Theoretical studies of mental health and substance abuse nursing 1 (4 cr)
Code: 7K00BK50-3001
General information
- Enrolment period
- 25.05.2016 - 08.08.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2016 - 31.12.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Local portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
- Teachers
- Hoitotyö Luennoitsija
- Irmeli Pekkinen
- Anne Kivimäki
- Course
- 7K00BK50
Objectives (course unit)
The student
- recognises the symptoms of different mental health and substance abuse problems and is able to assess the need for care according to the severity of the symptoms and their effects on the functional ability;
- knows the primary medication in mental health and substance abuse problems and is able to use nursing interventions to promote compliance;
- can assess the need for care of patients and their significant others in special mental health or substance abuse services and promote nursing cooperation with them;
- works professionally in nurse-patient relationships and with patients’ significant others promoting recovery.
Content (course unit)
- mental health and substance abuse problems treated in special health care
- psychopharmacology and medical treatment of substance abuse problems, patient education and motivation
- psychological measurements in mental health and substance abuse problems
- nurse-patient relationship with patients and their families in different age groups
- demanding interaction situations
- professional decision-making
- documentation
Prerequisites (course unit)
First year and middle phase studies completed, at least 135 credits, including the basic level studies in the field of the optional professional studies
Exam schedules
Luentopäiväkirjojen palautus marraskuun puolivälissä (sovitaan tarkemmin ryhmän kanssa).
Ryhmätentti ja taitokoe lukujärjestyksen mukaan. Mahdolliset uusintakokeet tehdään ryhmätenttien osalta yksilötentteinä ilmoitettuina uusintatenttipäivinä
Ryhmäkeskustelu lukujärjestyksen mukaan.
Evaluation methods and criteria
Osa 1 ja 2. Itse- ja vertaisarviointi liittyen aihealueen osaamiseen ja pienryhmätyöskentelyyn lukukauden lopussa ryhmäkeskusteluna, numeraalisesti arvioitava reflektoiva ja tutkittua tietoa hyödyntävä luentopäiväkirja (2). Ryhmäkeskustelun arvio voi nostaa tai laskea luentopäiväkirjan arviointia yhden numeron verran.
Osa 3. Numeraalisesti arvioitava ryhmätentti (psykiatria)
Teaching methods
Luennot, pienryhmätyöskentely, luentopäiväkirjat (2), ryhmätentti
Student workload
Osa 1 ja 2. Mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmät 3 op: Kokonaistuntimäärä on 81 tuntia, joka sisältää luento-opetusta 36 tuntia, itsenäistä työskentelyä 46 tuntia.
Osa 3. Psykiatria, kokonaistuntimäärä on 27 tuntia, joista lähiopetusta 9 tuntia. Itsenäisen opiskelun osuus 18 tuntia.
Content scheduling
Osa 1. Hoitosuhde työskentely ja hoitotyön menetelmät 1, 1,5 op; hoitosuhdetyöskentely, ikäihmisten mielenterveyshoitotyö ja verkostohoitotyö, ryhmähoito; ( irmeli)Osa 2. Päihdehoitotyö ja erilaiset haasteelliset vuorovaikutustilanteet 1,5 op ( anne )Osa 3. Psykiatria, psykofarmakologia 1op (pekka salmela )
Practical training and working life cooperation
Työelämäyhteistyötä mm. opintokäyntien muodossa.
Further information
Lähtökohtaisesti edellytetään läsnäoloa kaikilla tunneilla.
Poissaolot korvataan luentopäiväkirjassa käsiteltyyn aihealueeseen teoreettisesti perehtyen.Luentopäiväkirjasta erillinen ohje orientaatiossa.
