Skip to main content

Basics of Clinical Nursing 1 (6 cr)

Code: 7K00CJ45-3022

General information


Enrolment period
02.07.2015 - 24.08.2015
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2015 - 11.10.2015
Implementation has ended.
Credits
6 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
40 - 44
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Public Health Nursing
Teachers
Helena Peltola
Hanna Viitala
Maritta Kivinen-Wahlroos
Paula Pajunen
Tarja Ratia
Small groups
th1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
th2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
kl1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
kl2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
th1
th2
kl1
kl2
Course
7K00CJ45

Objectives (course unit)

The student
-has the basic knowledge of patient’s needs related to rest, nutrition, elimination, cleanliness, exercise, interactions and sexuality and has the nursing skills to help meeting these needs and knows how to promote health on these areas
-knows the principles of rehabilitative nursing care
-knows the principles of ergonomics in nursing and knows how to utilize them as assisting the patient
-knows the principles and main concepts of health promoting nutrition as per national nutrition recommendations
-is able to recognize adult patients’ need for nutritional guidance
-is able to instruct how to carry out a health promoting nutrition or specific nutrition plan needed as part of disease management
-is able to assess the patients’ risk for malnutrition
-is able to implement enhanced nutrition care as part of nursing care
-takes responsibility on his/her learning and actions during small-group learning activities and commits himself/herself to
goal oriented problem solving process in small-group education

Content (course unit)

-Human basic needs: Rest, exercise, nutrition, elimination, cleanliness, interactions and sexuality and health promotion on these areas
-Ergonomic way of working
-Rehabilitative way of working as assisting the patient
-Nursing skills related to cleanliness, integumentary care, nutrition, exercise and elimination
-Finnish nutrition recommendations
-Nutrition care in the most common problems of public health
- Adult’s need for energy and main nutrients
-The most common special diets
-Recognition and care of malnutrition

Prerequisites (course unit)

None

Exam schedules

Hoitotyön koe 8.10.2015, 1. uusinta 10.11.2015, 2. uusinta 8.12.2015
Ravitsemustiede koe 25.9.2015

Evaluation methods and criteria

Osa 1 Hoitotyö. Numeerinen arviointi. Tentti. Osallistuminen opetukseen. Painokerroin 4
Osa 2 Ravitsemustiede. Numeerinen arviointi. Osallistuminen opetukseen. Luennoilla 80% läsnäolo. Painokerroin 2
Osa 3 Pienryhmätyöskentely. Arviointi hyväksytty/hylätty. Pienryhmätyöskentelyssä 100% läsnäolovelvollisuus, aktiivinen osallistuminen ja sovittujen tehtävien tekeminen.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, ongelmaperustainen opiskelu, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely, opetuskeskustelut, draama / roolipelit, opetussimulaatio

Learning materials

(Iivanainen, A. & Syväoja, P. 2012. Hoida ja kirjaa. Helsinki: Sanoma Pro Oy.)
Rautava-Nurmi, H. & Westergård, A. & Henttonen, T. & Ojala, M. & Vuorinen, S. 2012. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Helsinki: Sanoma Pro Oy.Kappaleet 9,,10,11, (11.1 ja 11.2),12 ja 13
Tamminen-Peter, L.& Wickström, G. 2013.Potilassiirrot. taitava avustaja aktivoi ja auttaa.Työterveyslaitos.
Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2014. www.vrn.fi
Ravitsemushoito.Suositus sairaaloihin, terveyskeskuksiin, palvelu- ja hoitokoteihin sekä kuntoutuskeskuksiin. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2010. www.vrn.fi
Muu tunneilla osoitettu materiaali.

Student workload

Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 162. Luentoja 48 tuntia ja itsenäisen opiskelun osuus on 114 tuntia.

