Basics of Research and Research Methods (6 cr)
Code: 7S-46-3005
General information
- Enrolment period
- 19.12.2014 - 31.12.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2015 - 30.11.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 6 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 25
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services, students who began in 2013 or earlier
Objectives (course unit)
Students
- can describe the research process
- can write a research framework
- can describe the importance of theory in research
- can plan data collection according to a research frame: draw up an interview frame, an observation frame, and a questionnaire
- can analyse qualitative and quantitative data
Content (course unit)
- Research process
- Research frame
- Qualitative and quantitative research
- Methods of data collection and analysis
- Participatory action research
- Research ethics
Exam schedules
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - opintojakson aikana työstetyn oman tutkimussuunnitelmarungon TAI annetun aiheen/Tutkimuksellinen ote käytännössä -osion aiheen palautus syksyllä 2015
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - toiminta, aineiston keruu ja raportointi kesän 2015 aikana
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op" -Harjoitustyön palautus pe 20.11.2015 klo 16 mennessä
Assessment methods and criteria
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- lähiopetukseen osallistuminen
- kokonaisuudessa työstettävän "tutkimussuunnitelman" arviointi arviointikriteerien mukaisesti
- ARVIOINTI: 0-5
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- kentällä toteutettavan "tutkimuksellisen toiminnan" arviointi - toiminta+raportointi työelämään soveltuvasti
- ARVIOINTI: hyv/täydennettävä
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op" - Liisa Laine
- Arviointi palautetun harjoitustyön perusteella
- ARVIOINTI: hyv/täydennettävä
Assessment scale
0-5
Teaching methods
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- lähiopetus: luennot ja työskentely pienryhmissä
- itsenäinen työskentely: materiaaleihin tutustuminen, oman opinnäytetyön aiheen tutkimussuunnitelman tekeminen TAI annetun aiheen/Tutkimuksellinen ote käytännössä -osion aiheen työstäminen
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- tutkimuksellista otetta käytännössä soveltava jalkautuminen omaan työpaikkaan
- toiminta, aineistonhankinta, analyysi ja raportointi yksilöllisten tehtävänantojen mukaisesti
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op" - Liisa Laine
- lähiopetus: luennot ja harjoitustyön työstäminen
- itsenäinen työskentely:harjoitustyön täydentäminen ja viimeistely
Learning materials
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- tabulasivun materiaalit - 7S-46-3005 TUTKIMUSTYÖN PERUSTEET JA TUTKIMUSMENETELMÄT (14ASOSI)
- yleinen tutkimuskirjallisuus esim.: Hirsjärvi, S. ym. 2007/2009: Tutki ja kirjoita.; Ronkainen ym. 2013. Tutkimuksen voimasanat. Sanoma pro.; Kananen, J. 2013. Case -tutkimus opinnäytetyönä; Tuomi, J. 2009/2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa.
- oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvä kirjallisuus
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- kentälle jalkautumiseen liittyvät valmiit aiheet, mahdolliset materiaalit ja aineisto
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op" - Liisa Laine
-Tabulasivun materiaalit 7S-46 Määrällinen tutkimus
Student workload
KOKONAISUUS: 6 op = 162 h
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op = 54 h":
lähiopetus: 7 x 4 h = 28 h = 1 op (3 kerroista syksyllä 2015)
itsenäinen työskentely - materiaaleihin tutustumista, tutkimusprosessin vaiheiden soveltamista omaan opinnäytetyösuunnitelmaan TAI annettuun aiheeseen/Tutkimuksellinen ote käytännössä aiheeseen: 26 h = 1 op
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op = 54 h":
itsenäinen työskentely: toiminta, aineiston keruu, analysointi ja raportointi: 54 h
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op = 54 h": lähiopetus 20 h Itsenäinen työskentely 34 h
Content scheduling
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op": kevät (4 krt.) ja syksy (2 krt.) 2015 - LÄHIKERTOJEN SISÄLLÖT:
1. SOSIONOMI TUTKIMUKSELLISENA KEHITTÄJÄNÄ, TIEDE JA TUTKIMUSPROSESSI
2. ILMIÖ, TEORIA JA KÄSITTEET
3. TUTKIMUSOTTEET, TUTKIMUSTEHTÄVÄT JA -KYSYMYKSET
4. TUTKIMUSMENETELMÄT
5. ANALYYSI - LAADULLINEN SISÄLLÖN ANALYYSI
6. TUTKIMUKSEN ETIIKKA JA LUOTETTAVUUS
7. RAPORTOINTI JA YHTEENVETO
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op": kesä 2015
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op":
1. Kerta ke 2.9.2015 klo 13-16 Tilastolliset peruskäsitteet (perusjoukko, otos, muuttuja, muuttujan arvo) - muuttujista: määrällinen/laadullinen, jatkuva/epäjatkuva, mitta-asteikot.
2. kerta to 3.9.2015 klo 9-12 Tixel, Havaintomatriisin luominen Aineiston luokittelu ja taulukointi (frekvenssitaulukko) Frekvenssitaulukosta lisää (Käsitteet)
3. kerta ke 7.10.2015 klo 13-16 Graafiset kuviot - vaakapalkit, pylväs- ja ympyrädiagrammi, histogrammi. Taulukoiden ja kuvaajien siirtäminen Wordiin
4. kerta to 8.10.2015 klo 9-12 Keskeisimmät tunnusluvut - moodi - mediaani - keskiarvo - keskihajonta
5. kerta to 5.11.2015 klo 9-12 Ristiintaulukointi ja sen luominen Tixelillä Korrelaatiotarkastelu: graafinen kuvaaja ja korrelaatiokertoimen laskeminen Tixelillä
Completion alternatives
Opintojakson voi lukea hyväksi tutkimusmenetelmiin liittyvillä ja opintojakson tavoitteet täyttävillä aiemmilla korkeakouluopinnoilla. HyväHot -hakemus osoitetaan Anssi-Pekka Uddille
Practical training and working life cooperation
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - osuudessa jalkaudutaan kentälle - oma työpaikka ensisijainen
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - osuudessa mahdollinen yhteistyö oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvän työelämätahon kanssa
Further information
TABULASIVUT: 7S-46-3005 Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät (14ASOSI); 7S-46 Määrällinen tutkimus
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- osaa kuvailla tutkimusprosessia ja -asetelmaa vain joiltakin osin
- osaa nimetä tiedonhankinnan menetelmiä satunnaisesti
- osaa kuvailla aineistoa ilman analyysitapoja
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- osaa nimetä tutkimusprosessin päävaiheet ja tutkimusasetelman osa-alueet
- osaa nimetä ja kuvailla erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen liittäen
- osaa kuvailla laadullisen ja määrällinen analyysin etenemisen pääpiirteet
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- osaa selittää tutkimusprosessin
- osaa muodostaa tutkimusasetelman
- osaa selittää teorian merkityksen tutkimuksessa
- osaa suunnitella aineistonkeruun tutkimusasetelman mukaisesti: tehdä haastattelurungon, havainnointirungon ja kyselylomakkeen
- osaa analysoida laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- osaa soveltaa tilastollisia analyysitapoja
- osaa soveltaa kaikkia tutkimusprosessin vaiheita perustellen ja johdonmukaisesti omaan tutkimusaiheeseensa muodostaen eheän kokonaisuuden