Human Anatomy and Physiology I (3cr)
Code: 7R00CQ54-3001
General information
- Enrolment period
- 08.06.2015 - 24.08.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 25.08.2015 - 07.10.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Radiography and Radiotherapy
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 36
- Degree programmes
- Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
- Teachers
- Minni Koivunen
- Kirsi Litmanen
- Course
- 7R00CQ54
Objectives (course unit)
Students
-are able to use the main scientific names and terms of human anatomy and physiology
-know the anatomy of the skeleton and joints and are able to recognise structural changes in them
-know the large muscles of the human body
Content (course unit)
-The main scientific names and terms of human anatomy
-The main features of the structure and functions of human anatomy
Exam schedules
1. osakuulustelu tuki- ja liikuntaelimistöstä ja kudoksista (Kirsi Litmanen)1.10.2015 klo 16:15-17. Niille joille eivät osallistuneet 1. osakuulusteluun tai saivat hylätyn arvosanan on kaksi uusintamahdollisuutta: 27.10.2015 klo 16:15-17 ja yleisenä uusintatenttipäivänä 17.2.2016 klo 16:15-19:15. Tämän jälkeen tämän 1. osakuulustelun voi tenttiä vain koko toteutuksen (osat I ja II, 6 op) yhteydessä.
2. osakuulustelu: Vitaalielintoimintojen aiheet tentitään Anatomia ja fysiologia II 7R00CQ54-3001 -toteutuksen yhteydessä, ks. ko. toteutus.
Anatomia ja fysiologia I ja II kokonaisarvosana muodostuu kurssin kaikista kolmesta osakuulustelusta.
Koko toteutukselle 7R00CQ54-3001 osiot I ja II on kaksi uusintamahdollisuutta seuraavina uusintatenttipäivinä: 17.2.2016, 16.3.2016, 13.4.2016, 11.5.2016 ja 25.5.2016.
Assessment methods and criteria
Arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella.
Tavoitteet: Opiskelija tuntee ihmisen elinjärjestelmien rakenteen ja toiminnan sekä osaa muodostaa kuvan ihmisestä fyysisenä toiminnallisena kokonaisuutena. Hän tuntee anatomian ja fysiologian keskeisimmät termit. Opiskelija osaa soveltaa edellä mainittua tietoa sekä opiskellessaan että toteuttaessaan toimiessaan ammatissa.
Opiskelija oppii käyttämään hyödyksi eri lähteitä tiedonhankinnassa sekä omatoimisesti että yhdessä opiskelijatovereidensa kanssa. Opiskelija oppii käyttämään tehokkaasti itsenäiseen opiskeluun tarkoitettua aikaa.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot, harjoitukset, palpaatiot.
Itsenäiseen opiskeluun kuuluvat tehtävät, pienryhmätoiminta, verkkosovellusten ja kirjojen käyttö.
Learning materials
Kirjat, verkkomateriaali, verkkosovellukset
Suositellut kirjat. Valitse näistä yksi tai useampi:
1.Bjålie, J.G. Haug, E. Sand, O. Sjaastad O.V. & Toverud, K.C. 1999 tai 2011. IHMINEN. FYSIOLOGIA JA ANATOMIA. Juva WSOY
2.Bjålie, J.G. Haug, E. Sand, O. Sjaastad O.V. & Toverud, K.C. IHMISEN FYSIOLOGIA ja sen ohella Budowick, M. Bjålie, J.G. Rolstad, B. & Toverud, K.C. ANATOMIAN ATLAS
3.Tortora & Derrickson. Principles of anatomy and physiology. Harper Collins Publishers
4.Leppäluoto Juhani – Kettunen Raimo – Rintamäki Hannu – Vakkuri Olli. ANATOMIA JA FYSIOLOGIA. RAKENTEESTA TOIMINTAAN. WSOY. 1. painos. 2008
Anatomian teokset
Further information
Ensimmäisellä tunnilla läsnäolo on pakollinen.
Sisällöt ja sisältökohtaiset tavoitteet:
Kudokset: Opiskelija tuntee peruskudostyypit ominaisuuksineen ja niiden alatyypit sekä ymmärtää, kuinka ne muodostavat elimiä.
Tuki ja liikuntaelimistö: Opiskelija tuntee suuret luut sekä niiden osat ja osaa tunnistaa ne sekä kuvista että malleista. Hän tuntee nivelen preustyypin ja sen osat sekä erilaiset niveltyypit ja niiden toiminnan. Hän ymmärtää lihassupistuksen, tuntee pinnalliet lihakset ja lihasten vaikutuksen nivelten liikkeeseen. Hän osaa selän rakenteen.
-veri ja verenkiertoelimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa veren koostumuksen, tuntee sen merkityksen homeostasian ylläpidossa ja erilaisten aineiden ja lämmön kuljetuksessa. Opiskelija ymmärtää veren osuuden elimistön puolustuksessa sekä tuntee veren hyytymistapahtuman. Opiskelija osaa sydämen rakenteen ja sen toimintakierron sekä tuntee suuret verisuonet ja niiden rakenteen. Opiskelija ymmärtää verenpaineen muodostukseen vaikuttavat perustekijät sekä verenpaineen merkityksen hemodynamiikalle. Opiskelija osaa verenpaineeseen liittyvän terminologian sekä ymmärtää verenkierron säätelyn.
-hengityselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija tuntee hengitystiet sekä keuhkojen rakenteen. Opiskelija osaa selittää keuhkotuuletuksen, keuhkorakkuloissa tapahtuvan kaasujenvaihdon, kaasujen kuljetuksen veressä sekä ymmärtää soluhengityksen merkityksen. Opiskelija ymmärtää ventilaation merkityksen homeostasian ylläpidossa, tuntee ventilaation säätelyn ja hengitystilavuudet.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Hylätyssä suorituksessa suurimassa osassa esitettyjä asioita on virheitä, puutteita tai ristiriitaisuuksia. Myös erittäin keskeisessä asiassa karkea virhe johtaa hylkäykseen.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tyydyttävässä suorituksessa (T-taso) suurin osa vaadituista asioista on esitetty oikein.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Hyvässä suorituksessa (H-taso) kaikki keskeiset asiat ovat mukana ja ne ovat oikein.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kiitettävässä suorituksessa (K-taso) kaikki asiat on esitetty loogisesti ja syvällisesti sekä osoittaen kokonaisuuden hallintaa.