Building Health and Indoor Climate (3 cr)
Code: 5R00CQ02-3001
General information
- Enrolment period
- 15.09.2014 - 15.02.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2015 - 31.05.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Construction Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Construction Engineering, students who began in 2014-2018
Objectives (course unit)
.
Content (course unit)
.
Exam schedules
Tentti pidetään opintojakson loppupuolella kurssin alussa sovittavana ajankohtana. Uusintatenttimahdollisuudet ovat rakennustekniikan uusintatenttipäivinä.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Opintojakso on suunnattu ammattikorkeakoulujen rakennusalan koulutusohjelmien opiskelijoille. Koulutusohjelmia ovat rakentamisen, rakennustekniikan ja rakennusalan työnjohdon koulutusohjelmat. Osallistujilta edellytetään tutkinto-ohjelman sisällön hallintaa erityisesti rakennustekniikasta, rakennusfysiikasta sekä korjausrakentamisesta. Tutkinto-opiskelijat sisällyttävät opintojakson vapaasti valittaviin opintoihin oman ammattikorkeakoulun päättämällä tavalla.
Learning materials
Opintojakson materiaali jaetaan sähköisesti oppimisalustan kautta.
Student workload
Ohjattu työskentely: verkkoluennot ja harjoitustehtävät 35 h
Itsenäinen työskentely 45 h
Opiskelijan työ yhteensä 80 h
Content scheduling
Aikataulu
Luento I klo 13.15 – 14.45
Tauko
Luento II klo 15.10 – 16.40
Ennakkotehtävä:
Itsenäinen opiskelu ennen verkkoluentoja alla olevasta aihepiiristä ja materiaaleista
I+II Lähteet, ominaisuudet, tutkimusmenetelmät, tutkimustulokset, tulosten tulkinta ja johtopäätökset:
http://www.oppiportti.fi/portal/Material.aspx?Id=3729 kohdat Johdanto ja osiot 1 ja 2
MAJVIK II:n yleisosio (pdf) ja asumisterveysohje 2003, (STM, pdf)
http://www.stuk.fi/sateily-ymparistossa/radon/fi_FI/radon/
http://www.vtt.fi/vtt_show_record.jsp?target=julk&form=sdefe&search=52355
http://www.vtt.fi/vtt_show_record.jsp?target=julk&form=sdefe&search=50771
RT- ja Ratu- kortit haitta-aineista ml. asbesti, kivihiilipiki
http://www.vtt.fi/inf/julkaisut/muut/2013/VTT-R-04235-13.pdf
http://www.vtt.fi/inf/julkaisut/muut/2012/Viitanen.pdf
http://www.vtt.fi/inf/pdf/workingpapers/2004/W6.pdf
pe 6.2.2015
I Rakennusterveyteen vaikuttavat seikat/haihtuvat orgaaniset yhdisteet
tutkiminen kohteissa ja viitearvot (Helena Järnström, VTT, Helsinki)
II Rakennusterveyteen vaikuttavat seikat/radon
radonin torjunta (Olli Holmgren, STUK, Helsinki)
pe 13.3.2015
I Rakennusterveyteen vaikuttavat seikat/mikrobit
homekasvuun ja lahoon johtavat kosteus- ja lämpöolot, homeen kasvuun vaikuttavat materiaalien ominaisuudet (Hannu Viitanen, VTT, Helsinki)
II Rakennusterveyteen vaikuttavat seikat/mikrobit
koulu- ja päiväkoti- sekä asuntotutkimukset (Anne Hyvärinen, THL, Kuopio)
pe 27.3.2015
I Rakennusterveyteen vaikuttavat seikat/mikrobit
mikrobitutkimukset työpaikoilla (Marjut Reiman, TTL, Kuopio)
II Rakennusterveyteen vaikuttavat seikat
mikrobiologisten tekijöiden osuus riskinarviossa (Marjut Reiman, TTL, Kuopio)
pe 10.4.2015
I Rakennusterveyteen vaikuttavat seikat
haitta-aineet (Jarno Komulainen, Vahanen, Helsinki)
II Rakennusterveyteen vaikuttavat seikat
hiukkaset ja kuidut (Jaakko Säntti, Vahanen, Helsinki)
pe 24.4.2015
I Terveydensuojelulain muutos ja asumisterveysasetus (Vesa Pekkola, STM, Helsinki?)
II Riskinarviointi (Markku Seuri, Tarmo ja Terveys, Kuopio)
Completion alternatives
Ei ole.
Further information
Opintojakson suoritukset arvioidaan kokeen tai itsenäisesti suoritettavien oppimistehtävien perusteella. Opintojakson suorittaminen edellyttää sekä verkkoluentoihin osallistumista että oppimistehtävien suorittamista.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei ole suorittanut tenttiä hyväksyttävästi.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija omaa aiheeseen liittyvät perustiedot. Perustietojen osaamisessa voi olla pieniä puutteita.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija omaa aiheeseen liittyvät perustiedot. Opiskelija osaa tehdä tavanomaisia analyysejä ja johtopäätöksiä perustietoihin nojautuen.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija omaa monipuolisesti aiheeseen liittyvät tiedot ja käsitteet. Opiskelija osaa tehdä monipuolisia analyysejä ja johtopäätöksiä omaksumiinsa asioihin nojautuen.