainen Risti 2009.
Castrén, M, & Ekman,S. & Martikainen, M.& Sahi, T. & Söder, J. (toim.) Suuronnettomuusopas. Duodecim 2007.
Castre M & Helveranta,K. & Kinnunen A. & Korte Henna et al. Ensihoidon perusteet. Otavan kirjapaino Oy 2012.
First Aid Manuals From British Red Cross, www.redcross.org.uk

Further information

Joustavat vaatteet orha tunneille. Viimeiselle orha tunnille "huonot vaatteet" päälle, maskeerataan ja väri ei välttämättä lähde vaatteista pois pesussa.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

HYLÄTTY - jättänyt tehtäviä tekemättä eikä ole tuottanut täydennyksiä sovitusti, loppuharjoituksissa tai kirjallisissa tehtävissä ilmennyt ratkaisuja, jotka voivat vaarantaa autettavan hengen.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

T/ 2 – ollut tunneilla mutta ei ole aktiivisesti osallistunut harjoituksiin tai tehtävien tuottamiseen.
T/ 1 – passiivisesti tunneilla ja toiminta ei ole tukenut ammatillista kasvua ensiavun antajana. Työtehtävät ovat jääneet vajaiksi ja on tarvinnut paljon ohjausta saavuttaakseen hyväksytyt tulokset tehtävien toteuttamisessa.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

H/ 4 – aktiivisuus tunnilla, osallistunut keskusteluihin ja tuottanut kirjalliset tehtävät ajallaan ja selkeästi jäsenneltynä.
H/ 3- mukana tunneilla, toiminut ohjatusti, tuottanut tehtävät hyväksytysti mutta palautusaikataulu ei ole pitänyt, tehtäviä on jouduttu täydentämään ohjauksen jälkeen

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

K/5 - aktiivisuus tunnilla, on tarjonnut kehittämisideoita ja osoittanut selvästi hallitsevansa erilaisia vaihtoehtoja ensiapua tarvitsevan henkilön auttamisessa. Hän on tuottanut tehtävät ajallaan ja selkeästi jäsenneltynä. Kirjallisissa tehtävissä on ollut pohdintaa ja kehittämisideoita.

Go back to top of page