Geometry and Vector Algebra (3 cr)
Code: 5N00BC63-3061
General information
- Enrolment period
- 08.12.2015 - 10.01.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2016 - 20.03.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Construction Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Construction Engineering, students who began in 2014-2018
Objectives (course unit)
Student is able to:
- understand basic terminology of geometry
- calculate areas and volumes of two- and three-dimensional objects
- apply vectors to technical problems
- perform calculations with complex numbers
Content (course unit)
Terminology of Geometry, Solving a Scalene Triangle, Areas and Volumes, Center of Mass of a Plane Region, Similarity, Scale, Vectors and Applications, Complex Numbers.
Prerequisites (course unit)
Orientation for engineering mathematics or similar skills.
Exam schedules
Koe 17.3.2016
Opintojakson päätyttyä uusinta- ja korotustentit järjestetään erikseen sovitulla tavalla.
Kaikissa tenteissä saa olla mukana ainoastaan Tekniikan kaavasto tai MAOL sekä tietyiltä osin myös laskin (ohjeet laskimen käytöstä annetaan erikseen).
Poissaolo kokeesta vastaa hylättyä suoritusta.
Sairastapauksissa vaaditaan lääkärintodistus.
Evaluation methods and criteria
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Opintojakso suoritetaan yhdellä kokeella ja harjoitustehtävillä, joiden tekeminen vaikuttaa arvosanaan. Kokeiden arvostelussa otetaan huomioon paitsi ratkaisun oikeellisuus myös sen esitystavan selkeys. Kurssin varma läpipääsyraja on 40% kokeiden maksimipistemäärästä.
Kun kokeet on suoritettu hyväksytysti, lopullinen arvosana määräytyy koepisteiden ja harjoitustehtäväpisteiden yhteismäärästä.
Harjoitustehtävillä saa + pisteitä oheisen taulukon mukaan:
0-29...0
30-39...1
40-49...2
50-69...3
70-89...4
90-100...5
Harjoitustehtävien merkitseminen edellyttää, että opiskelija on valmis esittämään ratkaisunsa oppitunnilla.
Teaching methods
Lähiopetus, itsenäinen opiskelu, tuntiharjoitukset ja kotitehtävät, ongelmalähtöinen opiskelu, yhteistoiminnallinen oppiminen, videomateriaalit, tentti
Learning materials
Opintojakson oppimateriaalina on opetusmonisteita, jotka löytyvät Tabulasta tabula.tamk.fi (kysy avain opettajalta). Tämän lisäksi tunneilla jaetaan monisteita, jotka opiskelija on velvollinen itse hankkimaan mahdollisten poissaolojen ajalta.
Lisäksi suositellaan Tekniikan kaavaston (Tammertekniikka) hankkimista.
Student workload
Opiskelijan keskimääräinen työmäärä opintojaksolla on 80 h, joka koostuu lähiopetuksesta, ryhmätöistä, itsenäisestä työskentelystä ja tentistä.
Content scheduling
Sisällön jaksotus on suuntaa antava.
Opintojakson keskeinen sisältö:
Vinokulmaisen kolmion ratkaiseminen sekä erilaisten monikulmioiden pinta-alat
Vektorilaskenta tasossa ja avaruudessa
Painopisteen laskeminen
(Yhdenmuotoisuus, ympyräoppi, avaruusgeometria)
Opintojakson aihepiirejä sovelletaan erilaisissa tekniikan probleemoissa.
Further information
Monimuoto-opetus (ryhmä 16AI361)
Opetus alkaa ryhmän 16AI361 lukujärjestyksen mukaisesti 7.1.2016
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa ratkoa tasogeometrian ja vektorilaskennan perustehtäviä ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia. Ratkaisujen perusteluissa ja matemaattisissa käsitteissä ja merkinnöissä on vielä haparointia. Opiskelija ottaa vastuun omasta opiskelustaan ja suoriutuu tehtävistä ryhmän tukemana.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa soveltaa opintojakson asioita erilaisiin tilanteisiin ja osaa perustella ratkaisut. Matemaattisia merkintöjä ja käsitteitä käytetään pääsääntöisesti oikein. Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä itsenäisesti ja ottaa vastuun myös ryhmän suoriutumisesta.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitsemansa ratkaisumenetelmän. Ratkaisut esitetään selkeästi ja matemaattisia käsitteitä käytetään täsmällisesti. Opiskelija on erittäin motivoitunut ja ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta.