Skip to main content

The Basics of Professional Nursing (6 cr)

Code: 7K00BC53-3038

General information


Enrolment period
01.01.2016 - 06.03.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
07.03.2016 - 31.05.2016
Implementation has ended.
Credits
6 cr
Local portion
6 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Jussi Savolainen
Anna Aikasalo
Gitte Taulo
Mirva Kolonen
Taru Manner
Person in charge
Taru Manner
Small groups
ryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
ryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
ryhmä 3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
ryhmä 1
ryhmä 2
ryhmä 3
Course
7K00BC53

Objectives (course unit)

The student
-is able to describe professional nursing;
-knows the significance of nursing science and supporting sciences as the basis for nursing;
-knows the basic ethical values and is able to evaluate his/her conduct according to them;
-is able to describe the nursing process and knows how to make a nursing plan.
-is able to describe health promotion as a part of nursing
-knows the legislation concerning social and health care and is able to act accordingly
-knows the structure of social and health care services

Content (course unit)

- nursing and evidence-based practice
- health promotion in nursing
- nursing science
- the philosophical basis of nursing care
- the nursing process
- the legislation and services of social and health care

Prerequisites (course unit)

None

Exam schedules

Tenttien ajankohdat
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op, tehtävä
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Varsinainen koe verkkotentti 7.4.2016, uusintapäivät ja ajat ilmoitetaan varsinaisen tentin yhteydessä
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op ryhmätehtävä, seminaari 12.4.2016
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op kotitentti, palautus sovittuna ajankohtana. Täsmennys orientaatiotunnilla.
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op Tentti 4.4.16 - 17.4.16 välisenä aikana tenttiterraariossa, uusinnat tenttiterraariossa 25.4.-1.5.16 välillä tai 2. uusinta 23.5.-29.5.16 välisenä aikana.

Evaluation methods and criteria

Arviointimenetelmät
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op Tentti/tehtävä. Numeroarviointi, painokerroin 2. Osallistuminen opetukseen. Sovittujen tehtävien tekeminen hyväksytysti.
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Suoritusmerkintä (hyväksytty/hylätty).
Osallistuminen dokumentoinnin lähiopetukseen, verkkotyöskentelyyn, pienryhmätyöskentelyyn ja tehtävien tekeminen hyväksytysti verkkoalustalla ja tunneilla
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op. Ryhmätehtävä arviointi hyväksytty/hylätty.
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op Sovittujen tehtävien tekeminen, numeroarviointi, painokerroin 1
Osa 5a HOITOTIEDE 1 op Tentti /tehtävä, numeroarviointi, painokerroin 1
Osa 5b HOITOTIEDE luennot
Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY Suoritusmerkintä ( hyväksytty / hylätty). Pienryhmätyöskentelyssä on 100% läsnäolovelvollisuus. Aktiivinen osallistuminen ja sovittujen tehtävien tekeminen.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Opetusmenetelmät
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op Lähiopetus, tehtävät, itsenäinen opiskelu
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op pienryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely verkossa, lähiopetusta (läsnäolovelvoite sovittujen tuntien osalta)
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op Luento, itsenäinen opiskelu
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op Luento, seminaari, itsenäinen opiskelu
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op Luento, joista osa videoidaan ja on katsottavissa itsenäisesti, itsenäinen opiskelu
Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY Ongelmaperustainen opiskelu, ohjattu itsenäinen työskentely, oppimistehtävät/esseet, vertaisarviointi, itsearviointi

