Skip to main content

The Basics of Professional Nursing (6 cr)

Code: 7K00BC53-3035

General information


Enrolment period
25.01.2016 - 06.03.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
07.03.2016 - 31.05.2016
Implementation has ended.
Credits
6 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
27 - 39
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Maija Korpikoski
Anna Aikasalo
Nora Viitala
Ida Nikkola
Terhi Pekkinen
Person in charge
Nora Viitala
Small groups
ryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
ryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
ryhmä 3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
ryhmä 1
ryhmä 2
ryhmä 3
Course
7K00BC53

Objectives (course unit)

The student
-is able to describe professional nursing;
-knows the significance of nursing science and supporting sciences as the basis for nursing;
-knows the basic ethical values and is able to evaluate his/her conduct according to them;
-is able to describe the nursing process and knows how to make a nursing plan.
-is able to describe health promotion as a part of nursing
-knows the legislation concerning social and health care and is able to act accordingly
-knows the structure of social and health care services

Content (course unit)

- nursing and evidence-based practice
- health promotion in nursing
- nursing science
- the philosophical basis of nursing care
- the nursing process
- the legislation and services of social and health care

Prerequisites (course unit)

None

Exam schedules

Osa 1 ETIIKKA 1,5 op, Arvioitavan esseen kirjoittaminen ja palauttaminen sovittuun aikaan mennessä verkkoalustalle. (Viimeinen palautuspäivä ilmoitetaan myöhemmin.)

Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Varsinainen koe 20.5.

Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op, 2015 tentti tai ryhmätyö sovitulle asiakkaalle. Uusinnat xxx tenttiwilhon kautta.

Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op. Kotitentti (tehtävä), jonka palautus viimeistään xxx, uusinnoista sovitaan ensimmäisellä luentokerralla.

Osa 5 HOITOTIEDE 1 op Tentti: tenttiterraariossa 4.4. - 17.4.16 välisenä aikana, numeroarviointi. Uusinnat: 25.4.-1.5.16 ja 23.5.-29.5.16 välisenä aikana tenttiterraariossa. Osallistuminen hoitotieteen yleisöluennoille (3 luentoa).

Evaluation methods and criteria

Orientaatiotunnilla 5.4. klo 10.15 läsnäolovaatimus. Lisäksi kunkin kurssin aloitustunnilla läsnäolovaatimus (paitsi hoitotiede).

Arviointimenetelmät:
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op Essee. Numeroarviointi, painokerroin 2. Osallistuminen opetukseen. Sovittujen tehtävien tekeminen hyväksytysti.

Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Arvioidaan hyväksytty/hylätty
Osallistuminen opetukseen
Verkkotentti (75 % oikein)
Verkkokurssien suorittaminen ja tehtävien suorittaminen hyväksytysti, läsnäolovelvollisuus dokumentoinnin pienryhmätyöskentelyssä

Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op. tentti, numeraalinen arviointi, painokerroin 1.

Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op Sovittujen tehtävien tekeminen, numeroarviointi, painokerroin 1. Kurssin ensimmäisellä tunnilla 100% läsnäolovelvollisuus.

Osa 5a HOITOTIEDE 1 op Tentti /tehtävä, numeroarviointi, painokerroin 1

Osa 5b HOITOTIEDE yleisöluennot, joista essee

Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY Suoritusmerkintä (hyväksytty / hylätty). Pienryhmätyöskentelyssä on 100% läsnäolovelvollisuus. Aktiivinen osallistuminen ja sovittujen tehtävien tekeminen.

Teaching methods

Osa 1 ETIIKKA 1,5 op Itsenäinen työskentely verkkototeutuksessa, kontaktitunnit koululla lukujärjestyksen mukaan.

Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Luento, pienryhmätyöskentely, verkkokurssit, itsenäinen opiskelu.

Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op, luennot, mahdolliset ryhmätyöt ja TAMK:in käynissä olevaan projektiin osallistuminen mahdollista. Toteutus vielä tarkentuu.

Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op luennot, itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät, ryhmätyöskentely, oppimiskävely

Osa 5 HOITOTIEDE 1 op, luennot, joista osa videoidaan ja on itsenäisesti katsottavissa, itsenäinen opiskelu

Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY Ongelmaperustainen opiskelu, ohjattu itsenäinen työskentely, muu mahdollinen pienryhmätyöskentely, seminaari, oppimistehtävät/esseet, vertaisarviointi, itsearviointi

Learning materials

Osa 1 ETIIKKA 1,5 op Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. 2012. Etiikka hoitotyössä. (sivut 14-35. 36-180, 277-324) Juva: WSOY. ja Sarvimäki A & Stenbock-Hult B. 2009. Hoitotyön etiikka. Edita.
http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2006/liitteet/tr24.pdf
http://www.sairaanhoitajaliitto.fi/sairaanhoitajan_tyo_ja_hoitotyon/sairaanhoitajan_tyo/sairaanhoitajan_eettiset_ohjeet/
Muu verkkoalustalla osoitettu materiaali

Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Kaikki materiaali on tabulakurssilta saatavissa (ei hankittavaa kirjallisuutta)

Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op Terveys 2015 –kansanterveysohjelma –esite http://www.stm.fi/vireilla/kehittamisohjelmat_ja_hankkeet/terveys2015; Terveyden edistäminen esimerkein. Käsitteitä ja selityksiä. Terveyden edistämisen keskuksen julkaisuja –sarja 3/2005 http://www.soste.fi/julkaisut/hyvinvoinnin-edistaminen.html; Tupakkariippuvuus ja tupakasta vieroitus käypähoitosuositus; Lihavuus (aikuiset) käypähoitosuositus; Liikunta käypähoitosuositus

Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op Lammi-Taskula, J. 2011. Sosiaali -ja terveydenhuollon perusteet. WSOY, Pro.; Laki terveydenhuoltoalan ammattihenkilöstä (559/1994, 1030/2000,46/2009) ; Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 ; Terveydenhuoltolaki 30.12.2010/1326; Työterveyshuoltolaki 1383/2001; Sosiaalihuoltolaki (huom! Uusi kun ilmestyy) ; Muu opettajan osoittama materiaali

Osa 5 HOITOTIEDE 1 op Eriksson, K. ym. 2012. Hoitotiede. Helsinki: WSOY.

Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY Aktiivinen oppiminen (PBL-opas)

Student workload

Osa 1 ETIIKKA 1,5 op Lähiopetus 3 h, verkkokurssi ja muu itsenäinen opiskelu 35,5 h

Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Lähiopetus 12 h, pienryhmätyöskentely 4h, verkkokurssit ja muu itsenäinen opiskelu 24,5 h

Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op Lähiopetus 8 h + tentti, itsenäinen opiskelu 19 h

Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op Lähiopetus 8-10 h, itsenäinen opiskelu 17-19 h

Osa 5 HOITOTIEDE 1 op Lähiopetus 8 h, itsenäinen opiskelu 19 h, johon sisältyy pakollisena osallistuminen 3 hoitotieteen yleisöluentoon (lisätiedot Tabulasta)

Content scheduling

Dokumentoinnin tavoitteet
-osaat kirjaamisen yleiset periaatteet
- osaat potilaan hoitotyön prosessin
- tiedät mitä tarkoittaa hoitosuunnitelma ja osaat suunnitella potilaan hoitoa sairaalassa (ja avohoidossa)
- tunnet kirjaamista säätelevän lainsäädännön
- ymmärrät sairaanhoitajan vastuun dokumentoinnissa ja tiedonhallinnassa
- tunnet hoitotyön systemaattisen rakenteisen kirjaamisen ja osaat käyttää - rakenteista kirjaamista hoitotyössä osana potilaan hoitoa
-kiinnostuminen sosiaali- ja terveysalan tiedonhallinnan kehityksestä

Practical training and working life cooperation

Osa 1 ETIIKKA 1,5 op
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op
Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY

Further information

OPINTOKOKONAISUUDEN SISÄLTÖ:
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op
- Hoitotyön filosofinen perusta; eettinen ajattelu hoitotyössä, erilaiset käsitykset ihmisestä, terveydestä, sairaudesta ja tiedosta, erilaiset arvot
- Hoitotyötä ohjaavat eettiset lähtökohdat ja erilaiset eettiset ongelmanratkaisutavat, Eettinen päätöksenteko
- Eettiset orientaatiot hoitotyössä (etiikan teoriat)
- Ammatillinen toiminta hoitotyössä ja hoitotyön toimintaympäristö
- Sairaanhoitajan eettiset ohjeet
- Hoitotyön periaatteet
- Sairaanhoitajan osaamisalueet

Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op
- Hoitotyön dokumentoinnin kehittyminen, karttuvan potilastiedon hyödyntäminen, digitaaliset terveydenhuollon palvelut ja asiointi
- Lainsäädäntö, ohjeistus, tietoturvaosuus (kanta.fi)
- Kantapalvelut; potilastiedon arkisto, omakanta, lääketietokanta (kanta.fi)
- Hoitotyön prosessi
- Rakenteistuva dokumentointi, hoitotyön rakenteisuus FinCC
- Hoitotyön suunnitelmien arviointi, hoitotyön yhteenveto, terveys- ja hoitosuunnitelma

Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op
- Terveyden edistäminen hoitotyössä
- Terveyden edistäminen käsitteenä
- Yksilötason terveys
- Terveystottumusten muodostuminen
- Sairaanhoitajan ohjaus: tupakointi, lihavuus, liikkuminen teemoina

Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op
- Lakisääteiset sosiaali- ja terveyspalvelut
- Miten suomalainen sosiaali- ja terveysjärjestelmä toimii?
-Keitä ovat palvelujen tuottajat?
-Miten sosiaali- ja terveyspalvelut rahoitetaan?
- Millaista on sosiaali- ja terveyshuollon työ?
-Mitkä ovat asiakkaan oikeudet?

Osa 5 HOITOTIEDE 1 op
- Hoitotiede ja hoitotieteen keskeiset käsitteet
- Muiden tieteenalojen vaikutukset hoitotieteeseen ja käytännön hoitotyöhön
- Näyttöön perustuva hoitotyö

Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY
- 3 lähtökohtaa:

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tietää hoitotyön ympäristön erityispiirteet, tietää lainsäädännön pääpiirteittäin, tunnistaa hoitotyön periaatteet ja sairaanhoitajan osaamisalueet.
Opiskelija tietää mitä on hoitotiede ja osaa suppeasti kuvata hoitotieteen keskeiset käsitteet ja tietää mitä on näyttöön perustuva hoitotyö.
Opiskelija tunnistaa mitä on eettinen ajattelu hoitotyössä, osaa määritellä hoitotyön ihmiskäsityksen, tietää hoitotyön arvot ja sairaanhoitajan eettiset ohjeet, tietää potilaan ja hoitotyön ammattilaisen oikeudellisen aseman.
Opiskelija tietää hoitotyön prosessin vaiheet ja osaa tehdä hoitosuunnitelman.
Opiskelija osaa määritellä terveyden edistämisen.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa kuvata sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän palvelurakenteen erityispiirteet ja lainsäädännön sisältöä osana ammatillista toimintaa. Opiskelija osaa pohtia potilaan ja hoitotyön ammattilaisen oikeudellista asemaa.
Opiskelija tietää mitä on hoitotiede ja hoitotieteen keskeiset käsitteet, hän arvioi muiden tieteenalojen vaikutusta hoitotieteeseen ja käytännön hoitotyöhön, tietää näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen.
Opiskelija osaa kuvata ja selittää eettistä ajattelua hoitotyössä, hän ymmärtää hoitotyön ihmiskäsityksen merkityksen hoitamisessa, osaa kuvata hoitotyön arvot, hoitotyön periaatteet ja sairaanhoitajan eettiset ohjeet.
Opiskelija osaa kuvata hoitotyön prosessin eri vaiheita ja laatia yksilöllisen hoitosuunnitelman.
Opiskelija osaa määritellä terveyden edistämisen hoitotyön osana.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa analysoida sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän palvelurakenteen erityispiirteitä ja hyödyntää lainsäädäntöä osana ammatillista pohdintaa. Opiskelija osaa arvioida potilaan ja hoitotyön ammattilaisen oikeudellista asemaa.
Opiskelija osaa kuvata hoitotiedettä ja sen keskeiset käsitteet sekä hoitotieteen suhdetta hoitotyöhön ja muihin hoitotyössä sovellettaviin tieteisiin ja osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa.
Opiskelija osaa analysoida eettistä ajattelua hoitotyössä ja ihmiskäsityksen merkitystä hoitamisessa, hän hyödyntää hoitotyön arvoja ja hoitotyön periaatteita ja sairaanhoitajan eettisiä ohjeita.
Opiskelija osaa soveltaa perustellen hoitotyön prosessin eri vaiheita yksilöllisen, kattavan ja loogisesti etenevän hoitosuunnitelman teossa.
Opiskelija osaa kuvata terveyden edistämisen osana yksilöllistä hoitotyötä.

Go back to top of page