The Basics of Professional Nursing (6 cr)
Code: 7K00BC53-3035
General information
- Enrolment period
- 25.01.2016 - 06.03.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 07.03.2016 - 31.05.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 6 cr
- Local portion
- 4 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 27 - 39
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
- Teachers
- Maija Korpikoski
- Anna Aikasalo
- Nora Viitala
- Ida Nikkola
- Terhi Pekkinen
- Person in charge
- Nora Viitala
- Small groups
- ryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- ryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- ryhmä 3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- ryhmä 1
- ryhmä 2
- ryhmä 3
- Course
- 7K00BC53
Objectives (course unit)
The student
-is able to describe professional nursing;
-knows the significance of nursing science and supporting sciences as the basis for nursing;
-knows the basic ethical values and is able to evaluate his/her conduct according to them;
-is able to describe the nursing process and knows how to make a nursing plan.
-is able to describe health promotion as a part of nursing
-knows the legislation concerning social and health care and is able to act accordingly
-knows the structure of social and health care services
Content (course unit)
- nursing and evidence-based practice
- health promotion in nursing
- nursing science
- the philosophical basis of nursing care
- the nursing process
- the legislation and services of social and health care
Prerequisites (course unit)
None
Exam schedules
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op, Arvioitavan esseen kirjoittaminen ja palauttaminen sovittuun aikaan mennessä verkkoalustalle. (Viimeinen palautuspäivä ilmoitetaan myöhemmin.)
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Varsinainen koe 20.5.
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op, 2015 tentti tai ryhmätyö sovitulle asiakkaalle. Uusinnat xxx tenttiwilhon kautta.
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op. Kotitentti (tehtävä), jonka palautus viimeistään xxx, uusinnoista sovitaan ensimmäisellä luentokerralla.
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op Tentti: tenttiterraariossa 4.4. - 17.4.16 välisenä aikana, numeroarviointi. Uusinnat: 25.4.-1.5.16 ja 23.5.-29.5.16 välisenä aikana tenttiterraariossa. Osallistuminen hoitotieteen yleisöluennoille (3 luentoa).
Evaluation methods and criteria
Orientaatiotunnilla 5.4. klo 10.15 läsnäolovaatimus. Lisäksi kunkin kurssin aloitustunnilla läsnäolovaatimus (paitsi hoitotiede).
Arviointimenetelmät:
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op Essee. Numeroarviointi, painokerroin 2. Osallistuminen opetukseen. Sovittujen tehtävien tekeminen hyväksytysti.
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Arvioidaan hyväksytty/hylätty
Osallistuminen opetukseen
Verkkotentti (75 % oikein)
Verkkokurssien suorittaminen ja tehtävien suorittaminen hyväksytysti, läsnäolovelvollisuus dokumentoinnin pienryhmätyöskentelyssä
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op. tentti, numeraalinen arviointi, painokerroin 1.
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op Sovittujen tehtävien tekeminen, numeroarviointi, painokerroin 1. Kurssin ensimmäisellä tunnilla 100% läsnäolovelvollisuus.
Osa 5a HOITOTIEDE 1 op Tentti /tehtävä, numeroarviointi, painokerroin 1
Osa 5b HOITOTIEDE yleisöluennot, joista essee
Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY Suoritusmerkintä (hyväksytty / hylätty). Pienryhmätyöskentelyssä on 100% läsnäolovelvollisuus. Aktiivinen osallistuminen ja sovittujen tehtävien tekeminen.
Teaching methods
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op Itsenäinen työskentely verkkototeutuksessa, kontaktitunnit koululla lukujärjestyksen mukaan.
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Luento, pienryhmätyöskentely, verkkokurssit, itsenäinen opiskelu.
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op, luennot, mahdolliset ryhmätyöt ja TAMK:in käynissä olevaan projektiin osallistuminen mahdollista. Toteutus vielä tarkentuu.
