The Basics of Professional Nursing (6 cr)
Code: 7K00BC53-3037
General information
- Enrolment period
- 30.11.2015 - 20.03.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 21.03.2016 - 31.05.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 6 cr
- Local portion
- 6 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 39
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
- Teachers
- Jussi Savolainen
- Anna Aikasalo
- Gitte Taulo
- Paula Pursiainen
- Katja Hautsalo
- Maija Lassila
- Terhi Pekkinen
- Person in charge
- Taru Manner
- Small groups
- ryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- ryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- ryhmä 3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- ryhmä 1
- ryhmä 2
- ryhmä 3
- Course
- 7K00BC53
Objectives (course unit)
The student
-is able to describe professional nursing;
-knows the significance of nursing science and supporting sciences as the basis for nursing;
-knows the basic ethical values and is able to evaluate his/her conduct according to them;
-is able to describe the nursing process and knows how to make a nursing plan.
-is able to describe health promotion as a part of nursing
-knows the legislation concerning social and health care and is able to act accordingly
-knows the structure of social and health care services
Content (course unit)
- nursing and evidence-based practice
- health promotion in nursing
- nursing science
- the philosophical basis of nursing care
- the nursing process
- the legislation and services of social and health care
Prerequisites (course unit)
None
Exam schedules
Tenttien ajankohdat
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op Kotitentti, tehtävän palautus 29.5. mennessä.
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Varsinainen koe 20.5.(tenttiin ilmoittaudutaan tabulassa)
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op Tehtävä, palautus sovittuna aikana
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op Kotitentti, palautus sovittuna ajankohtana
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op Tentti tenttiterraariossa 4.4. - 17.4.16 välisenä aikana. 1. uusinta 25.4.16 - 1.5.16 ja toinen uusinta 23.5. - 29.5.16 välisenä aikana tenttiterraariossa.
Evaluation methods and criteria
Arviointimenetelmät
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op Kotitentti, parityönä. Numeroarviointi, painokerroin 2. Aktiivisuus ja osallistuminen opetukseen voi vaikuttaa positiivisesti arviointiin. Sovittujen tehtävien tekeminen hyväksytysti (mm. ennakkotehtävän palauttaminen opettajalle kirjallisena).
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Arvioidaan hyväksytty/hylätty
Osallistuminen opetukseen
Verkkotentti (75 % oikein)
Verkkokurssien suorittaminen ja tehtävien suorittaminen hyväksytysti
Läsnäolovelvollisuus dokumentoinnin pienryhmätyöskentelyssä
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op. Ryhmätehtävä arviointi hyväksytty/hylätty.
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op Sovittujen tehtävien tekeminen, numeroarviointi, painokerroin 1
Osa 5a HOITOTIEDE 1 op Tentti /tehtävä, numeroarviointi, painokerroin 1
Osa 5b HOITOTIEDE luennot
Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY Suoritusmerkintä ( hyväksytty / hylätty). Pienryhmätyöskentelyssä on 100% läsnäolovelvollisuus. Aktiivinen osallistuminen ja sovittujen tehtävien tekeminen.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Opetusmenetelmät
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op Lähiopetus, tehtävät (ennakkotehtävä perusharjoitteluun), harjoitukset, itsenäinen opiskelu
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op pienryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely verkossa, lähiopetusta (läsnäolovelvoite sovittujen tuntien osalta) (ennakkotehtävä perusperusharjoitteluun)
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op Luento, itsenäinen opiskelu
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op Luento, tehtävä/kotitentti, oppimiskävelyä, itsenäinen opiskelu
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op Luento, joista osa videoidaan ja on itsenäisesti katsottavissa, itsenäinen opiskelu
Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY Ongelmaperustainen opiskelu, ohjattu itsenäinen työskentely, oppimistehtävät/esseet, vertaisarviointi, itsearviointi
Learning materials
Opetusmateriaali
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op Kirjallisuus ja muu materiaali vahvistetaan kurssin alussa.
Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. 2012 tai 2014. Etiikka hoitotyössä. ( sivut 14-35, 36-180, 277-324) Juva: WSOY.
