Skip to main content

Seminar 1 (1cr)

Code: 1L00BZ85-3035

General information


Enrolment period
02.07.2015 - 31.12.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2015 - 14.12.2015
Implementation has ended.
Credits
1 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Professional Teacher Education
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Professional Teacher Education
Teachers
Maarit Kolari
Course
1L00BZ85

Objectives (course unit)

Seminaarin tavoitteet

Opettajaopiskelija

- analysoi oppimaansa ja integroi sitä aiempaan tietämiseensä ja osaamiseensa
- arvioi oman ja pienryhmätoiminnan onnistumista ja tunnistaa toimintansa vahvuuksia ja haasteita
- vertaa ja arvioi oppimistaan suhteessa henkilökohtaisen opintosuunnitelman (hops) ja opetussuunnitelman (ops) tavoitteisiin
- kuvaa alustavasti omaa käyttötietoaan kuviona, kaaviona tai tekstinä
- esittää päivitetyn hopsin.

Content (course unit)

Ydinkysymyksiä

- Miten tietoni ja osaamiseni on muuttunut tai lisääntynyt tämän opintokokonaisuuden aikana?
- Mitkä kokemukset ja minkälainen toiminta olivat oman oppimiseni kannalta tärkeimpiä?
- Miten oppimani asiat liittyvät aiempaan tietämiseeni ja toimintaani?
- Miten voin käyttää oppimaani opettajana toimimisessa ja opiskelussa?

Exam schedules

Ei tenttejä.

Assessment methods and criteria

Oppijan omaa aktiivisuutta korostavaa vastavuoroista arviointia, johon kuuluu opettajan arvioinnin lisäksi itse- , vertais- ja työelämäarviointia. Arvioinnin perustana käytetään seminaari yhden yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa.

Teaching methods

Osallistavan pedagogiikan mukasia toiminnallisia ryhmätyöskentelymenetelmiä. Itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä lähipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.

Learning materials

Ks. OPS 2015, opintokokonaisuuden kirjallisuus s. 23. Lisäksi opettajan ja opiskelijoiden yhdessä valitsemaa opetusmateriaalia.

Student workload

Seminaarin laajus on 1 op, johon kuuluu itsenäistä- ja pienryhmätyöskentelyä ohjatusti.

Further information

Osaamisen arviointi: Kaikkiin osaamisalueisiin kuuluu a) opettajan työn eettisten periaatteiden ja arvoky-symysten pohtiminen ja perusteleminen, b) eettisesti vastuullinen toiminta erilaisissa ympäristöissä sekä c) vastuun ottaminen opiskelijoiden identiteettityön tukemisesta ja ammattiin kasvattamisesta omalla koulutusalalla.

Seminaari 1
Kuvaileva osaaminen
Opettajaopiskelija
- esittää teoreettisen ja kokemukseen perustuvan tiedon omina kokonaisuuksinaan
- reflektoi tekemiään havaintoja ja tunnistaa omia tietämisen ja osaamisen tarpeitaan

Soveltava osaaminen
Opettajaopiskelija

- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiin ja havaintoihin
- reflektoi havaintojaan, toimintaansa ja kokemuksiaan
sekä arvioi niiden merkitystä omalle tietämiselleen ja osaamiselleen

Integroitunut osaaminen
Opettajaopiskelija

- kehittää uusia tarkastelukulmia integroimalla teoreettista, käytännöllistä ja itsesäätelytietoa
- reflektoi oman toiminnan ja kokemusten lisäksi erilaisia toimintakäytänteitä, kokonaisuuksia ja strategioita sekä kehittää ja muuttaa niitä tavoitteellisesti

Arviointi-osaaminen

- kuvailee ja arvioi erilaisia oppimisen ja kasvun tukemisen ympäristöjä ja oppi-laitosorganisaation toimintatapoja
- toimii erilaisissa oppilaitosympäristöissä noudattaen niiden vakiintuneita käytänteitä

- arvioi pedagogisesta näkökulmasta toimintaympäristöjen ja -käytänteiden merkitystä opettajan ja opiskelijan toiminnalle

- problematisoi organisaa-tiontoimintaympäristöjä ja käytänteitä sekä ehdottaa vaihtoehtoisia toimintatapoja