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op luennot, itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät, ryhmätyöskentely, oppimiskävely
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op, luennot, joista osa videoidaan ja on itsenäisesti katsottavissa, itsenäinen opiskelu
Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY Ongelmaperustainen opiskelu, ohjattu itsenäinen työskentely, muu mahdollinen pienryhmätyöskentely, seminaari, oppimistehtävät/esseet, vertaisarviointi, itsearviointi
Learning materials
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. 2012. Etiikka hoitotyössä. (sivut 14-35. 36-180, 277-324) Juva: WSOY. ja Sarvimäki A & Stenbock-Hult B. 2009. Hoitotyön etiikka. Edita.
http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2006/liitteet/tr24.pdf
http://www.sairaanhoitajaliitto.fi/sairaanhoitajan_tyo_ja_hoitotyon/sairaanhoitajan_tyo/sairaanhoitajan_eettiset_ohjeet/
Muu verkkoalustalla osoitettu materiaali
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Kaikki materiaali on tabulakurssilta saatavissa (ei hankittavaa kirjallisuutta)
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op Terveys 2015 –kansanterveysohjelma –esite http://www.stm.fi/vireilla/kehittamisohjelmat_ja_hankkeet/terveys2015; Terveyden edistäminen esimerkein. Käsitteitä ja selityksiä. Terveyden edistämisen keskuksen julkaisuja –sarja 3/2005 http://www.soste.fi/julkaisut/hyvinvoinnin-edistaminen.html; Tupakkariippuvuus ja tupakasta vieroitus käypähoitosuositus; Lihavuus (aikuiset) käypähoitosuositus; Liikunta käypähoitosuositus
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op Lammi-Taskula, J. 2011. Sosiaali -ja terveydenhuollon perusteet. WSOY, Pro.; Laki terveydenhuoltoalan ammattihenkilöstä (559/1994, 1030/2000,46/2009) ; Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 ; Terveydenhuoltolaki 30.12.2010/1326; Työterveyshuoltolaki 1383/2001; Sosiaalihuoltolaki (huom! Uusi kun ilmestyy) ; Muu opettajan osoittama materiaali
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op Eriksson, K. ym. 2012. Hoitotiede. Helsinki: WSOY.
Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY Aktiivinen oppiminen (PBL-opas)
Student workload
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op Lähiopetus 3 h, verkkokurssi ja muu itsenäinen opiskelu 35,5 h
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Lähiopetus 12 h, pienryhmätyöskentely 4h, verkkokurssit ja muu itsenäinen opiskelu 24,5 h
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op Lähiopetus 8 h + tentti, itsenäinen opiskelu 19 h
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op Lähiopetus 8-10 h, itsenäinen opiskelu 17-19 h
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op Lähiopetus 8 h, itsenäinen opiskelu 19 h, johon sisältyy pakollisena osallistuminen 3 hoitotieteen yleisöluentoon (lisätiedot Tabulasta)
Content scheduling
Dokumentoinnin tavoitteet
-osaat kirjaamisen yleiset periaatteet
- osaat potilaan hoitotyön prosessin
- tiedät mitä tarkoittaa hoitosuunnitelma ja osaat suunnitella potilaan hoitoa sairaalassa (ja avohoidossa)
- tunnet kirjaamista säätelevän lainsäädännön
- ymmärrät sairaanhoitajan vastuun dokumentoinnissa ja tiedonhallinnassa
- tunnet hoitotyön systemaattisen rakenteisen kirjaamisen ja osaat käyttää - rakenteista kirjaamista hoitotyössä osana potilaan hoitoa
-kiinnostuminen sosiaali- ja terveysalan tiedonhallinnan kehityksestä
Practical training and working life cooperation
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op
Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY
Further information
OPINTOKOKONAISUUDEN SISÄLTÖ:
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op
- Hoitotyön filosofinen perusta; eettinen ajattelu hoitotyössä, erilaiset käsitykset ihmisestä, terveydestä, sairaudesta ja tiedosta, erilaiset arvot
- Hoitotyötä ohjaavat eettiset lähtökohdat ja erilaiset eettiset ongelmanratkaisutavat, Eettinen päätöksenteko
- Eettiset orientaatiot hoitotyössä (etiikan teoriat)
- Ammatillinen toiminta hoitotyössä ja hoitotyön toimintaympäristö
- Sairaanhoitajan eettiset ohjeet
- Hoitotyön periaatteet
- Sairaanhoitajan osaamisalueet
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op
- Hoitotyön dokumentoinnin kehittyminen, karttuvan potilastiedon hyödyntäminen, digitaaliset terveydenhuollon palvelut ja asiointi
- Lainsäädäntö, ohjeistus, tietoturvaosuus (kanta.fi)
- Kantapalvelut; potilastiedon arkisto, omakanta, lääketietokanta (kanta.fi)
- Hoitotyön prosessi
- Rakenteistuva dokumentointi, hoitotyön rakenteisuus FinCC
- Hoitotyön suunnitelmien arviointi, hoitotyön yhteenveto, terveys- ja hoitosuunnitelma
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op
- Terveyden edistäminen hoitotyössä
- Terveyden edistäminen käsitteenä
- Yksilötason terveys
- Terveystottumusten muodostuminen
- Sairaanhoitajan ohjaus: tupakointi, lihavuus, liikkuminen teemoina
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op
- Lakisääteiset sosiaali- ja terveyspalvelut
- Miten suomalainen sosiaali- ja terveysjärjestelmä toimii?
