First Aid, Nursing Skills and Patient Security (3 cr)
Code: 7B00BB73-3005
General information
- Enrolment period
- 17.08.2015 - 14.09.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.09.2015 - 14.12.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Biomedical Laboratory Science
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 22
- Degree programmes
- Degree Programme in Biomedical Laboratory Science
- Teachers
- Marika Toivonen
- SEINÄJOKI VirtuaaliBIO
- Small groups
- AB (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- A (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- B (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- AB
- A
- B
- Course
- 7B00BB73
Objectives (course unit)
Student is able to
- act appropriately when first aid is needed
- know the principles of first aid in states of emergency
- know the most important principles of nursing and understand their significance in patient / client care
- learn nursing interventions
- learn the regulations concerning medical and parenteral care as well as their implementation
- take into account patient security
- act aseptic and safe working in the work of biomedical laboratory scientist
Content (course unit)
First aid in states of emergency
Action in other first aid situations
Cooperation with authorities in unusual conditions
Principles of nursing
Principles of nursing interventions
Regualtions concerning medical care
Implementation of parenteral pharmacotherapy
Patient security
Prevention of the infections and aseptic working
Assessment scale
0-5
Learning materials
Aseptiikan kirjallisuus: Anttila, Hellsten, Rantala, Routamaa, Syrjälä, Vuento (toim.) 2010. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. Kuntaliitto. Luvut I (1-10), II, VIII, IX (63-67), X. sekä verkko-oppimateriaali.
Tartuntatautilaki 25.7.1986 /583
Tartuntatautiasetus 31.10.1986/786
Iivanainen A. & Syväoja P. 2008 tai 2012. Hoida ja kirjaa. Tammi. Hki
s. 247-256 tai 386-397 Lääkeinjektio
s. 414-420 tai 516-525 Liikkumisessa avustaminen
tai
Rautava-Nurmi H. ym. 2012 Hoitotyön taidot ja toiminnot
s.11-26 Hoitotyön keskeiset käsitteet,arvot ja periaatteet
s.123-160 Lääkehoito
s.211-219 Liikkumisessa avustaminen
Kassara H. ym. 2005. Hoitotyön osaaminen. WSOY
s. 9-16 Hoitotyön ominaispiirteet
s. 308-310 Lääkehoitoa ohjaavien säädösten tuntemus
Turvallinen lääkehoito. Valtakunnallinen opas lääkehoidon toteuttamisesta sosiaali- ja terveydenhuollossa. STM –oppaita 2005/32. s. 13-69
Tamminen-Peter L, Wickström G. 2007. Potilassiirrot. Taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Työterveyslaitos, Helsinki
Completion alternatives
AHOT
Practical training and working life cooperation
-
International connections
-
Further information
SeAMK toteutus. vastuu oepttaja Marika Toivonen
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tietää keskeiset mikrobien leviämisen perusteet. Opiskelija osaa työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija tunnistaa tavallisimmat yleisvaaralliset ja ilmoitettavat tartuntataudit ja tuntee niiden ennaltaehkäisyn periaatteita. Opiskelija tietää tartuntatautilain ja -asetuksen keskeisen sisällön.
Opiskelija tietää tärkeimmät hoitotyön arvot ja periaatteet ja niiden merkityksen potilaan/asiakkaan kanssa toimittaessa.Opiskelija tietää keskeisiä hoitotyön auttamismenetelmiä ja harjoittelee niiden käyttöä. Opiskelija tietää lääkehoitoon liittyvät keskeiset säädökset ja ohjeet ja suorittaa parenteraalisen lääkkeenannon (intramuskulaarinen ja subcutaaninen injektio) potilasturvallisuuden huomioiden.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijalla on jäsentynyt kuva infektioiden ja tartuntatautien perusteista. Opiskelija tuntee mikrobien leviämisen merkityksen terveyden ylläpitämisessä ja terveydenhuollossa. Opiskelija osaa soveltaa aseptisen työskentelyn periaatteita omassa työssään. Opiskelija tietää tavallisten yleisvaarallisten ja ilmoitettavien tartuntatautien ennaltaehkäisyn periaatteita. Opiskelija tuntee tartuntatautilain ja -asetuksen keskeisen sisällön ja velvoitteet.
Opiskelija tietää tärkeimmät hoitotyön arvot ja periaatteet ja niiden merkityksen ja osaa soveltaa niitä harjoitustilanteissa.Opiskelija tietää keskeisiä hoitotyön auttamismenetelmiä ja harjoittelee aktiivisesti niiden käyttöä. Opiskelija tuntee lääkehoitoon liittyvät keskeiset säädökset ja ohjeet ja osaa soveltaa niitä parenteraalisen lääkkeenannon (intramuskulaarinen ja subcutaaninen injektio)yhteydessä potilasturvallisuuden huomioiden.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ymmärtää infektioiden ja tartuntatautien perusteet laaja-alaisesti. Opiskelija ymmärtää mikrobien ja niiden lisääntymisen ja leviämisen merkityksen terveyden ylläpitämisessä ja terveydenhuollossa. Opiskelija osaa soveltaa aseptisen työskentelyn periaatteita erilaisissa oman alansa toimintaympäristöissä sekä osaa perustella ja arvioida toimintaansa. Opiskelija ymmärtää tavallisten yleisvaarallisten ja ilmoitettavien tartuntatautien ennaltaehkäisyn periaatteet. Opiskelija tuntee tartuntatautilain ja -asetuksen keskeisen sisällön ja velvoitteet.
Opiskelija tuntee tärkeimmät hoitotyön arvot ja periaatteet ja niiden merkityksen ja osaa soveltaa niitä laaja-alaisesti erilaisten potilaiden/asiakkaiden kanssa toimiessaan.Opiskelija tuntee keskeisiä hoitotyön auttamismenetelmiä ja harjoittelee aktiivisesti niiden käyttöä ja yhdistää oppimaansa monipuolisesti ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Opiskelija tuntee lääkehoitoon liittyvät keskeiset säädökset ja ohjeet ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti parenteraalisen lääkkeenannon (intramuskulaarinen ja subcutaaninen injektio)yhteydessä potilasturvallisuuden huomioiden.