Kumppanuus-osaaminen

- kuvailee yhteisöllisen ja yhteistoiminnallisen työskentelyotteen merkitystä opettajan työssä

- osallistuu tehtävänsä mukaisesti oppilaitoksen toimintaan

- toimii monipuolisesti oppilaitoksen eri ryhmien jäsenenä sekä arvioi ryhmien toimintaa ja valintoja

- kehittää ja muuttaa oppilaitoksen vuorovaikutus- ja toimintakäytänteitä yhteistoiminnalliseen ja yhteisölliseen suuntaan

Ohjaamis-osaaminen

- nimeää erilaisia oppilai-toksissa käytettäviä oppimisen ja kasvun tukiprosesseja

- arvioi oppimisen ja kasvun tukiprosesseja erilaisissa toiminta-, oppimis- ja kasvuympäristöissä

- osallistuu aktiivisesti oppimista ja kasvua tukevien prosessien toteuttamiseen

- kehittää oppilaitoksen oppimisympäristöjä ja tukiprosesseja vuorovaikutusta ja opiskelijan aktiivisuutta tukevaan suuntaan

Kulttuuri-osaaminen

- kuvailee erilaisten toimintakulttuurien, erilaisuuden ja moninaisuuden näkymistä ja merkitystä toiminta-, kasvu ja oppimisympäristöissä

- arvioi toimintakulttuurien moninaisuuden merkitystä yhteisön toiminnassa

- vaikuttaa toiminta-, oppimis- ja kasvuympäristöjen muuttamiseksi joustaviksi ja kulttuurisesti avoimiksi

- toimii sujuvasti erilaisissa kulttuurisissa konteksteissa käyttäen erilaisia vuorovaikutuksen tapoja (myös virtuaalisia)

- edesauttaa kulttuurisen moninaisuuden toteutumista ja tuo yhteisöön uusia kulttuurisia vaikutteita

Hyvinvointi-osaaminen

- tunnistaa erilaisten toimintaympäristöjen hyvinvointiin, turvallisuuteen ja esteettömyyteen vaikuttavia tekijöitä

- toimii oppilaitosorgani-saation jäsenenä hyvinvointia, turvallisuutta ja esteettömyyttä edistävällä tavalla

- esittää perusteltuja kehittämisehdotuksia ja puuttuu hyvinvointia, turvallisuutta ja saavutettavuutta heikentäviin käytänteisiin

- kehittää ja muuttaa yhteisöllisesti erilaisia toimintaympäristöjä hyvinvointia, turvallisuutta ja esteettömyyttä edistäviksi

Hyväksilukeminen: Seminaaria ei voi hyväksilukea

Opintokokonaisuuteen liittyvä kirjallisuus:
Heinilä, H., Kalli, P. & Ranne, K. (toim.) 2009. Tutkiva oppiminen ja pedagoginen asiantuntijuus. Saarijärvi: Saarijärven Offset Oy.

Manninen, J., Burman, A., Koivunen, A., Kuittinen, E., Luukannel, S., Passi, S. & Särkkä, H. 2007. Oppimista tukevat ympäristöt. Johdatus oppimisympäristöajatteluun. Vammala: Vammalan kirjapaino Oy.

Mäkinen, M., Annala, J., Korhonen, V., Vehviläinen, S., Norrgrann, A-M., Kalli, P. & Svärd, P. (toim.) 2012. Osallistava korkeakoulutus. Tampere: Tampere University Press.

Salmela-Aro K. & Nurmi J. Mikä meitä liikuttaa. Modernin motivaatiopsykologian perusteet. 2002. Jyväsky-lä: PS-kustannus.

Stenberg, K. 2011. Riittävän hyvä opettaja. Juva: PS-kustannus.
Repo-Kaarento, S. 2007. Innostu ryhmästä. Miten ohjata oppivaa yhteisöä. Kansanvalistusseura. Helsinki.

Tomperi, T. & Juuso, H. (toim.) 2008. Sokrates koulussa. Itsenäisen ja yhteisöllisen ajattelun edistäminen opetuksessa. Tampere: Vastapaino.
Tynjälä, P. 1999. Oppiminen tiedon rakentamisena. Helsinki: Kirjayhtymä.

Tieteelliset aikakauslehdet:
Aikuiskasvatus
Kasvatus
Ammattikasvatuksen aikakauskirja

Go back to top of page