-Keitä ovat palvelujen tuottajat?
-Miten sosiaali- ja terveyspalvelut rahoitetaan?
- Millaista on sosiaali- ja terveyshuollon työ?
-Mitkä ovat asiakkaan oikeudet?
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op
- Hoitotiede ja hoitotieteen keskeiset käsitteet
- Muiden tieteenalojen vaikutukset hoitotieteeseen ja käytännön hoitotyöhön
- Näyttöön perustuva hoitotyö
Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY
- 3 lähtökohtaa:
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tietää hoitotyön ympäristön erityispiirteet, tietää lainsäädännön pääpiirteittäin, tunnistaa hoitotyön periaatteet ja sairaanhoitajan osaamisalueet.
Opiskelija tietää mitä on hoitotiede ja osaa suppeasti kuvata hoitotieteen keskeiset käsitteet ja tietää mitä on näyttöön perustuva hoitotyö.
Opiskelija tunnistaa mitä on eettinen ajattelu hoitotyössä, osaa määritellä hoitotyön ihmiskäsityksen, tietää hoitotyön arvot ja sairaanhoitajan eettiset ohjeet, tietää potilaan ja hoitotyön ammattilaisen oikeudellisen aseman.
Opiskelija tietää hoitotyön prosessin vaiheet ja osaa tehdä hoitosuunnitelman.
Opiskelija osaa määritellä terveyden edistämisen.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa kuvata sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän palvelurakenteen erityispiirteet ja lainsäädännön sisältöä osana ammatillista toimintaa. Opiskelija osaa pohtia potilaan ja hoitotyön ammattilaisen oikeudellista asemaa.
Opiskelija tietää mitä on hoitotiede ja hoitotieteen keskeiset käsitteet, hän arvioi muiden tieteenalojen vaikutusta hoitotieteeseen ja käytännön hoitotyöhön, tietää näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen.
Opiskelija osaa kuvata ja selittää eettistä ajattelua hoitotyössä, hän ymmärtää hoitotyön ihmiskäsityksen merkityksen hoitamisessa, osaa kuvata hoitotyön arvot, hoitotyön periaatteet ja sairaanhoitajan eettiset ohjeet.
Opiskelija osaa kuvata hoitotyön prosessin eri vaiheita ja laatia yksilöllisen hoitosuunnitelman.
Opiskelija osaa määritellä terveyden edistämisen hoitotyön osana.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa analysoida sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän palvelurakenteen erityispiirteitä ja hyödyntää lainsäädäntöä osana ammatillista pohdintaa. Opiskelija osaa arvioida potilaan ja hoitotyön ammattilaisen oikeudellista asemaa.
Opiskelija osaa kuvata hoitotiedettä ja sen keskeiset käsitteet sekä hoitotieteen suhdetta hoitotyöhön ja muihin hoitotyössä sovellettaviin tieteisiin ja osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa.
Opiskelija osaa analysoida eettistä ajattelua hoitotyössä ja ihmiskäsityksen merkitystä hoitamisessa, hän hyödyntää hoitotyön arvoja ja hoitotyön periaatteita ja sairaanhoitajan eettisiä ohjeita.
Opiskelija osaa soveltaa perustellen hoitotyön prosessin eri vaiheita yksilöllisen, kattavan ja loogisesti etenevän hoitosuunnitelman teossa.
Opiskelija osaa kuvata terveyden edistämisen osana yksilöllistä hoitotyötä.