Skip to main content

Development Project (5cr)

Code: 1L00BQ64-3037

General information


Enrolment period
02.07.2015 - 31.12.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2015 - 31.12.2016
Implementation has ended.
Credits
5 cr
RDI portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Professional Teacher Education
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Professional Teacher Education
Teachers
Maarit Kolari
Course
1L00BQ64

Objectives (course unit)

Opettajaopiskelija

- tunnistaa oman toimintansa, työnsä, työyhteisönsä ja ammattialansa kehittämistarpeita sekä rajaa niistä tarkoituksenmukaisen kehittämiskohteen
- käyttää ja kehittää omaa ammatillista osaamistaan kehittämistyön tekemisessä
- soveltaa omaa opettajan asiantuntemustaan toimiessaan pienryhmän, työyhteisön ja yhteistyöryhmien kanssa luovasti, työelämäläheisesti ja kulttuurilähtöisesti
- kuvaa ja arvioi kehittämistyön tuloksia ja johtopäätöksiä kirjallisessa raportissa
- arvioi kehittämisprosessia, omaa tutkimis- ja kehittämisosaamistaan sekä omaa ja ryhmän oppimista
- antaa palautetta ja vertaisarviointia toisille.

Content (course unit)

Kehittämistyössä on tarkoituksena osoittaa opettajankoulutuksen aikana syntynyt osaaminen ja soveltaa sitä työyhteisön pedagogisessa kehittämisessä.

Exam schedules

Ei tenttejä.

Assessment methods and criteria

Itse-, vertais- ja opettajan arviointi. Painotetaan osallistavaa, dialogista arviointia.
Arvioinnin perusta: TAMKin opettajankoulutuksen Opetussuunnitelman 2015 arviointitaulukko. Arviointi perustuu opettajan ydinosaamisiin: arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen, hyvinvointosaaminen.

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

Yksilötyöskentelyä, yhteisöllisiä ryhmätyömenetelmiä, luentoja.

Learning materials

Ks. OPS, jossa kerrottu kirjallisuus ja muut lähteet. Lisäksi opettajan ja opiskelijan yhdessä valitsemia julkaisuja ja lähteitä.

Student workload

Opintojakson laajuus on 5 op, 135 tuntia opiskelijan työtä, itsenäistä, pienryhmätyöskentelyä kontaktipäivinä ja verkossa.

Completion alternatives

Sovitaan tarvittaessa vastuuopettajan kanssa.

Further information

Opintokokonaisuuteen liittyvä kirjallisuus:

Aaltonen, K. (toim.) 2011. Nuorten hyvinvointi ja monialainen yhteistyö. Tallinna: Tietosanoma Oy.

Furman, B, Ahola, T. & Hirvihuhta, H. 2004. Työpaikan pelisäännöt ja kuinka ne tehdään. Hämeenlinna: Tammi.

Heinonen, U. 2008. Sähköinen yhteisöllisyys. Kokemuksia vapaa-ajan, työn ja koulutuksen yhteisöistä verkossa. Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen laitoksen julkaisuja XIV: Pori.

Honkanen, E. & Suomala, A. 2009. Oppilashuollon käsikirja. Keuruu: Tammi. Otavan kirjapaino Oy.

Hyyppä, H. & Miettinen, A. (toim.) 2000. Johtajuus ja organisaatiodynamiikka. Oulu: Metanoia-instituutti.

Isoherranen, K. 2005. Moniammatillinen yhteistyö. Vantaa: WSOY.

Korhonen, V. & Puukari, S. (toim.) 2011. Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö. Juva: Ps–kustannus

Kurki, L., Nivala, E. & Sipilä-Lähdekorpi, P. 2006. Sosiaalipedagoginen sosiaalityö koulussa. Helsinki: Finn Lectura.

Ladonlahti, T. & Pirttimaa, R. 2011. Erityispedagogiikka ja aikuisuus. Helsinki: Palmenia-kustannus.

Mäkipeska, M. & Niemelä, T. 2005. Haasteena luottamus – Työyhteisön sosiaalinen pääoma ja syvärakenne. Helsinki: Edita Prima Oy.

Niemi, H. & Sarras, R. (toim.) 2011. Tykkää tästä! Opettajan ammattietiikka sosiaalisen median ajassa. Juva: Ps-kustannus.

Paasivaara, L. Nikkilä. J. 2010 . Yhteisöllisyydestä työhyvinvointiin. Helsinki: Kirjapaja.

Suoranta, J. 2008. Kasvatuksellisesti näkeväksi. Sivistyksellinen kasvatusajattelu tässä ajassa. Tampere: Tampere University Press
2000 (loppuunmyyty). Saatavissa: http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/65358/978-951-44-7250-3.pdf?sequence=1

Vuorikoski, M., Törmä, S. & Viikari, S. 2003. Opettajan vaiettu valta. Tampere: Vastapaino.

Itse valittu opintokokonaisuuteen liittyvä kaunokirjallinen teos tai vaihtoehtoisesti elokuva.

Artikkelit:

Korpelainen, K. & Saikkonen, S. 2009. Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina. Artikkeli Ammattikasvatuksen aikakauskirjassa 3/2009.

Nummenmaa, A. R. 2011. Moniammatillinen ohjaus jaettuna osaamisena. Kirjassa M, Mäkinen & al (toim.) 2011. Korkeajännityksiä.

Kohti osallisuutta luovaa korkeakoulutusta. Tampere: Tampere University Press.

Ranne, K. & Kalli, P. 2009. Tutkivan oppimisen malli ja yhteistoiminnallisen oppimisen edistäminen. Artikkeli Ammattikasvatuksen aikakauskirjassa 3/2009.

Lehdet:

Niin&Näin - filosofinen aikakauslehti

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Itse-, vertais- ja opettajan arviointi. Painotetaan osallistavaa, dialogista arviointia.
Arvioinnin perusta: TAMKin opettajankoulutuksen Opetussuunnitelman 2015 arviointitaulukko. Arviointi perustuu opettajan ydinosaamisiin: arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen, hyvinvointosaaminen.
Hyväksytty suoritus edellyttää vähintään soveltavan tason osaamista.

Go back to top of page