Special Tests in Clinical Chemistry (3 cr)
Code: 7B00BF19-3001
General information
- Enrolment period
- 02.07.2015 - 06.09.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2015 - 01.10.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Biomedical Laboratory Science
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Biomedical Laboratory Science, students who began in 2013 or earlier
- Teachers
- Ulla Kähkönen
- Person in charge
- Kati Borg
- Small groups
- AB (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- A (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- B (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- I (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- II (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- III (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- AB
- A
- B
- I
- II
- III
- Course
- 7B00BF19
Objectives (course unit)
Student is able to
- describe the pre-analytical requirements of hormone, tumour marker, drug, and intoxicant tests, and indications for these tests
- explain principles of analysis methods and operating principles of analysers used in these laboratory tests
- apply their knowledge in analysis
-understand the clinical meaning of analyses and can evaluate the reliability of laboratory results and analysis processes
- apply quality management principles in their work
Content (course unit)
Hormone, tumour marker, drug and intoxicant tests
Most common vitamin and trace element examinations
Prerequisites (course unit)
The student must have passed 7B00BC50 Basic Tests III in Clinical Chemistry before the course 7B00BF19 Special Tests in Clinical Chemistry
Exam schedules
Kevät 2016, aika ilmoitetaan myöhemmin.
Evaluation methods and criteria
Syksy essee, jossa opiskelija kokoaa yhteen opitut asiat. Osa opiskelusta tapahtuu verkkotehtävinä, joiden osalta tulee olla suoritusmerkintä. Numeraalinen arviointi. Keväällä usemapia, pienempiä verkkotehtäviä, numeraalinen arviointi.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Etukäteismateriaali Tabula-oppimisympäristössä, alustusluennot, keskustelut.
Learning materials
Opetusmateriaali Tabula-oppimisalustalla.
Student workload
Etukäteen tapahtuva tiedonhaku ja kirjalliset työt tapahtuvat itsenäisenä opiskeluna.
Content scheduling
Syksy 2015
Tavallisimmat hormoni- ja kasvainmerkkiainetutkimukset, lääkeaineista ja päihteistä käydään käytännön asioita läpi, jotka auttavat opiskelijaa hänen harjoittelujaksoillaan.
Kevät 2016 kertaus syksyn aiheista, syventäen osaamista.
Completion alternatives
Koko aluetta käsittelevä tentti keväällä 2016.
Further information
The course includes training in the university of applied sciences’ teaching laboratory
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tehtävät tai essee suorittamatta. Tehtävät tai essee tiedoiltaan puutteellinen, eikä sisällä omaa pohdintaa. Opiskelija ei hallitse hormoneja kokonaisuutena, eikä ole perehtynyt erikoistutkimuksiin ja niiden preanalytiikaan, eikä analyyttisiä erikoispiirteitä.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kirjallisessa työssään/ keskustelussa opiskelija on käsitellyt oman kehonsa hormonitoimintaa elinkohtaisesti ja kokonaisuutena. Itsenäisen opikelun kautta hankittu lisätieto vähäistä. Perustuu valtaosin luentomateriaaliin.Ymmärtää analytiikan preanalyyttiset ja analyyttiset variaatiot.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kirjallisessa työssään/keskustelussa opiskelija osaa yhdistämään eri asioita kokonaisuudeksi ja pohtimaan syy-seuraussuhteita. Opiskelija on laajentanut osaamistaan itseopiskelun kautta ja on liittänyt tätä uutta tietoa tehtävään.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kirjallinen työ/ keskustelu on suoritettu hyvin tai erinomaisesti. Opiskelija osoittaa hallitsevansa kurssilla käydyt kliinisen kemian tutkimukset kokonaisuutena ja ymmärtää niiden keskinäistä vuorovaikutusta. Ymmärtää analytiikan preanalyyttiset ja analyyttiset variaatio ja osaa analysoida niitä.Hän on syventänyt osaamistaa hyvillä, kirjallisilla lähteillä/ tiedolla.