Learning materials

Opetusmateriaali
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op Kirjallisuus ja muu materiaali ilmoitetaan kurssin alussa. Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. 2012. Etiikka hoitotyössä. ( sivut 14-35. 36-180, 277-324) Juva: WSOY. ja Sarvimäki A & Stenbock-Hult B. 2009. Hoitotyön etiikka. Edita.
http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2006/liitteet/tr24.pdf
http://www.sairaanhoitajaliitto.fi/sairaanhoitajan_tyo_ja_hoitotyon/sairaanhoitajan_tyo/sairaanhoitajan_eettiset_ohjeet/
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Potilasasiakirjojen laatiminen ja käsittely. Opas terveydenhuollolle. 2012. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2012:4. http://www.stm.fi/julkaisut/nayta/-/_julkaisu/1816832 Kappaleet 2.1-2.4, 3, 4, 5.1 -5.2 ja liite 2. ;
Liljamo, P, Kinnunen, U-M, Ensio, A (2012). FinCC-luokituskokonaisuuden käyttöopas - SHTaL 3.0, SHToL 3.0, SHTuL 1.0 http://www.julkari.fi/handle/10024/90804; www.kanta.fi Tietoturvan verkkokurssi http://www.kanta.fi/reseptikoulutus/tietoturva.html ja Potilastiedon arkiston verkkokoulu http://www.kanta.fi/Arkistokoulutus/story.html; Muu opettajan osoittama materiaali
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op Terveys 2015 –kansanterveysohjelma –esite http://www.stm.fi/vireilla/kehittamisohjelmat_ja_hankkeet/terveys2015; Terveyden edistäminen esimerkein. Käsitteitä ja selityksiä. Terveyden edistämisen keskuksen julkaisuja –sarja 3/2005 http://www.soste.fi/julkaisut/hyvinvoinnin-edistaminen.html; Tupakkariippuvuus ja tupakasta vieroitus käypähoitosuositus; Lihavuus (aikuiset) käypähoitosuositus; Liikunta käypähoitosuositus
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op Lammi-Taskula, J. 2011. Sosiaali -ja terveydenhuollon perusteet. WSOY, Pro.; Laki terveydenhuoltoalan ammattihenkilöstä (559/1994, 1030/2000,46/2009) ; Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 ; Terveydenhuoltolaki 30.12.2010/1326; Työterveyshuoltolaki 1383/2001; Sosiaalihuoltolaki 1301/2014 ; Muu opettajan osoittama materiaali
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op Eriksson, K. ym. 2012. Hoitotiede. Helsinki: WSOY.
Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY Aktiivinen oppiminen (PBL-opas)

Student workload

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op Lähiopetus 12-14 h, itsenäinen opiskelu 26,5 - 28,5 h
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Lähiopetus 12 h, pienryhmätyöskentely 4h,
verkkokurssit ja muu itsenäinen opiskelu 24,5 h
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op Lähiopetus 8 h, itsenäinen opiskelu 19 h
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op Lähiopetus 8 -10 h, iItsenäinen opiskelu 17-19 h
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op Lähiopetus 8 h, itsenäinen opiskelu 19 h

Content scheduling

OPINTOKOKONAISUUDEN SISÄLTÖ
Orientaatiotunnilla ja kunkin kurssin aloitustunnilla läsnäolovaatimus
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op
- Hoitotyön filosofinen perusta; eettinen ajattelu hoitotyössä, erilaiset käsitykset ihmisestä, terveydestä, sairaudesta ja tiedosta, erilaiset arvot
- Hoitotyötä ohjaavat eettiset lähtökohdat ja erilaiset eettiset ongelmanratkaisutavat, Eettinen päätöksenteko
- Eettiset orientaatiot hoitotyössä (etiikan teoriat)
- Ammatillinen toiminta hoitotyössä ja hoitotyön toimintaympäristö
- Sairaanhoitajan eettiset ohjeet
- Hoitotyön periaatteet
- Sairaanhoitajan osaamisalueet
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op
- Hoitamisen dokumentoinnin kehittyminen ja tulevaisuuden mahdollisuudet
- Kirjaamista säätelevä lainsäädäntö
- Kirjaamisen potilaslähtöisyys ja laatu
- Kirjaamisen yleiset periaatteet ja käytänteet
- Hoitotyön prosessi
- Hoitotyön rakenteinen kirjaamisen (FinCC)
- Potilastiedon arkisto
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op
- Terveyden edistäminen hoitotyössä
- Terveyden edistäminen käsitteenä ja eri lähestymistavat
- Yksilötason terveys
- Terveystottumusten muodostuminen
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op
- Lakisääteiset sosiaali- ja terveyspalvelut
- Miten suomalainen sosiaali- ja terveysjärjestelmä toimii?
-Keitä ovat palvelujen tuottajat?
-Miten sosiaali- ja terveyspalvelut rahoitetaan?
- Millaista on sosiaali- ja terveyshuollon työ?
-Mitkä ovat asiakkaan oikeudet?
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op
- Hoitotiede ja hoitotieteen keskeiset käsitteet
- Muiden tieteenalojen vaikutukset hoitotieteeseen ja käytännön hoitotyöhön
- Näyttöön perustuva hoitotyö
- Vaihtoehtoinen suoritustapa?
Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY
- 3 lähtökohtaa

