Skip to main content

Basic Tests in Clinical Chemistry, Part II (4 cr)

Code: 7B00BC49-3002

General information


Enrolment period
02.07.2015 - 06.09.2015
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2015 - 31.12.2015
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Biomedical Laboratory Science
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Biomedical Laboratory Science
Teachers
Ulla Kähkönen
Small groups
AB (Size: 0 . Open UAS : 0.)
I (Size: 0 . Open UAS : 0.)
II (Size: 0 . Open UAS : 0.)
III (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
AB
I
II
III
Course
7B00BC49

Objectives (course unit)

Student is able to
- describe the pre-analytical requirements of the most common clinical chemistry analyses and indications for these analyses
- explain operating principles of basic clinical chemistry analysers and principles of related analysis methods
- apply their knowledge in analysis
- understand the clinical meaning of analyses and can evaluate the reliability of laboratory results and analysis processes
- apply quality management principles in their work

Content (course unit)

Laboratory analysis of waste products, proteins, electrolytes and blood gases
Laboratory analysis of blood in stool samples

Prerequisites (course unit)

The student must have passed 7B00BC51 Basic Tests I in Clinical Chemistry before the course 7B00BC49 Basic Tests II in Clinical Chemistry

Exam schedules

Koe 4.11.2015,Uuusinnat TenttiWilhon kautta.

Evaluation methods and criteria

Aktiivinen osallistuminen luennoille, hyväksytty osallistuminen laboraatioon, kokeen arvosana.
Kuona-aineet
Proteiinien, elektrolyyttien ja verikaasujen tutkiminen
Ulosteen veren tutkiminen
osaa kuvata tavallisimpien kliiniskemiallisten tutkimusten preanalyyttiset vaatimukset ja tutkimusindikaatiot
- osaa selittää kliinisen kemian perusanalysaattoreiden toimintaperiaatteita ja niissä käytettävien määritysmenetelmien periaatteita
soveltaa tietojaan tehdessään määrityksiä
- tietää tutkimusten kliinisen merkityksen sekä osaa arvioida laboratoriotulosten ja tutkimusprosessien luotettavuutta ja soveltaa toiminnassaan laadunohjausta

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot,laboraatiot ja itsenäinen opiskelu.

Learning materials

Luennot, luennolla ja laboraatioissa ilmoitettu muu materiaali. Opiskelija tutustuu opetusmateriaaliin etukäteen, ennen keskusteluluentoja. Tabula-oppimisympäristössä suoritettavaia välitenttejä.

Student workload

Opiskelija opiskelee aihetta aktiivisesti koko kurssin ajan. Opetusmateriaaliin on tutustuttava etukäteen, samoin kurssiin kuuluvat Tabula-tehtävät tulee suorittaa ajastetusti.

Completion alternatives

Ei ole

Further information

Laboraatiot opetuslaboratoriossa kaikille pakolliset. Poissaoloista luennolla keskusteltava opettajan kanssa, tarvittaessa korvaavia tehtäviä.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelijan seuraavista suorituksista jokin on hylätty tai suorittamatta:
Ei ole osallistunut tunnneille, poissaolot ilman pätevää syytä.
Tabula-oppimisalustalla olevat tehtävät, hyväksymisraja 60% / tehtävä
Pakolliset laboratorioharjoitukset, poissaoloja ei korvattu.
Koe, kokeen hylkäämisperuste: opiskelija ei saa kokeesta 60% oikein.
Tiedollinen osaaminen ei ole riittävät, eikä vastaa opetettavan alueen sisältöä. Opiskelija ei ymmärrä eri tutkimusten preanalyyttisisä ja analyyttisä virhetekijöitä, eikä pysty suoriutumaan laboratorioharjoituksista/näytöstä ohjatusti.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Osallistunut opetukseen ja suorittanut tehtävät hyväksyttävästi. Osaa perusasioista pääkohdat ja ymmärtää eri tutkimusten preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät. Opiskelija on suorittanut kaikki laboratorioharjoitukset ohjatusti ja saanut kokeesta 60 -75% pisteistä. Ahot: osoittaa keskustelussa/kirjallisesti omaavansa riittävät teoreettiset tiedot ja suoriutuu annetusta tehtävästi. Pystyy tyydyttävästi selittämään prosessin kulun.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Osallistunut opetukseen ja suorittanut tehtävät hyväksyttävästi. Opiskelija on suorittanut kaikki laboratorioharjoituksista ohjatusti hyvin. Koe on suoritettu pisteillä, 76- 85% pis. Opiskelija ymmärtää eri tutkimusten preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät, pystyy yhdistämään teoriatietoa ja käytäntöä harjoitustyöoissään.
AHOT: Opiskelija suorituu tehtävästä hyvin ja osaa kertoa prosessin kulun.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Osallistunut opetukseen ja suorittanut tehtävät hyväksyttävästi. Opiskelija on suorittanut kaikki laboratorioharjoitukset ja saanut kokeesta 86 -100 % pisteistä. Hän pystyy ratkaisemaan analytiikassa preanalyyttisiä ja analyyttisiä ongelmatilanteita.
AHOT: Opiskelija suoriutuu tehtävästä kiitettävästi ja osaa kertoa prosessin kulun. Lisäksi hän osaa analysoida omaa tekemistään ja mahdollisia ongelmakohtia.

Go back to top of page