Toteutussuunnitelma täydentyy mahdollisesti syksyllä -16.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osa 1 ja 2 - osaa arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityispalveluihin ohjatun potilaan hoidon tarvetta sekä itsenäisesti että moniammatillisessa yhteistyössä
-tunnistaa myös potilaan läheisten tuen tarpeen
-tietää ja tunnistaa ammatillisen hoitosuhdetyöskentelyn eri osa-alueita eri-ikäisten potilaiden ja heidän läheistensä kanssa
-tietää ja tunnistaa erilaisia haasteellisia vuorovaikutustilanteita ja tuntee ammatillisia toimintatapoja näissä tilanteissa
-tuntee joitakin mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmiä ja osaa suunnitella niiden käyttöä osana potilaan hoitoa näyttöön perustuvaan tietoon perustuen
-tunnistaa omia asenteitaan mielenterveys- ja päihdetyön alueella sekä tunnistaa omia ammatillisen kehittämisen kohteitaan
Osa 3
- tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmien keskeiset oireet
-osaa arvioida oireiden vakavuuden ja toimintakyvyn rajoituksen mukaan hoidon tarvetta osana moniammatillista työryhmää
- tietää keskeiset mielenterveys- ja päihdeongelmissa käytettävät lääkkeet ja niihin liittyvän lääkehoidon
-ymmärtää lääkehoitoon ohjaamisen ja motivoinnin merkityksen osana onnistunutta lääkehoitoa
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osa 1 ja 2
- osaa laaja-alaisesti arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityispalveluihin ohjatun potilaan hoidon tarvetta sekä itsenäisesti että moniammatillisessa yhteistyössä
-osaa arvioida myös potilaan läheisten tuen tarvetta ja tietää erilaisia tapoja tukea läheisiä
-tunnistaa hoitosuhdetyöskentelyn eri osa-alueita ammatillisessa hoitosuhteessa eri-ikäisten potilaiden että heidän läheistensä kanssa ja osaa arvioida omia hoitosuhdetyöskentelyn kehittämiskohteitaan
-tietää ja tunnistaa erilaisia haasteellisia vuorovaikutustilanteita ja hallitsee ammatilliset toimintatavat näissä tilanteissa
-tuntee ja osaa arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmiä ja osaa suunnitella niiden käyttöä osana potilaan hoitoa näyttöön perustuvaan tietoon perustuen
-pohtii kriittisesti omia asenteitaan mielenterveys- ja päihdetyön alueella
-tunnistaa omia ammatillisen kehittämisen kohteitaan ja toimii aktiivisesti itseään kehittäen
Osa 3
- tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmien keskeiset oireet ja tietää mielenterveys- ja päihdeongelmien selitysmalleja
-osaa arvioida oireiden vakavuuden ja toimintakyvyn rajoituksen mukaan hoidon tarvetta sekä itsenäisesti että osana moniammatillista työryhmää
- tietää keskeiset mielenterveys- ja päihdeongelmissa käytettävät lääkkeet ja osaa niihin liittyvän lääkehoidon toteutuksen
-osaa lääkehoitoon liittyvän ohjaamisen ja motivoinnin menetelmiä
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osa 1 ja 2
- osaa laaja-alaisesti ja kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityispalveluihin ohjatun potilaan hoidon tarvetta sekä itsenäisesti että moniammatillisessa yhteistyössä
-osaa arvioida myös potilaan läheisten erilaisia tuen tarpeita ja hallitsee erilaisia tapoja tukea läheisiä
-tunnistaa hoitosuhdetyöskentelyn eri osa-alueita ammatillisessa hoitosuhteessa eri-ikäisten potilaiden että heidän läheistensä kanssa ja osaa kriittisesti arvioida ja kehittää omia hoitosuhdetyöskentelyn taitojaan
-tietää ja tunnistaa erilaisia haasteellisia vuorovaikutustilanteita, hallitsee ammatilliset toimintatavat näissä tilanteissa ja osaa arvioida kriittisesti tilanteita niiden jälkeen
-osaa ottaa puheeksi ja purkaa haasteellisen vuorovaikutustilanteen muiden ammattilaisten ja potilaan sekä muiden tilanteessa olleiden kanssa.
-tuntee ja osaa arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyön eri menetelmiä ja osaa suunnitella niiden käyttöä monipuolisesti osana oman potilaan hoitoa näyttöön perustuvaan tietoon perustuen
- pohtii kriittisesti omia, yhteisöjen ja yhteiskunnan asenteita mielenterveys- ja päihdetyön alueella
- tunnistaa ja reflektoi kriittisesti omia ammatillisen kehittämisen kohteitaan ja toimii aktiivisesti itseään kehittäen
Osa 3
- tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmien oireet, tietää mielenterveys- ja päihdeongelmien selitysmalleja ja oireiden taustalla olevia tekijöitä
- osaa arvioida oireiden vakavuuden ja toimintakyvyn rajoituksen mukaan hoidon tarvetta useasta eri näkökulmasta sekä itsenäisesti että osana moniammatillista työryhmää
- tietää keskeiset mielenterveys- ja päihdeongelmissa käytettävät lääkkeet ja hallitsee niihin liittyvän lääkehoidon toteutuksen
- hallitsee lääkehoitoon liittyvän ohjaamisen ja motivoinnin erilaisia menetelmiä