Content scheduling

Opintojakso koostuu seuraavista osista
Osa 1 Hoitotyö
Osa 2 Ravitsemustiede
Osa 3 Pienryhmätyöskentely

Further information

Toteutussuunnitelmaa tarkennetaan mahdollisesti syksyllä.
Tavoitteet
Osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvistä tarpeista ja tietää niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla
Tietää kuntouttavan hoitotyön periaatteet
Tietää ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa
Osaa kansallisten ravitsemussuositusten mukaisen terveyttä edistävän ravitsemuksen periaatteet ja keskeiset käsitteet
Osaa tunnistaa aikuispotilaan ravitsemusohjauksen tarpeen
Osaa ohjata terveyttä edistävän tai sairauden hoidossa tarvittavan ruokavalion toteuttamista
Osaa arvioida potilaan vajaaravitsemuksen riskiä
Osaa toteuttaa tehostettua ravitsemushoitoa osana hoitotyötä
Tavoitteet pienryhmätyöskentelylle
Ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
Sisällöt
Ihmisen perustarpeet; Lepo, liikkuminen, ravitsemus, erittäminen, puhtaus, kanssakäyminen ja seksuaalisuus ja terveyden edistäminen näillä alueilla
Ergonominen työskentelytapa hoitotyössä
Kuntouttava työtapa potilaan avustamisessa
Hoitotyön auttamismenetelmät puhtaudessa ja ihonhoidossa, ravitsemuksessa, liikkumisessa ja erittämisessä:
Puhtauden hoidossa avustaminen ja ihon kunnon tarkkailu ja siihen liittyvä ohjaus
Ruokailussa avustaminen , nenämahaletku, Peg-letku ja näihin liittyvä ohjaus
Virtsaamisen avustaminen ja siihen liittyvä ohjaus ;virtsarakon kerta- ja kestokatetrointi, virtsan mittaus, tuntidiureesin mittaus, vuorokausivirtsan mittaus, virtsan perustutkimukset
Ulostamisen tarkkailu ja siihen liittyvä ohjaus, laksatiivien käyttö, peräruiskeet, ulosteen tutkiminen ja ulostenäytteen otto
Suomalaiset ravitsemussuositukset
Ravitsemushoito keskeisissä kansaterveysongelmissa
Energian ja keskeisten ravintoaineiden tarve aikuisilla
Yleisimmät erityisruokavaliot
Vajaaravitsemuksen tunnistamienen ja hoito

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ylempi kategoria sisältää aina alemman
Arviointikriteerit – tyydyttävä (1-2)
Ylempi kategoria sisältää aina alemman
Osaa määritellä kuntouttavan hoitotyön ja ergonomisen työskentelytavan hoitotyössä
Tietää ihmisen lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan, kanssakäymisen ja seksuaalisuuteen liittyvät perustarpeet ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla
Tietää eri tarkkailualueiden normaaliarvot
Tietää kansallisen ravitsemussuorituksen keskeisiä periaatteita ja käsitteitä
Tunnistaa aikuispotilaan ravitsemusohjauksen tarvetta
Nimeää ravitsemushoidon sisältöä keskeisissä kansanterveysongelmissa
Tuntee energian ja keskeisten ravintoaineiden tarvetta aikuisilla
Tuntee erilaisia erityisruokavalioita
Tietää miten potilaan aliravitsemuksen riskiä tunnistetaan

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvistä tarpeista ja tietää perustellen niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla
Tietää kuntouttavan hoitotyön periaatteet
Tietää ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa
Osaa kansallisten ravitsemussuositusten mukaisen terveyttä edistävän ravitsemuksen periaatteet ja keskeiset käsitteet
Osaa tunnistaa aikuispotilaan ravitsemusohjauksen tarpeen
Osaa ohjata terveyttä edistävän tai sairauden hoidossa tarvittavan ruokavalion toteuttamista
Osaa arvioida potilaan vajaaravitsemuksen riskiä
Osaa toteuttaa tehostettua ravitsemushoitoa osana hoitotyötä

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Analysoi, pohtii, perustelee ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin
Yhdistää ravitsemusosaamisen hoitotyöhön
Perustelee ravitsemukseen liittyvää ohjaustaan ravitsemustieteeseen liittyvällä tiedolla
Pienryhmätyöskentelylle hyväksytyn tason arviointikriteerit :
Aktiivinen osallistuminen pienryhmätyöskentelyyn
Tehtävien ohjeiden mukainen suorittaminen.

Go back to top of page