Nursing of Acutely Ill Children and Adolescents (4 cr)
Code: 7K00BK54-3001
General information
- Enrolment period
- 28.05.2016 - 14.08.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 15.08.2016 - 16.12.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Local portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 30 - 52
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
- Teachers
- Ulla Markkanen
- Hoitotyö Luennoitsija
- Stiina Storvik-Sydänmaa
- Anne Mäenpää
- Maaret Salminen
- Person in charge
- Stiina Storvik-Sydänmaa
- Small groups
- ryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- ryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- ryhmä 3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- ryhmä 4 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- ryhmä 1
- ryhmä 2
- ryhmä 3
- ryhmä 4
- Course
- 7K00BK54
Objectives (course unit)
The student
- deepens her/his professional competence in nursing of acutely ill children and children who need surgical care and their families;
- is able to recognise the needs and health challenges of children and families and is able to guide and support the child and her/his family.
Content (course unit)
- growth and development of healthy children
- support and guidance of children and families, communication and play in nursing
- special issues of children’s pain management
- nursing of ill newborns
- nursing of critically and acutely ill children
- surgical nursing of children and adolescents
- medication and fluid therapy of children and adolescents
- child abuse
Prerequisites (course unit)
First year and middle phase studies completed, at least 135 credits, including the basic level studies in the field of the optional professional studies
Exam schedules
Tenttien ajankohdat
-Osa 1 Tentti 19.8.2016
-Osa 2 Tentti 21.9.2016
-Osa 3 Tentti 21.9.2016
-Osa 5 Tentti 20.9.2016
-Osa 6 Tentti 20.9.2016
-Uusintatenttien ajankohdat sovitaan 15.8.2016 orientaatiotunnilla
Evaluation methods and criteria
Arviointiasteikko 0-5
Osa 1 Lasten hoitotyö 1
-14shlas1 alkutentti ja 13shlas2 lääkehoidon tentti: numeerinen arviointi, painokerroin 1
Osa 2 Lasten hoitotyö 2
-tentti; numeerinen arviointi, osallistuminen opetukseen, painokerroin 2
Osa 3 Lääketiede ja muut erityistieteet
-läsnäolo tunneilla, arviointi hyväksytty/hylätty,integroitu osan 2 tenttiin,
Osa 4 Pienryhmätyöskentely
-hyväksytty/hylätty
Osa 5 Lääkelaskut
-arviointi hyväksytty/hylätty
Osa 6 Nesteohjelma
-arviointi hyväksytty/hylätty
Osa 7 Seminaari (tutortehtävä)
-arviointi hyväksytty/hylätty
Assessment scale
0-5
Teaching methods
lähiopetus, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, seminaari, toiminnalliset menetelmät
Learning materials
- Verkkokurssit
- Muu tunneilla osoitettu materiaali.
- Hoitotyön suositukset
- Storvik-Sydänmaa, Talvensaari, Kaisvuo & Uotila. 2012. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Sanomapro. Helsinki.
Student workload
Kokonaistuntimäärä (4 x 27 h)108 h
Further information
-Lähtökohtaisesti edellytetään läsnäoloa kaikilla tunneilla. Toteutussuunnitelma voi tarkentua myöhemmin.
-Pienryhmätyöskentelyihin/tutoreihin pakollinen aktiivinen osallistuminen. Poissaolot korvataan esseellä, joka palautetaan tutorille kirjallisena viimeistään seuraavan tutorin alkuun mennessä. Opiskelija liittää Tabulaan hankkimansa materiaalin ja alustuksen käsiteltävästä asiasta.
Opiskelija arvioi omaa toimintaansa ja oppimistaan tutoristuntojen aikana (verbaalinen arviointi). Opiskelija antaa palautetta tutorryhmän jäsenille toimiessaan arvioitsijan roolissa (vertaisarviointi). Opintojakson kirjallinen itsearviointi palautetaan opintojakson viimeisen tapaamisen jälkeen, jossa opiskelija arvioi kokonaisvaltaisesti omaa oppimistaan ja toimintaansa ryhmän jäsenenä.
