Learning Environment Practice (3cr)
Code: 1L00BQ55-3031
General information
- Enrolment period
- 02.07.2015 - 31.12.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2015 - 31.12.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Professional Teacher Education
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Professional Teacher Education
- Teachers
- Jukka Kurenniemi
- Course
- 1L00BQ55
Objectives (course unit)
Opettajaopiskelija
- kuvailee ja arvioi erilaisia ammatillisen koulutuksen toiminta- ja oppimisympäristöjä
- arvioi erilaisia oppimisympäristöjä ja niiden mahdollistamaa osaamista omalla koulutusalalla
- tunnistaa oppilaitoksissa olevia erilaisia toimintakulttuureita ja perustelee niiden vaikutusta opettajan työhön.
Content (course unit)
Ydinkysymyksiä
- Miten rakennetaan tarkoituksenmukaisia oppimisympäristöjä omalla koulutusalalla?
- Miten koulutusalallani voidaan rakentaa oppimista edistäviä oppimisympäristöjä?
- Miten opettaja voi vaikuttaa erilaisten oppimis- ja toimintaympäristöjen ja oppilaitoskulttuurin rakentumiseen?
- Miten esteettömyyttä/saavutettavuutta edistetään oppimisympäristöissä?
Exam schedules
ei tenttejä
Assessment methods and criteria
asiantuntija-arviointi, itsearviointi, vertaisarviointi
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
itsenäinen ja pienryhmätyö lähipäivinä ja verkossa
Learning materials
ks. ops, tabula, some
Student workload
80 h itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä
Completion alternatives
sovitaan rarvittaessa erikseen
Further information
Opintojakson toteutus: Opintojakso toteutetaan harjoittelusuunnitelman mukaisesti perehtymällä opettajan toimintaympäristöihin, oppimis- ja toimintakulttuureihin ja oppilaitosorganisaatioiden toimintaan. Perehtyminen tapahtuu vierailuilla, jotka sisältävät tutustumista, haastatteluja ja havainnointeja. Opettajaopiskelija valitsee seuraavista teemoista mahdollisimman monta teemaa, joihin perehtyy opintojakson aikana. Perehtymiskäyntejä on vähintään seitsemän.
Perehtymisteemat
- erilaiset oppimis-, toiminta ja kasvuympäristöt
- opiskelijoiden moninaisuus, monikulttuurisuus ja kansainvälisyys
- taitojen oppiminen
- työpaikoilla tapahtuva oppiminen
- opiskelun tuen järjestäminen ja opintojen ohjaus
- opiskelijahuolto
- inklusiivinen lähestymistapa
- opiskelun nivelvaiheet
- yritysyhteistyö
- oppilaitosten erilaiset kokoukset
- hyvinvointia tukevat käytänteet oppilaitoksissa
- oppilaitoksen toimintaa ohjaavat asiakirjat
- nuorisokulttuurit
- kansalaisvaikuttaminen
Kokemuksista keskustellaan pienryhmässä ja laaditaan yhteinen raportti. Lisäksi opettajaopiskelija tuottaa kokemuksistaan ja ajatuksistaan aineistoa Opettajuuden käsikirjaan. Aiheita käsitellään opintokokonaisuus 1:n seminaarissa. Toteutusta voidaan eriyttää opettaja-/kouluttajakokemuksen ja harjoittelusuunnitelman mukaisesti.
Hyväksilukeminen: Opintojakso voidaan hyväksilukea aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisella ja tunnustamisella, joka voi perustua opettajaopiskelijan antamaan näyttöön osaamisestaan.
Opintojakson arvioinnissa käytetään Seminaari 1:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa.
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
ks. ops, arviointitaulukko