Swedish (1 cr)
Code: 7K00CL07-3007
General information
- Enrolment period
- 30.11.2015 - 10.01.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2016 - 19.05.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 1 cr
- Local portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
- Teachers
- Sari Myllymäki
- Course
- 7K00CL07
Objectives (course unit)
The student
-is able to collect in patient interviews information regarding the current and previous health status for the success of the care and following procedures;
-is able to inform the patient of care instructions, procedures and ward routines;
-understands and is able to use nursing articles;
-is able to further develop his/her language skills in the nursing field with different learning tools;
-achieves the level of written and oral Swedish language skills required by the university of applied sciences and needed in nursing work.
Content (course unit)
-interview of patients or their significant others
-patient guidance
-practice of other communication situations typical for nursing
-core vocabulary of nursing
-core vocabulary of anatomy
-authentic professional texts
Prerequisites (course unit)
A passed matriculation examination (B-language) or equal competence is required as a ground level of Swedish. The ground level is equivalent to the B1 level in the European framework.
Exam schedules
RYHMÄ 15shmie2:
Kurssiaikataulu:
14.8.-19.9.2018
Kirjallinen tentti:
ke 19.9.2018 klo 8.30-10.30.
Suullinen tentti:
ke 19.9.2018 klo 11.30-16.30 (tarvittaessa pidempään) tai to 20.9.2018 klo 9.00-14.00 erillisen aikataulun mukaan. Aikataulu arvotaan yhteisesti tunnilla.
RYHMÄ 16shmie1:
Kurssiaikataulu:
5.9.-12.12.2018
Kirjallinen tentti:
ke 12.12.2018 klo 9.00-11.00
Suullinen tentti:
ke 12.12.2018 klo 12.00-17.00 (tarvittaessa pidempään) erillisen aikataulun mukaan. Aikataulu arvotaan yhteisesti tunnilla.
Evaluation methods and criteria
Arviointi T1-3 ja H4-5 (ks. tarkemmin kohta arviointikriteerit). Läsnäolovelvoite 80 % lähiopetuksesta. Aktiivinen osallistuminen työskentelyyn opintojaksolla, kirjalliset harjoitukset ja kirjallinen tentti. Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
lähiopetus
itsenäinen verkko-opiskelu
yhteistoiminnallinen oppiminen
harjoitukset
tentti
Learning materials
Opettajan jakamat ja ryhmän itsensä tuottamat materiaalit Tabulassa.
HOPSaajille tiedoksi: Jos osallistut kurssille, joka on jonkun muun kuin oman ryhmäsi, niin huomioithan, että kurssien sisällöt poikkeavat sanastollisesti toisistaan.
Student workload
Lähioppimiskerrat (yht. 36 h molemmilla kursseilla). Läsnäolovelvollisuus on 80 % lähioppimiskerroista. Itsenäinen työskentelyosio (keskimäärin n. 55 h) sisältää tunneilla käsiteltyihin osa-alueisiin liittyvät kotitehtävät ja tentteihin valmistautumisen.
Completion alternatives
Tarjolla ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Further information
HUOM! Kurssit: Yrkessvenska i vården, muntlig ja Yrkessvenska i vården, skriftlig pidetään limittäin, mutta arvosanat annetaan erillisinä.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
TYYDYTTÄVÄ 1 (taitotaso B1.1)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
- Opiskelija osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen (laboratorio, leikkaussali) kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata lyhyesti potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla.
- Opiskelija osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (potilasohjeet).
OHJAUS:
- Opiskelija osaa antaa yksinkertaisia ohjeita potilaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (haastattelut, lomakkeet).
- Opiskelija osaa kertoa yksinkertaisesti omaisille potilaan tilaan liittyvistä asioista.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
TYYDYTTÄVÄ 3 (taitotaso B1.2)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa selkeästi harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä melko hyvin potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen (laboratorio, leikkaussali) kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata selkeästi ja ymmärrettävästi potilaan tilasta.
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (potilasohjeet).
OHJAUS:
- Opiskelija osaa kertoa keskeisimmät ohjeet potilaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (haastattelut, lomakkeet).
- Opiskelija osaa keskustella melko hyvin omaisten kanssa potilaan tilasta.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
HYVÄ 5 (taitotaso B2.2-C1)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa työhönsä liittyviä suhteellisen vaativiakin ammattijulkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen (laboratorio, leikkaussali) kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata sujuvasti ja monipuolisesti potilaan tilasta.
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (hoitoneuvottelut, potilasohjeet).
OHJAUS:
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti potilaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata tavallisiin kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (haastattelut, lomakkeet).
- Opiskelija osaa keskustella melko hyvin omaisten kanssa potilaan tilasta.