Orientation for business (5 cr)
Code: 3H00CD47-3003
General information
- Enrolment period
- 10.06.2016 - 22.08.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 18.08.2016 - 20.12.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- TAMK Virrat
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Business Administration
- Teachers
- Heli Antila
- Tomi Leino
- Mari Rytisalo
- Anne Sahi
- Harri Karvinen
- Arja Reinvall
- Course
- 3H00CD47
Objectives (course unit)
The student orientates his/herself for studies and sets him/herself the goals in studying and learns to behave in the learning environment. He or she learns how to use the learning tools. He or she also learns the basics of economy and marketing. The student can calculate percentage and interest calculation concerning economic. He/she can utilize spreadsheet.
Content (course unit)
Orientation to studying, managing studies with goals, information acquirement, using library databases for data collecting.
The sectors and basic concepts of economy and marketing
The basics of mathematics in economy
Exam schedules
Joulukuun lähipäivillä.
Evaluation methods and criteria
Opintojakso on osa 1. modulia, jonka nimi on Liiketoimintaosaamisen perusteet.
0 – 5 arviointi aktiivisuudesta, tiimityötaidoista ja oppimistavoitteisiin pääsystä
itsearviointi
vertaisarviointi
valmentajien arviointi
Taloushallinnon ja matematiikan osuuksista järjestetään tentti. Muut osiot arvioidaan oppimistehtävien ja työskentelyaktiivisuuden perusteella. Kaikki opintojakson toteutukseen osallistuneet valmentajat ehdottavat opiskelijoille arvosanaa. Lisäksi opiskelijat tekevät itsearvioinnin.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Lähi- ja etäopiskelu: dialogiin perustuvat pajat, alustukset, luennot, harjoitukset, kirjat, esseet
Learning materials
Opiskelua varten sinulla tulee olla käytettävissäsi tietokone, Internet-yhteys, yleisimmät toimisto-ohjelmat (Word, Excel, Powerpoint), nettikamera ja headset.
Lisäksi opiskelussa käytetään sovelluksia, joiden lataamiseen löytyvät linkit TAMKin intrasta tai joihin luodaan tunnus verkossa.
Tietokone pitää tuoda mukana kaikkiin lähipäiviin. Lisäksi mukana on hyvä olla myös mobiililaite esim. tabletti tai älypuhelin (ei välttämättömiä).
TAMKin kirjastosta tai Helpdeskistä Tampereen Kuntokadulta saa lainata läppäreitä ja iPadejä vuorokausilainaan.
Ajantasaiset opetusmateriaalit julkaistaan Tabula-oppimisympäristössä.
Elokuun lähipäiviin
Kesälukemisena Terho Puustinen ja Mika Mäkeläinen: Taivas+Helvetti -kirja (osa 1 tai 2)
Syyskuun lähipäiviin
Löytänä-Kortesuo: Asiakaskokemus (2011)
ja/tai joku seuraavista:
Riitta Viitala & Eila Jylhä: Liiketoimintaosaaminen - Menestyvän yritystoiminnan perusta (löytyy sähköisenä versiona: Ellibs-tietokannasta)
Tom Lundberg & Juhani Töytäri: Asiakaspalvelun pikkujättiläinen
Tom Lundberg: 101 ideaa asiakaspalveluun
Jari Parantainen: Pölli tästä – 101 rusinaa bisnespullasta
Jeffrey Gitomer: The little red book of sales
Petteri Hakala ja Lalle Michelsson: Myynninmurtajat
Jukka Tolvanen: Kohtaaminen – Ymmärrä kohderyhmääsi
Syyskuun lähipäiviin myös seuraavat:
Excel 2013 : laatua taulukoihin / Outi Lammi.
Jyväskylä : Docendo, 2013 ([Saarijärvi] : Saarijärven Offset)
Visual -sarja. ISBN:978-952-291-000-4 (nid.)
Word 2013 : selkeyttä asiakirjoihin / Petri Manu.
