Skip to main content

Education and Learning in Various Environments (3cr)

Code: 1L00BQ54-3028

General information


Enrolment period
02.07.2015 - 31.12.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2015 - 14.12.2015
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Professional Teacher Education
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Professional Teacher Education
Teachers
Leena Mäkelä
Person in charge
Leena Mäkelä
Course
1L00BQ54

Objectives (course unit)

Opettajaopiskelija

- perehtyy kasvatustieteelliseen kirjallisuuteen ja ymmärtää sen yhteyksiä kasvatus- ja opetustyöhön
- kuvaa kasvatustieteellisen tutkimuksen lähestymistapoja ja metodologisia lähtökohtia kasvatuksessa ja koulutuksessa
- jäsentää kasvatustieteellisen kirjallisuuden ja oppimisen teorioiden avulla oppimisprosessia ja osaa kirjoittaa sen perusteella oman alustavan käyttötietonsa.

Content (course unit)

Ydinkysymyksiä

- Mitä on kasvatus ja oppiminen eri toimintaympäristöissä?
- Millaiset tekijät ovat yhteydessä oppimiseen ja opetuksen suunnitteluun?
- Millaisia oppimiskäsityksiä on ja miten ne ohjaavat opettajan työtä?
- Miten oppimisympäristöajattelussa huomioidaan oppiminen?
- Millaista näkökulmaa kasvatustieteellinen tutkimus antaa opettajan työhön?

Assessment methods and criteria

Arviointi tapahtuu 2015 opinto-oppaan Opintokokonaisuus 1 arviointitaulukon mukaan (s. 22).

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

Osallistava pedagogiikka, itsenäinen työskentely ja pienryhmä työskentely lähipäivinä ja muissa pienryhmätapaamisissa sekä etäopiskelussa. Opiskelijat rakentavat, jakavat ja arvioivat aktiivisesti tietoa ja kokemuksia aihepiiristä. Ryhmänopettajan rooli on ohjauksellinen.

Learning materials

Hyvärinen, M. 2006. Kerronnallinen tutkimus
http://www.hyvarinen.info/material/Hyvarinen-Kerronnallinen_tutkimus.pdf
Siljander, P. 2005. Systemaattinen johdatus kasvatustieteisiin. 2. painos. Helsinki: Otava.
Aktiivinen tiedonhaku oppimiskäsityksistä.
Em. kirjallisuuden lisäksi yhteen opintojaksoon liittyvä elokuva tai romaani.

Student workload

Osallistuminen lähipäiviin, kirjallisuuteen perehtyminen ja tehtävä.

Content scheduling

Kasvatuksen yhteiskunnalliseen merkitykseen ja oppimiskäsityksiin keskittyvä verkkotehtävä ja tarkemmat ohjeet Tabulassa.

Further information

Opintojakson tiedottamisen ja tehtävien antamisen ja palauttamisen keskeinen työkalu on TAMKin virtuaalinen oppimisympäristö Tabula. Muiden verkkotyökalujen/ sosiaalisen median käytöstä sovitaan erikseen.

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arviointi tapahtuu 2015 opinto-oppaan Opintokokonaisuus 1 arviointitaulukon mukaan (s. 22) Seminari 1 -jakson yhteydessä.

Go back to top of page