Immunology and Pathology (3 cr)
Code: 7B00BB89-3003
General information
- Enrolment period
- 02.11.2015 - 31.01.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2016 - 15.03.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Biomedical Laboratory Science
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 20
- Degree programmes
- Degree Programme in Biomedical Laboratory Science
- Teachers
- Satu Luhtala
- Marika Toivonen
- SEINÄJOKI VirtuaaliBIO
- Small groups
- AB (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- AB
- Course
- 7B00BB89
Objectives (course unit)
The student is able to
- name and locate the main organs and structures of immune system
- determine and use immunological terms
- describe the mechanisms of innate and acquired immunity
- explain the differentiation process and main functions of immunological cells
- describe the structure of an antibody and the principle of antigen-antibody reaction
- determine and describe the most common immunological defects
- explain the basic factors involved with the origin of diseases
- explain the most common changes caused by diseases in the organ system
- explain the origin and development of inflammatory reactions
- describe phenomena related to inflammations, classification of inflammations and inflammatory cells
- explain the changes in blood vessels and circulatory disorders
- explain the classification and differentiation of neoplasms
- apply the knowledge in the professional studies in different fields of bioanalytical science
Content (course unit)
Immunological terms
Immune system and the factors involved in immune system
Basics of immunopathology
Factors involved with the origin of diseases
Changes caused by diseases in the organ system
Cell death (apoptosis, necrosis)
Inflammation and inflammatory reaction
Thrombosis, embolism and atheroma
Neoplasms
Obductio
Evaluation methods and criteria
Opintojen suoritus: Hyväksytysti suoritettu tentti, Aktiivinen osallistuminen opetukseen
Arviointi: Tentti T(1) - K(5), tentin läpipääsyraja 50% T(1)
Assessment scale
0-5
Learning materials
Opettajalta saatava luentomateriaali.
Oheismateriaalina Hedman, Heikkinen, Huovinen, Järvinen, Meri, Vaara (toim.) Mikrobiologia, immunologia ja infektiosairaudet, kirja 2 (immunologia), soveltuvin osin.
Karttunen, Soini, Vuopala (toim.). 2005. Tautioppi. 1.painos. Edita, soveltuvin osin.
Student workload
Lähiopetus 38 h + tentti 2 h.
Itsenäinen työskentely n. 40 h.
Further information
Seinäjoen ryhmän 15ABAsj ryhmän toteutus Seinäjoella. Vastuu opettaja Marika Toivonen
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa luetella immuunijärjestelmän keskeiset elimet. Opiskelija osaa määritellä yleisimmät immunologiaan liittyvät käsitteet. Opiskelija osaa selittää, mitä tarkoitetaan ihmisen synnynnäisellä ja opitulla immuniteetilla, ja tuntee niiden toiminnan perustasolla. Opiskelija osaa luetella immuunijärjestelmän solutyypit, ja tietää niiden erilaistumisen ja toiminnan perusteet. Opiskelija osaa kuvata vasta-aineiden perusrakenteen. Opiskelija osaa kuvata tilanteita tai sairauksia, joissa immuunijärjestelmän toiminta on häiriintynyt. Opiskelija osaa luetella tautien syntyyn vaikuttavia keskeisiä tekijöitä ja kuvata yleisimpiä sairauksien aiheuttamia muutoksia elimistössä. Opiskelijalla on perustiedot tulehdusreaktiosta ja tulehdusten luokittelusta, verenkiertoon liittyvistä tautitiloista sekä kasvainsairauksien synnystä ja kasvainten luokittelusta.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa nimetä ja paikantaa immuunijärjestelmän keskeiset elimet. Opiskelija osaa määritellä ja käyttää yleisimpiä immunologiaan liittyviä käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata ihmisen synnynnäisen ja opitun immuniteetin toimintaperiaatteet. Opiskelija osaa selittää immuunijärjestelmän solujen erilaistumisen ja niiden pääasialliset tehtävät. Opiskelija osaa kuvata vasta-aineiden rakenteen ja toiminnan. Opiskelija osaa nimetä tilanteita tai sairauksia, joissa immuunijärjestelmän toiminta on häiriintynyt. Opiskelija osaa selittää tautien syntyyn vaikuttavia keskeisiä tekijöitä ja kuvata sairauksien aiheuttamia muutoksia elimistössä. Opiskelija osaa selittää tulehdusreaktion synnyn ja etenemisen, kuvata tulehduksiin liittyviä ilmiöitä, tulehdusten luokittelun sekä tulehdussolut, selittää verisuonten muutoksia ja verenkierron häiriöitä sekä kasvainten luokittelun ja erilaistumisen
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa immuunijärjestelmän keskeiset elimet, niiden rakenteen ja toiminnan immunologisessa puolustuksessa. Opiskelija osaa määritellä ja käyttää immunologiaan liittyviä käsitteitä. Hän osaa kattavasti kuvata ihmisen synnynnäisen ja opitun immuniteetin toiminnan. Opiskelija osaa selittää immuunijärjestelmän solujen erilaistumisen ja niiden tehtävät. Opiskelija osaa selittää vasta-aineiden rakenteen ja toiminnan. Opiskelija osaa nimetä ja määritellä tilanteita tai sairauksia, joissa immuunijärjestelmän toiminta on häiriintynyt, ja selittää häiriötilojen syitä ja mekanismeja. Opiskelija osaa selittää tautien syntyyn vaikuttavat tekijät, kuvata tulehduksiin liittyviä ilmiöitä, tulehdusten luokittelun sekä tulehdussolut, selittää verisuonten muutoksia ja verenkierron häiriöitä sekä kasvainten luokittelun ja erilaistumisen. Opiskelijalle on muodostunut selkeä kokonaiskuva ihmisen immuunipuolustuksesta ja tautien synnystä ja hän osaa soveltaa tietojaan bioanalytiikan eri osa-alueilla.