Biomedical Laboratory Science and Biomedical Laboratory Science Work (3 cr)
Code: 7B00BB72-3005
General information
- Enrolment period
- 17.08.2015 - 11.12.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.10.2015 - 15.12.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Biomedical Laboratory Science
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Biomedical Laboratory Science
- Teachers
- Kirsi Mansikkamäki
- Kati Borg
- Ulla Kähkönen
- Person in charge
- Kati Borg
- Small groups
- AB (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- I (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- II (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- III (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- AB
- I
- II
- III
- Course
- 7B00BB72
Objectives (course unit)
Students
- know the Finnish health care service structure and significance of biomedical laboratory scientist's work in the service system
- know how the biomedical laboratory scientist’s profession and clinical laboratory science have developed
- know components of laboratory and patient examination processes
- know international collaboration and its significance in development of the biomedical laboratory scientist's profession
- understand significance of the economical viewpoint in health care and biomedical laboratory science
- know ethical bases of health care and key norms and responsibilities in the field
- know basic ethical values of biomedical laboratory scientists and can assess their own basic values
- know different operational environments of clinical laboratory work
Content (course unit)
Social and health care system
Social and health care legislation
Biomedical laboratory scientist’s profession
Ethical code of biomedical laboratory scientists
Laboratory and patient examination process
Clinical laboratory science
International collaboration, IFBLS etc.
Health economics
Ethical bases and norms in health care
Study visits to different clinical laboratories
Exam schedules
Koe 25.11.2015
I uusinta
II uusinta ja korotus
Evaluation methods and criteria
Aktiivinen osallistuminen tutoristuntoihin ja seminaariin. Lähiopetuksessa läsnäolovelvoite. Lisäksi numeerisesti arvioitavan kokeen hyväksytty suorittaminen. Hyväksytty työelämätutustuminen kliinisissä laboratorioissa.
Teaching methods
Ongelmaperustainen oppiminen
Learning materials
Taipale, V., Lehto J., Mäkelä, M., Kokko, S., Muuri 2004. Sosiaali- ja terveydenhuollon perusteet. 5. uud. p. Porvoo ; Helsinki : WSOY.
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista
Henkilötietolaki -terveydenhuoltoon soveltuvin osin
Bioanalyytikon eettiset ohjeet
Terveydenhuoltolaki
Opintojakson aikana muu sovittu materiaali.
Student workload
Lähiopetusta 24h ja työelämätutustumista 14h.
Itsenäinen tiedonhankinta ongelmaperustaisessa oppimisessa sekä kokeeseen valmistautumisessa 43h.
Content scheduling
Tarkempi opintojakson ajoitus ensimmäisellä tunnilla käsiteltävässä toteutussuunnitelmassa.
Completion alternatives
-
Practical training and working life cooperation
Työelämätutustumista kaksi päivää.
International connections
-
Further information
Tarkempaa lisätietoa opintojakson toteutussuunnitelmassa
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tuntee osin terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja tietää ammattialan eettisiä kysymyksiä.
Tietää suppeasti bioanalyytikon tehtäväkuvan ja tuntee osin laboratoriopalvelutoiminnan osuuden terveydenhuoltojärjestelmässä.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tuntee terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja pohtii ammattialan eettisiä kysymyksiä.
Tietää bioanalyytikon tehtäväkuvan ja on selvillä laboratoriopalvelutoiminnan osuudesta terveydenhuoltojärjestelmässä.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tuntee hyvin terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja pohtii ammattialan eettisiä kysymyksiä kiitettävästi.
Tietää laajasti bioanalyytikon tehtäväkuvan ja on hyvin selvillä laboratoriopalvelutoiminnan osuudesta terveydenhuoltojärjestelmässä.