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tietää hoitotyön ympäristön erityispiirteet, tietää lainsäädännön pääpiirteittäin, tunnistaa hoitotyön periaatteet ja sairaanhoitajan osaamisalueet. Opiskelija tietää mitä on hoitotiede ja osaa suppeasti kuvata hoitotieteen keskeiset käsitteet ja tietää mitä on näyttöön perustuva hoitotyö.
Opiskelija tunnistaa mitä on eettinen ajattelu hoitotyössä, osaa määritellä hoitotyön ihmiskäsityksen, tietää hoitotyön arvot ja sairaanhoitajan eettiset ohjeet, tietää potilaan ja hoitotyön ammattilaisen oikeudellisen aseman.
Opiskelija tietää hoitotyön prosessin vaiheet ja osaa tehdä hoitosuunnitelman.
Opiskelija osaa määritellä terveyden edistämisen.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arviointikriteerit - hyvä (3-4
Opiskelija osaa kuvata sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän palvelurakenteen erityispiirteet ja lainsäädännön sisältöä osana ammatillista toimintaa. Opiskelija osaa pohtia potilaan ja hoitotyön ammattilaisen oikeudellista asemaa.
Opiskelija tietää mitä on hoitotiede ja hoitotieteen keskeiset käsitteet, hän arvioi muiden tieteenalojen vaikutusta hoitotieteeseen ja käytännön hoitotyöhön, tietää näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen.
Opiskelija osaa kuvata ja selittää eettistä ajattelua hoitotyössä, hän ymmärtää hoitotyön ihmiskäsityksen merkityksen hoitamisessa, osaa kuvata hoitotyön arvot, hoitotyön periaatteet ja sairaanhoitajan eettiset ohjeet.
Opiskelija osaa kuvata hoitotyön prosessin eri vaiheita ja laatia yksilöllisen hoitosuunnitelman.
Opiskelija osaa määritellä terveyden edistämisen hoitotyön osana.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän palvelurakenteen erityispiirteitä ja hyödyntää lainsäädäntöä osana ammatillista pohdintaa. Opiskelija osaa arvioida potilaan ja hoitotyön ammattilaisen oikeudellista asemaa.
Opiskelija osaa kuvata hoitotiedettä ja sen keskeiset käsitteet sekä hoitotieteen suhdetta hoitotyöhön ja muihin hoitotyössä sovellettaviin tieteisiin ja osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa.Opiskelija osaa analysoida eettistä ajattelua hoitotyössä ja ihmiskäsityksen merkitystä hoitamisessa, hän hyödyntää hoitotyön arvoja ja hoitotyön periaatteita ja sairaanhoitajan eettisiä ohjeita.
Opiskelija osaa soveltaa perustellen hoitotyön prosessin eri vaiheita yksilöllisen, kattavan ja loogisesti etenevän hoitosuunnitelman teossa.
Opiskelija osaa kuvata terveyden edistämisen osana yksilöllistä hoitotyötä.

Go back to top of page