Mechatronics Lab (5 cr)
Code: K-19403-3005
General information
- Enrolment period
- 27.07.2015 - 06.09.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2015 - 29.02.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Mechanical Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Mechanical and Production Engineering, students who began in 2013 or earlier
- Teachers
- Tomi-Pekka Nieminen
- Seppo Mäkelä
- Course
- K-19403
Objectives (course unit)
Mechatronic laboratory works where the students learn how to work independently in groups and to report the results.
Content (course unit)
Laboratory exercises in mechatronics design: PC interfaces. Bar codes and RF tag techniques. Fieldbus applications. Microcontroller applications.
Prerequisites (course unit)
K19301 Mekatroniikka
Evaluation methods and criteria
Raportti työselostuksen muodssa. Raportti sisältää: valmistuskuvat, kytkentäkaaviot, mahdolliset ohjelmalistaukset ja toimintaohjeen / käyttöohjeen.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot, laboratoriotyöskentely. Suunnitellaan ja toteutetaan mekatroniinen laite.
Learning materials
Lähdemateriaali jaetaan opintojakson edetessä
Student workload
Opintojakso on 5 op = 62+10hh
Kontaktiopetusta 52 h
Itsenäistäopiskelua ja raportointia 77h
Completion alternatives
Ei ole
International connections
Laitevalmistajien tietoiskut.
Further information
Opiskelu on projektiluonteista työskentelyä. Kukin ryhmä laatiin tarkan aikataulun toteutettavalle projektille.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tietäminen
Ymmärtää projektin perusperiaatteen ja onnistumisen edellytykset.
Tekeminen
Suoriutuu ohjeistuksen avulla tehtävien suorituksesta. Osaa ladata ja monitoroida tarvittavia ohjauslaiteita . Suoriutuu kirjallisen dokumentin laadinnasta, joka käsittelee oman työn tulosta. Projektin esittely raportissa.
Oleminen
Toimii ryhmässä.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.
Noudattaa työturvallisuusohjeita ja sääntöjä
Oppilas on ”sinut” sähkön perussuureitten kanssa . Suoriutuu tehtävistä ryhmän tukemana.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tietäminen
Osaa valita tarkoitukseen sopivia tavat ratkausta tehtävät mekatroniseen sovellukseen sekä hallitsee sovelluksen toiminnan kuvaamisen esim. vuokaaviolla.
Tekeminen
Osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa.
Osaa laatia opastettuna yksinkertaisen mekatronisen laitteiston kytkentäkaavion ja osaa tehdä muutoksia ohjelmoitavan logiikan ohjelmaan. Suoriutuu käytännön toteutuksesta laatimansa kytkentäkaavion perusteella. Osaa paikallistaa mahdolliset asennusvirheet itse tekemästään kytkennästä. Oleellisten asioiden esilletuominen projektiraportissa.
Oleminen
Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Tunnistaa ja noudattaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tietäminen
Osaa itsenäisesti valita ja vertailla tarkoitukseen sopivia ratkaisumenetelmiä ja mekatronisen laitteen suunnittelussa. Hallitsee ohjelmoitavan logkiikan ohjelmoinnin väyläratkaisuissa. Osaa etsiä erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan.
Tekeminen
Osaa laatia itsenäisesti mekatronisen laitteiston kytkentäkaavion sekä toteuttaa siitä käytännön kytkennän. Osaa laatia ja ohjelmoida ohjelmoitavaan logiikalla toimivan ohjelman. Osaa paikallistaa toisen henkilön tekemästä kytkennästä mahdolliset asennus- ja kytkentävirheet. Projektin esitely kattavasti projektiraportissa.
Oleminen
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti yhteisön ja oman alan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen.
Innostaa muita ryhmän jäseniä omalle tasolleen.