-http://www.sairaanhoitajaliitto.fi/sairaanhoitajan_tyo_ja_hoitotyon/sairaanhoitajan_tyo/sairaanhoitajan_eettiset_ohjeet/
- https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-kollegiaalisuusohjeet/
Lisäksi tunneilla käsitelty materiaali.
Oheiskirjallisuutta:
- Sarvimäki A & Stenbock-Hult B. 2009. Hoitotyön etiikka. Edita.
- https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2015/09/Sairaanhoitajan-ammatillinen-osaaminen.pdf
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Kaikki materiaali on tabulakurssilta saatavissa (ei hankittavaa kirjallisuutta) linkki:http://tabula.tamk.fi/course/view.php?id=6907
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op Terveys 2015 –kansanterveysohjelma –esite http://www.stm.fi/vireilla/kehittamisohjelmat_ja_hankkeet/terveys2015; Terveyden edistäminen esimerkein. Käsitteitä ja selityksiä. Terveyden edistämisen keskuksen julkaisuja –sarja 3/2005 http://www.soste.fi/julkaisut/hyvinvoinnin-edistaminen.html; Tupakkariippuvuus ja tupakasta vieroitus käypähoitosuositus; Lihavuus (aikuiset) käypähoitosuositus; Liikunta käypähoitosuositus
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op Lammi-Taskula, J. 2011. Sosiaali -ja terveydenhuollon perusteet. WSOY, Pro.; Laki terveydenhuoltoalan ammattihenkilöstä (559/1994, 1030/2000,46/2009) ; Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 ; Terveydenhuoltolaki 30.12.2010/1326; Työterveyshuoltolaki 1383/2001; Sosiaalihuoltolaki (huom! Uusi kun ilmestyy) ; Muu opettajan osoittama materiaali
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op Eriksson, K. ym. 2012. Hoitotiede. Helsinki: WSOY.
Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY Aktiivinen oppiminen (PBL-opas)
Student workload
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op Lähiopetus 12 h, itsenäinen opiskelu 28,5 h
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Lähiopetus 12 h, pienryhmätyöskentely 4h,
verkkokurssit ja muu itsenäinen opiskelu 24,5 h
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op Lähiopetus 8 h, itsenäinen opiskelu 19 h
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op Lähiopetus 8 -10 h, iItsenäinen opiskelu 17-19 h
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op Lähiopetus 8 h, itsenäinen opiskelu 19 h
Content scheduling
OPINTOKOKONAISUUDEN SISÄLTÖ
Orientaatiotunnilla ja kunkin kurssin aloitustunnilla läsnäolovaatimus
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op
- Hoitotyön filosofinen perusta; eettinen ajattelu hoitotyössä, erilaiset käsitykset ihmisestä, terveydestä, sairaudesta ja tiedosta, erilaiset arvot
- Hoitotyötä ohjaavat eettiset lähtökohdat ja erilaiset eettiset ongelmanratkaisutavat, Eettinen päätöksenteko
- Eettiset orientaatiot hoitotyössä (etiikan teoriat)
- Ammatillinen toiminta hoitotyössä ja hoitotyön toimintaympäristö
- Sairaanhoitajan eettiset ohjeet
- Hoitotyön periaatteet
- Sairaanhoitajan osaamisalueet
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op
- Hoitotyön dokumentoinnin kehittyminen, karttuvan potilastiedon hyödyntäminen, digitaaliset terveydenhuollon palvelut ja asiointi
- Lainsäädäntö, ohjeistus, tietoturvaosuus (kanta.fi)
- Kantapalvelut; potilastiedon arkisto, omakanta, lääketietokanta (kanta.fi)
- Hoitotyön prosessi
- Rakenteistuva dokumentointi, hoitotyön rakenteisuus FinCC
- Hoitotyön suunnitelmien arviointi, hoitotyön yhteenveto, terveys- ja hoitosuunnitelma
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op
- Terveyden edistäminen hoitotyössä
- Terveyden edistäminen käsitteenä ja eri lähestymistavat
- Yksilötason terveys
- Terveystottumusten muodostuminen
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op
- Lakisääteiset sosiaali- ja terveyspalvelut
- Miten suomalainen sosiaali- ja terveysjärjestelmä toimii?
-Keitä ovat palvelujen tuottajat?
