Perioperative Nursing, Clinical Training (9 cr)
Code: 7K00BK30-3002
General information
- Enrolment period
- 30.11.2015 - 07.01.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 29.02.2016 - 29.04.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 9 cr
- Local portion
- 9 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 25 - 42
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Objectives (course unit)
The student:
- is able to provide the necessary patient care facilities and equipment and is able to check their operations and operational safety;
- is able to meet the patient when arriving;
- is able to position the patient for the operation;
- is able to manage the methods used in the patient's skin and mucous membrane disinfection;
- is able to act as a scrub nurse and a circulating nurse during the induction, during the procedure and at the end of procedure;
- is able to act as an assistant during the procedure;
- is able to take care of different types of samples during the procedure;
- is able to implement aseptic principles in the patient´s intraoperative care;
- is able to use different kinds of sterilisation and disinfection methods;
- is able to maintain the continuity of care verbally and by using manual and electronic documents;
- is able to work as part of the surgical team recognising his/her own responsibilities;
- is able to work in promoting the patient's health;
- is able to evaluate his/her own professional development during the clinical training and is able to identify his/her own development challenges.
Content (course unit)
- supervised clinical training in perioperative nursing
Prerequisites (course unit)
First year and middle phase studies completed, at least 135 credits , including the basic level studies in the field of the optional professional studies. Participation in Perioperative Nursing 4 credits
Evaluation methods and criteria
Leikkaushoitotyön harjoittelussa on instrumentoivan ja valvovan sairaanhoitajan ammattitaitoon liittyvä sairaanhoitajan osaaminen opiskelijan osaamisen kehittymisen arvioinnin lähtökohta.
Opiskelijan itsearviointitaitojen kehittyminen harjoittelun aikana.
Opintojaksoon liittyvä seminaari 29.4.2016 klo 12.00-16.00.
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Opiskelijan aktiivinen työskentely harjoittelun aikana nimetyn ohjaajan opastuksessa ja valvonnassa.
Student workload
Opiskelijan aktiivista työskentelyä 240 tuntia, joka sisältää opiskelijan osaamisen kehittymisen arvioinnit ja seminaarin koululla.
Content scheduling
Harjoittelua viikot 10-12 ja 14-17.
Completion alternatives
Opintojaksoa ei voi suorittaa valinnaisella suoritustavalla. Poissaolot korvataan lisäpäivillä harjoittelun aikana tai harjoittelun jälkeen.
Further information
Opintojakson yhden viikon työskentelyaika on 40 tuntia.
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Yleinen hoitotyön toiminta:
- Opiskelijan ammatillisessa toiminnassa ja tavassa olla potilaan/asiakkaan kanssa on puutteita
- Opiskelijan vastuullisuudessa ja toimintojen loppuun saattamisessa on puutteita
- Potilaan näkökulma hoidon suunnittelussa ja toteutuksessa jää huomioimatta kokonaisvaltainen ote
- Opiskelija puhuttelee ja kohtelee potilasta/asiakasta epäkunnioittavasti huomioimatta potilaan toiveita
- Opiskelijan ammatillinen vuorovaikutus ei mahdollista potilaan kuulemista
- Opiskelija tunnistaa huonosti eri kulttuureista olevien potilaiden ja heidän ympäristönsä tarpeita
- Opiskelijan toiminta vaarantaa potilaan turvallisuuden
- Opiskelijan tapa toimia yhteistyössä muiden kanssa perustuu omiin tarpeisiin
- Opiskelija ei arvosta muiden työpanosta potilaan hoidossa
- Opiskelija ei hyödynnä toiminnassaan tiimin jäseniltä saamaansa palautetta
- Opiskelija on puutteita salassapitovelvollisuudessa
- Opiskelija vaarantaa hoidon jatkuvuuden turvaamisen
- Opiskelijan itsensä arviointitaidot ovat puutteelliset, eikä opiskelija kykene jakamaan tietoa ryhmässä
- Opiskelijan palautteen vastaanottotaito ja palautteen toiminnassa hyödyntäminen on puutteellista
- Opiskelijan työvuorosuunnittelussa ja toteuttamisessa on puutteita
- Opiskelijan tavoitteellinen toiminta itsensä kehittämiseksi on puutteellista
- Opiskelija laiminlyö kustannusnäkökulman omassa työskentelyssään vaarantaen potilasturvallisuuden
- Opiskelija ei noudata terveydenhuollon lainsäädännön henkeä
- Opiskelija ei tiedosta eri työntekijäryhmien ja lähiesimiehen tehtäviä
- Opiskelija toiminta potilaan hoidossa on mekaanista ja perustuu mallioppimiseen
- Opiskelijan oman ammattitaidon reflektiivinen arviointi on puutteellista
- Opiskelija ei hyödynnä näyttöön perustuvaa tai hyviin hoitokäytäntöihin perustuvaa tietoa toiminnassaan
Leikkaushoitotyöhön liittyvä toiminta:
- Opiskelija ei kykene suunnittelemaan tulevaa toimenpidettä eikä valmistautumaan siihen
- Opiskelijan yhteistyö leikkaustiimin kanssa on puutteellista ja se vaarantaa potilasturvallisuuden
- Opiskelijan kyky toteuttaa turvallinen leikkausasento on puutteellinen
- Opiskelijan kyky toimia toimenpiteen aikana instrumentoivana tai assistenttina on puutteellista ohjauksesta huolimatta
- Opiskelija noudattaa puutteellista aseptiikkaa toimiessaan valvovana ja instrumentoivana sairaanhoitajana
- Opiskelijan tapa soveltaa aseptiikkaa vaarantaa hänen oman turvallisuutensa
- Opiskelija käsittelee huolimattomasti hoidossa tarvittavia välineitä ja laitteita potilasturvallisuuden vaarantaen
- Opiskelija käsittelee virheellisesti leikkauksessa otettuja näytteitä
- Opiskelijan ammatillinen vuorovaikutus potilaan kanssa ei tue potilaan hyvinvointia
- Opiskelijalla on puutteita leikkaushoitotyön kirjaamisessa
- Opiskelijan kyky turvata hoidon jatkuvuus suullisesti on puutteellista
- Opiskelijan vastuullinen toiminta potilassiirtojen aikana on puutteellista
- Opiskelijan tieto ja ymmärrys eri sterilointi- ja desinfektiomenetelmistä on puutteellinen