Skip to main content

Education as a Social Action (3 cr)

Code: 1L00BQ62-3032

General information


Enrolment period
02.07.2015 - 31.12.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2015 - 09.12.2016
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Professional Teacher Education
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Professional Teacher Education
Teachers
Kosti Nivalainen
Person in charge
Kosti Nivalainen
Course
1L00BQ62

Objectives (course unit)

Opettajaopiskelija

- tunnistaa kasvatussosiologiaan liittyvää käsitteistöä ja ymmärtää niiden merkitystä kasvatukseen ja opetukseen
- arvioi yhteiskunnan toiminnan ja muutosten vaikutusta koulutukseen ja opetukseen
- tuntee opettajan työ eettisten ja arvokysymysten taustafilosofiaa ja kykenee näkemään oman työnsä osana historiallisfilosofista jatkumoa
- arvioi koulutuksellisen tasa-arvon toteutumista kasvatuksessa ja opetuksessa
- tunnistaa opettamisen filosofishistoriallisia suuntauksia
- tuntee yleissivistävän ja ammatillisen koulutusjärjestelmän historiaa
- kuvailee muutamien vaihtoehtopedagogisten suuntausten periaatteita sekä vaihtoehtoisia kouluttamisen käytänteitä suomalaisessa ja kansainvälisessä kontekstissa.

Content (course unit)

Ydinkysymyksiä:

- Millaisia näkökulmia kasvatussosiologia tuo opettajuuteen ja opettajan työhön?
- Miten opettaja arvioi työtään eettisten ja arvokysymysten pohjalta?
- Miten opettaja ottaa huomioon opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa kasvatusfilosofisia näkökulmia?
- Millaisia näkökantoja kasvatusfilosofia tuo opettajuuteen ja opettajan työhön?
- Miten opettajan työ on muuttunut ja millaisia historiallisia käänteitä ja aatesuuntia on aiemmin ollut?
- Millaisia erilaisia pedagogisia suuntauksia toteutetaan suomalaisessa ja kansainvälisessä opetuksessa?
- Miten käsitys opettajuudesta ja oppimisesta on muuttunut osana yhteiskunnan muuttumista?

Further information

Opintojakson toteutus: Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä lähi-päivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.

Hyväksilukeminen: Opintojakso voidaan hyväksilukea korvaamalla tai sisällyttämällä korkeakoulutasoisten kasvatustieteen opintojen perusteella.

Osaamisen arvioinnissa käytetään Seminaari 3:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa.

Opintojaksoon liittyvää kirjallisuutta, (josta valitaan kasvatussosiologian ja kasvatusfilosofian alue):

Antikainen, A., Koski, L. & Rinne, R. 2010. Kasvatussosiologia. 3.-4. painos. Helsinki: Sanoma Pro.

Heikkinen, A. & Leino-Kaukiainen, P. (toim.) 2011. Valistus ja koulunpenkki. Kasvatus ja koulutus 1860-luvulta 1960-luvulle. Helsinki:Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Toimituksia 1266:2.

Kettunen, P. & Simola, H. (toim.).2012. Tiedon ja osaamisen Suomi. Kasvatus ja koulutus 1960-luvulta 2000-luvulle. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Toimituksia 1266:3.

Puolimatka, T., 2010. Kasvatuksen mahdollisuudet ja rajat: minuuden rakentamisen filosofia. 2.uudistettu painos. Helsinki. Kirjayhtymä.

Rinne, R. & Kivirauma, J. (toim.) 2003. Koulutuksellista alaluokkaa etsimässä. Matala koulutus yhteiskunnallisen aseman määrittäjänä Suomessa 1800- ja 1900-luvuilla. Suomen kasvatustieteellinen seura.

Suoranta, J. 2005. Radikaali kasvatus. Helsinki: Gaudeamus.

Vuorikoski, M., Törmä, S. ja Viskari, S. 2003. Opettajan vaiettu valta. Tampere: Osuuskunta Vastapaino

Go back to top of page