Basics of Rapid Prototyping (3 cr)
Code: 5K00CL08-3003
General information
- Enrolment period
- 27.04.2015 - 07.05.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 11.05.2015 - 31.07.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Mechanical Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 30
Objectives (course unit)
Student understands the basics of 3D Printing technologies (additive manufacturing) and what are the opportunities and limitations of the 3D printing technologies in the designing mechanical parts and products. Student knows the principals of 3D printing process i.e. from modeling a part to printing it. Student understands how 3D printing can improve the business of the companies. Student understands how 3D printing affects to globally storage (eg. spare parts), business models and manufacturing process.
Content (course unit)
Introduction to 3D printing technologies. The opportunities, challenges and limitations of the 3D printing technologies. Product development: Df3DP (Design for 3D printing). 3D printing demos and exercises.
Prerequisites (course unit)
Recommended Prerequisites: Student has a principal skills to model a mechanical part by using the 3D modelling software (e.g. CAD program or a free modelling software).
Evaluation methods and criteria
prerequisite: CAD 3D modelling skills
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Lähiopetus, ohjattu harjoittelu, itsenäinen harjoittelu, harjoitustyöt, oppimispäiväkirja
Learning materials
Annetaan tunnilla ja Tabula toteutuksessa (5K00LC08 Pikamallinnuksen perusteet)
Student workload
Lähiopetus: 30 tuntia
Oppimispäiväkirjan täyttö: 16 tuntia
Harjoitustehtävät: 24 tuntia
Tenttiin valmistuminen 10 tuntia
Completion alternatives
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja
Practical training and working life cooperation
Käytetään hyväksi Pirkanmaalla sijaitsevia 3D-yrityksiä
International connections
Ei KV-yhteyksiä
Further information
Lähtotietovaatimukset: CAD mallinnuksen osaaminen: Mekaanisten osien 3D-mallintaminen
Opintojaksolle otetaan enintään 30 opiskelijaa.
Lähiopetuskerrat 4-6 krt, n. 2-3 krt/viikko klo ?
Lähiopetus vko xx aloitus xx.xx.2015 klo xx:00 Tila xx-xx
Koe 1.6.2015 klo 17:15 Tila D1-02
Lähiopetuskerta 1
Selvitetään mitä 3D tulostus on käsitteenä. Pikamallinnusmenetelmien erot perinteisiin ainetta poistaviin menetelmiin. Mihin pikamallinnettuja kappaleita käytetään? Tunnilla esillä eri valmistusmenetelmillä valmistettuja kappaleita. OpenSource laitteisiin tutustuminen. Tulostus alustoihin tutustuminen.
Lähiopetuskerta 2
Erilaisiin tulostimiin ja ohjelmistoihin tutustuminen. Kappaleen renderöinti eri CAD-ohjelmista. 3D skannauksen hyödyntäminen pikamallinnuksessa.
Lähiopetuskerta 3
3D Suunnittelussa huomioon otettavia asioita. Vertailu samalle kappaleelle joka on tulostettu eri tulostimilla. Toleranssit ja virhetilanteet. Tulostusasennot ja tukimateriaalin merkitys.
Tyypilliset virhetilanteet ja niiden selvittäminen.
Lähiopetuskerta 4
Tulostus pienryhmissä koulun Stratasys printterillä. Tulostusmateriaalien tutkiminen. Valmiiden tulosteiden jälkikäsittely. Internetissä olevien palveluiden hyödyntäminen.
Lähiopetuskerta 5
Valmiiden kappaleiden palautus ja TENTTI
Kurssin suorittaminen edellyttää jatkuvaa läsnäoloa.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa perusteet 3D-tulostuksesta ja tunnistaa niissä käytettävän perustekniikan ja mahdolliset käyttökohteet.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa soveltaa ohjatusti 3D-tulostuksen tarjoamia mahdollisuuksia ja kykenee valmistaan peruskappaleita. Hallitsee aiheeseen liittyvän teorian.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa soveltaa laajasti 3D-tulostuksen tarjoamia mahdollisuuksia ja kykenee itsenäisesti valmistamaan laadukkaita kappaleita pikavalmistusmenetelmällä. Osaa syvällisesti aiheeseen liittyvän teorian ja soveltaa sitä.