Jyväskylä : Docendo, 2013 (Saarijärvi : Saarijärven Offset)
Visual -sarja. ISBN:978-952-291-001-1 (nid.)
PowerPoint 2013 : tehoa viestintään / Outi Lammi.
Jyväskylä : Docendo, 2014 ([Saarijärvi] : Saarijärven Offset)
Visual -sarja. ISBN:978-952-291-002-
Käytössä lisäksi tietotekniikan opiskeluun verkkomateriaali (otetaan käyttöön lähipäivien yhteydessä).
Kesäluettavana Terho Puustinen ja Mika Mäkeläinen: Taivas+Helvetti –kirja
Syyskuun lähipäiviin esim. joku seuraavista:
Tom Lundberg & Juhani Töytäri: Asiakaspalvelun pikkujättiläinen
Tom Lundberg: 101 ideaa asiakaspalveluun
Jari Parantainen: Pölli tästä – 101 rusinaa bisnespullasta
Jeffrey Gitomer: The little red book of sales
Petteri Hakala ja Lalle Michelsson: Myynninmurtajat
Jukka Tolvanen: Kohtaaminen – Ymmärrä kohderyhmääsi
Marraskuun lähipäiviin joku seuraavista:
Juhani Tamminen: Teamwork 1 tai 2 tai Don Tami – My Story
David Lagercrantz: Minä Zlatan Ibrahimovi?
Arnold Schwarzenegger: Total Recall
Walter Isaacson: Steve Jobs
Lois P. Frankel: Kiltti tyttö ei pääse pomoksi – 101 tapaa hävitä miehelle
Furman Ben ja Ahola Tapani: Tuplatähti – työpaikan hyvä henki ja kuinka se luodaan
Roger E. Allen: Nalle Puh ja johtamisen taito
William Isaacs: Dialogi ja yhdessä ajattelemisen taito
Richard Branson: Screw it, let's do it - Lessons in life
Opiskelijoilla on oltava käytössää myös
Saaranen, Kolttola, PösÖ: Liike-elämän matematiikka
ja
Jormakka. Koivusalo, Lappalainen ja Niskanen: Laskentatoimi
Student workload
1 op = 27 tuntia opiskelijan työtä
Completion alternatives
Valinnaisista suoritustavoista, hyväksiluvuista yms. sovitaan henkilökohtaisissa ohjauskeskusteluissa. Ota yhteyttä opettajatuutoriin tapaamisen sopimiseksi, puh. 050 311 9596.
Practical training and working life cooperation
1. moduliin sisältyy 10 op harjoittelua. Sen voit halutessasi suorittaa myöhemminkin, mutta toivottavaa on, että saat harjoittelun suoritettua osana opintoja, niiden ohessa.
Harjoittelusta pitää laatia harjoittelusopimus, ks. TAMKin intra.
Harjoittelun aikana tulee täyttää viikkomuistiota, joka on Tabulassa. Kun harjoittelu on suoritettuna, viikkomuistion perusteella opiskelija pitää harjoittelusta noin 15 min. esityksen erikseen sovittuna lähipäivänä.
Harjoitystyöt kytketään oman tai muun yrityksen toimintaan.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei ole palauttanut sovittuja tehtäviä tai ei ole osallistunut etäjakson aikaiseen verkko-oppimiseen tai opiskelijalla on korvaamatta poissaolo lähipäivästä. Poissaolon voi korvata ainoastaan osallistumalla valmennuspajaan ja rikastukseen jossain muualla.
Poissaolosta pitää sopia etukäteen ryhmän kanssa: miten poissaolonsa korvaa muulle ryhmälle?
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tehtävät on palautettu myöhässä tai tehty huolimattomasti.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Aihealueen osaaminen näkyy. Tehtävät on tehty huolella.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaaminen on syvällistä. Opiskelija on myös itse etsinyt monipuolisesti tietoa aihealueista. Tehtävät on tehty huolella.