Education and Learning in Various Environments (3cr)
Code: 1L00BQ54-3028
General information
- Enrolment period
- 02.07.2015 - 31.12.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2015 - 14.12.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Professional Teacher Education
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Professional Teacher Education
Objectives (course unit)
Opettajaopiskelija
- perehtyy kasvatustieteelliseen kirjallisuuteen ja ymmärtää sen yhteyksiä kasvatus- ja opetustyöhön
- kuvaa kasvatustieteellisen tutkimuksen lähestymistapoja ja metodologisia lähtökohtia kasvatuksessa ja koulutuksessa
- jäsentää kasvatustieteellisen kirjallisuuden ja oppimisen teorioiden avulla oppimisprosessia ja osaa kirjoittaa sen perusteella oman alustavan käyttötietonsa.
Content (course unit)
Ydinkysymyksiä
- Mitä on kasvatus ja oppiminen eri toimintaympäristöissä?
- Millaiset tekijät ovat yhteydessä oppimiseen ja opetuksen suunnitteluun?
- Millaisia oppimiskäsityksiä on ja miten ne ohjaavat opettajan työtä?
- Miten oppimisympäristöajattelussa huomioidaan oppiminen?
- Millaista näkökulmaa kasvatustieteellinen tutkimus antaa opettajan työhön?
Assessment methods and criteria
Arviointi tapahtuu 2015 opinto-oppaan Opintokokonaisuus 1 arviointitaulukon mukaan (s. 22).
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Osallistava pedagogiikka, itsenäinen työskentely ja pienryhmä työskentely lähipäivinä ja muissa pienryhmätapaamisissa sekä etäopiskelussa. Opiskelijat rakentavat, jakavat ja arvioivat aktiivisesti tietoa ja kokemuksia aihepiiristä. Ryhmänopettajan rooli on ohjauksellinen.
Learning materials
Hyvärinen, M. 2006. Kerronnallinen tutkimus
http://www.hyvarinen.info/material/Hyvarinen-Kerronnallinen_tutkimus.pdf
Siljander, P. 2005. Systemaattinen johdatus kasvatustieteisiin. 2. painos. Helsinki: Otava.
Aktiivinen tiedonhaku oppimiskäsityksistä.
Em. kirjallisuuden lisäksi yhteen opintojaksoon liittyvä elokuva tai romaani.
Student workload
Osallistuminen lähipäiviin, kirjallisuuteen perehtyminen ja tehtävä.
Content scheduling
Kasvatuksen yhteiskunnalliseen merkitykseen ja oppimiskäsityksiin keskittyvä verkkotehtävä ja tarkemmat ohjeet Tabulassa.
Further information
Opintojakson tiedottamisen ja tehtävien antamisen ja palauttamisen keskeinen työkalu on TAMKin virtuaalinen oppimisympäristö Tabula. Muiden verkkotyökalujen/ sosiaalisen median käytöstä sovitaan erikseen.
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Arviointi tapahtuu 2015 opinto-oppaan Opintokokonaisuus 1 arviointitaulukon mukaan (s. 22) Seminari 1 -jakson yhteydessä.