-Miten sosiaali- ja terveyspalvelut rahoitetaan?
- Millaista on sosiaali- ja terveyshuollon työ?
-Mitkä ovat asiakkaan oikeudet?
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op
- Hoitotiede ja hoitotieteen keskeiset käsitteet
- Muiden tieteenalojen vaikutukset hoitotieteeseen ja käytännön hoitotyöhön
- Näyttöön perustuva hoitotyö
- Vaihtoehtoinen suoritustapa?
Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY
- 3 lähtökohtaa
Further information
Dokumentoinnin tavoitteet
-osaat kirjaamisen yleiset periaatteet
-osaat potilaan hoitotyön prosessin
-tiedät mitä tarkoittaa hoitosuunnitelma ja osaat suunnitella potilaan hoitoa sairaalassa (ja avohoidossa)
-tunnet kirjaamista säätelevän lainsäädännön
-ymmärrät sairaanhoitajan vastuun dokumentoinnissa ja tiedonhallinnassa
-tunnet hoitotyön systemaattisen rakenteisen kirjaamisen ja osaat käyttää rakenteista kirjaamista hoitotyössä osana potilaan hoitoa
-kiinnostuminen sosiaali- ja terveysalan tiedonhallinnan kehityksestä
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tietää hoitotyön ympäristön erityispiirteet, tietää lainsäädännön pääpiirteittäin, tunnistaa hoitotyön periaatteet ja sairaanhoitajan osaamisalueet. Opiskelija tietää mitä on hoitotiede ja osaa suppeasti kuvata hoitotieteen keskeiset käsitteet ja tietää mitä on näyttöön perustuva hoitotyö.
Opiskelija tunnistaa mitä on eettinen ajattelu hoitotyössä, osaa määritellä hoitotyön ihmiskäsityksen, tietää hoitotyön arvot ja sairaanhoitajan eettiset ohjeet, tietää potilaan ja hoitotyön ammattilaisen oikeudellisen aseman.
Opiskelija tietää hoitotyön prosessin vaiheet ja osaa tehdä hoitosuunnitelman.
Opiskelija osaa määritellä terveyden edistämisen.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Arviointikriteerit - hyvä (3-4
Opiskelija osaa kuvata sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän palvelurakenteen erityispiirteet ja lainsäädännön sisältöä osana ammatillista toimintaa. Opiskelija osaa pohtia potilaan ja hoitotyön ammattilaisen oikeudellista asemaa.
Opiskelija tietää mitä on hoitotiede ja hoitotieteen keskeiset käsitteet, hän arvioi muiden tieteenalojen vaikutusta hoitotieteeseen ja käytännön hoitotyöhön, tietää näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen.
Opiskelija osaa kuvata ja selittää eettistä ajattelua hoitotyössä, hän ymmärtää hoitotyön ihmiskäsityksen merkityksen hoitamisessa, osaa kuvata hoitotyön arvot, hoitotyön periaatteet ja sairaanhoitajan eettiset ohjeet.
Opiskelija osaa kuvata hoitotyön prosessin eri vaiheita ja laatia yksilöllisen hoitosuunnitelman.
Opiskelija osaa määritellä terveyden edistämisen hoitotyön osana.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän palvelurakenteen erityispiirteitä ja hyödyntää lainsäädäntöä osana ammatillista pohdintaa. Opiskelija osaa arvioida potilaan ja hoitotyön ammattilaisen oikeudellista asemaa.
Opiskelija osaa kuvata hoitotiedettä ja sen keskeiset käsitteet sekä hoitotieteen suhdetta hoitotyöhön ja muihin hoitotyössä sovellettaviin tieteisiin ja osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa.
Opiskelija osaa analysoida eettistä ajattelua hoitotyössä ja ihmiskäsityksen merkitystä hoitamisessa, hän hyödyntää hoitotyön arvoja ja hoitotyön periaatteita ja sairaanhoitajan eettisiä ohjeita.
Opiskelija osaa soveltaa perustellen hoitotyön prosessin eri vaiheita yksilöllisen, kattavan ja loogisesti etenevän hoitosuunnitelman teossa.
Opiskelija osaa kuvata terveyden edistämisen osana yksilöllistä hoitotyötä.