Professional Communication (4 cr)
Code: 7K00BC54-3031
General information
- Enrolment period
- 02.07.2015 - 31.10.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 12.10.2015 - 07.12.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 28 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Emergency Care
- Teachers
- Mervi Juntunen
- Heidi Valtatie
- Pasi Vehniäinen
- Paula Pajunen
- Person in charge
- Pasi Vehniäinen
- Small groups
- r1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- r2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- r3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- r1
- r2
- r3
- Course
- 7K00BC54
Objectives (course unit)
The student
-knows the bases for professional communication;
-is able to act as a professional in the work community;
-identifies his/her own strengths and developmental challenges in interaction;
-is able to develop his/her interaction skills with people of all ages, and in different life situations and cultures.
Content (course unit)
-professional communication in collaboration with individuals and families
-professional performance in work community
-identification and evaluation of personal communication skills
-multicultural nursing
-interaction with an individual with memory disorders
-interaction with an aggressive individual
Prerequisites (course unit)
None
Exam schedules
Tentit ja tenttimateriaali:
Osa 1: 11.11.2015 klo 8.30. Vilén, Leppämäki, Ekström: Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla 3. uudistettu painos, tunnilla käsitellyt asiat. Uusinnat 8.12.2015 ja 12.1.2016.
Osa 2: Muistisairaan kohtaaminen. Tentti 11.11 klo 10.15-11.45. Uusinnat 12.1 ja 15.3.2016
Tenttimateriaali: Hallikainen M, Mönkäre R, Nukari T & Forder M. (toim.) Muistisairaan kuntouttava hoito. Duodecim. Saatavissa myös verkkojulkaisuna. Kirjasta luvut: 1,2,4,5,6,9,10,12.
Tunnilla annetut ajankohtaiset artikkelit ja käsitellyt asiat
Evaluation methods and criteria
Tentti
Osa 1 Ammatillinen vuorovaikutus hoitotyössä 3 op
-tentti: numeerinen arviointi 0-5
-oppimispäiväkirjan yhteenveto
-painokerroin 3
Osa 2 Muistisairaan ihmisen kohtaaminen 1op
-tentti: numeerinen arviointi 0-5
-painokerroin 1
Osa 3 Pienryhmätyöskentely
-pakollinen osallistuminen opetukseen
-hyväksytty / hylätty
Teaching methods
- Yhteistoiminnallinen oppiminen
- Lähiopetus
- Opetuskeskustelu
- Pienryhmätyöskentely
- Toiminnalliset menetelmät
- Simulaatio
- Oppimispäiväkirja
- Opintokäynnit
Learning materials
-ajankohtaiset artikkelit
-kirjallisuus:
Vilén, Leppämäki, Ekström: Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla 1-2 p. ja 3. uudistettu painos
Mäkisalo-Ropponen: Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2012
Kauppila: Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. PS-kustannus 2006
Voutilainen P. & Tiikkainen P. (toim. ) Gerontologinen hoitotyö. WSOYpro oy. 2010 ss. 219-246
Hallikainen M, Mönkäre R, Nukari T & Forder M. (toim.) Muistisairaan kuntouttava hoito. Duodecim. Saatavissa myös verkkojulkaisuna. Kirjasta luvut: 1,2,4,5,6,9,10,12.
Further information
Tavoitteet:
Tietää mitä vuorovaikutus on ja mitä se on taitoina
- Osaa havainnoida ja tunnistaa toisen ihmisen vuorovaikutuksen piirteitä
- Tietää mitä on ammatillinen vuorovaikutus hoitotyössä ja ymmärtää aidon läsnäolon merkityksen ammatillisessa kohtaamisessa
- Osaa toimia ammatillisesti työyhteisössä
- Osaa arvioida omaa toimintaansa kohtaamistilanteissa ja osaa hyödyntämää saamaansa palautetta itsensä kehittämisessä
- Tiedostaa vuorovaikutustilanteiden kulttuurisidonnaisuuden
- Osaa omalla toiminnallaan vaikuttaa vuorovaikutustilanteen etenemiseen
- Osaa kohdata muistisairaan ammatillisesti
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa luetella vuorovaikutuksen peruselementtejä ammatillisessa vuorovaikutuksessa, työelämätaidoissa ja muistisairaan potilaan kohtaamisessa.
Osallistuu harjoituksiin, reflektio- itsearviointitaidot kehittymässä
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tietää mitä vuorovaikutus on
Tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on
Tietää mitä ovat tiimityötaidot sekä työelämän odottamat vuorovaikutustaidot
Osaa muistisairaan kohtaamisen perusperiaatteet
Harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa
Osallistuu aktiivisesti harjoituksiin
Osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä
Arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti
Käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa antaa rakentavaa palautetta ja kehittää tätä kautta koko ryhmän toimintaa
Osaa kuvata ja perustella eri vuorovaikutustilanteisiin vaikuttavia tekijöitä
Osaa analysoida ammatillisia vuorovaikutustilanteita
Osaa kuvata ja perustella muistisairaan ihmisen hyvän kohtaamisen osatekijät