- Pienryhmien tutoropettajat: R1 Stiina Storvik-Sydänmaa, R2 Ulla Markkanen, R3 Anne Mäenpää ja R4 Stiina Storvik-Sydänmaa,
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ei ota vastuuta omasta oppimisestaan
Ei osaa toimia asianmukaisesti lasten hoitotyöhön liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä
Omassa toiminnassa ei ilmene lasten hoitotyön eettisten periaatteiden noudattaminen
Lasten hoitotyön teoreettisissa perustiedoissa merkittäviä puutteita
Ei hallitse lasten hoitotyön lääke- ja nestehoitoa eikä suoriudu virheettömästi lääkelaskuista
Pienryhmätyöskentely/tutortyöskentely
Hylätyn kriteerit
Oppimistehtäviin valmistautuminen on toteavalla tasolla.
Oppimistehtävät ovat koottu yksittäisistä, irrallisista tiedoista.
Lähdemateriaalin hankinta perustuu osin tenttikirjallisuuteen.
Lähdemateriaalia on niukasti
Osallistuu syklin eri vaiheisiin vähäisesti.
Pyrkii tuomaan oman näkökulman esiin huomioimatta muita ryhmän jäseniä.
Kertoo omia kokemuksiaan irrallaan opittavasta asiasta.
On valmistautunut huonosti oppimistehtävään.
Kyseenalaistaa asioita perustelematta tai ei kyseenalaista.
Ei ilmaise näkemystään ryhmän kyseenalaista ryhmän toimintatapoja.
Havainnoi omaa toimintaansa ryhmässä niukasti.
Tuntee syklin aiheet ja toimii mekaanisesti.
Ei pysty huolehtimaan aikataulusta.
Huomio on keskittynyt omaan toimintaan.
Luovuttaa puheenjohtajan tehtävät ryhmälle.
Sihteeri laatii niukan yhteenvedon oppimistehtävästä ryhmän kansioon Tabulaan.
Antaa palautetta yleisestä ilmapiiristä ja ryhmän toiminnasta.
Opiskelija ei osallistu vaadittaviin istuntoihin tai palauta vaadittavia korvaavia tehtäviä.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa käyttää lasten hoitotyön, hoitotieteen ja muiden tieteiden tietoperustaa lasten ja perheiden hoitotyössä
Osaa arvioida eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita
Osaa käyttää hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti sekä osaa tukea ja ohjata lasta ja perhettä hoitoprosessissa
Osaa virheettömästi lääkelaskut ja nesteohjelman suunnittelun, sekä osaa lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
Tietää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa etsiä erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä lasten hoitotyössä ja osaa perustella valinnat
Osaa hyödyntää hoitotyön eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
Osaa käyttää leikkiä eri-ikäisten lasten hoitotyössä
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja kehittää omia vuorovaikutustaitoja sekä pyrkii kehittämään ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
Pystyy pääsääntöisesti reflektoivaan palautteen antoon
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa soveltaa lasten hoitotyön, hoitotieteen ja muiden tieteiden tietoperustaa lasten ja perheiden hoitotyössä
Osaa arvioida monipuolisesti eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita
Osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti sekä osaa tukea ja ohjata eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa
Osaa virheettömästi lääkelaskut ja nesteohjelman suunnittelun, sekä osaa lasten lääke- ja nestehoidon perusteet kattavasti
Tietää lapsen voinnin muutokset lasten sairauksissa ja osaa etsiä erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä lasten hoitotyössä ja osaa perustella valinnat
Osaa soveltaa hoitotyön eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
Osaa soveltaa leikkiä eri-ikäisten lasten hoitotyössä
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
Pystyy reflektoivaan palautteen antoon
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kykenee soveltamaan ja hyödyntämään laaja-alaisesti lasten hoitotyön, hoitotieteen ja muiden tieteiden tietoperustaa
Osaa arvioida yksilöllisesti eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeet
Osaa soveltaa monipuolisesti hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti sekä osaa tukea ja ohjata eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa asiakaslähtöisesti ja ammatillisesti
Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja nesteohjelman suunnittelusta, lasten lääke- ja nestehoidon perusteiden lisäksi osaa erityisosaamista vaativia lääke- ja nestehoidon tehtäviä
Tietää lapsen voinnin muutokset lasten sairauksissa ja osaa etsiä ja yhdistellä monipuolisesti erilaisia tarkkailu- ja auttamismenetelmiä lasten hoitotyössä ja osaa perustella valinnat
Osaa soveltaa monipuolisesti hoitotyön eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
Osaa soveltaa leikkiä luovasti eri-ikäisten lasten hoitotyössä
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja kehittää pitkäjänteisesti sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon