The Basics of Professional Nursing (6 cr)
Code: 7K00BC53-3032
General information
- Enrolment period
- 02.07.2015 - 21.10.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 25.08.2015 - 19.11.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 6 cr
- Local portion
- 5 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 28 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Emergency Care
- Teachers
- Mervi Juntunen
- Pasi Vehniäinen
- Katja Hautsalo
- Paula Pajunen
- Marika Mettälä
- Person in charge
- Pasi Vehniäinen
- Small groups
- r1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- r2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- r3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- r1
- r2
- r3
- Course
- 7K00BC53
Objectives (course unit)
The student
-is able to describe professional nursing;
-knows the significance of nursing science and supporting sciences as the basis for nursing;
-knows the basic ethical values and is able to evaluate his/her conduct according to them;
-is able to describe the nursing process and knows how to make a nursing plan.
-is able to describe health promotion as a part of nursing
-knows the legislation concerning social and health care and is able to act accordingly
-knows the structure of social and health care services
Content (course unit)
- nursing and evidence-based practice
- health promotion in nursing
- nursing science
- the philosophical basis of nursing care
- the nursing process
- the legislation and services of social and health care
Prerequisites (course unit)
None
Exam schedules
Lainsäädännön tentti: 5.11.Tenttimateriaali: Kotisaari Marja-Liisa & Kukkola Sirkka (2012. Potilaan oikeudet hoitotyössä. Ss.8-15 (ad kpl 1.4), 85-129
Laki potilaan oikeuksista: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785
Uusi terveydenhuoltolaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101326 - luvut: 1-5
Ensihoitopalveluasetus: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110340
Etiikan tentti: 9.11.Materiaali: luennot, kirja: Leino-Kilpi H: Etiikka hoitotyössä. Kappaleet 1-8.Muu tunnilla jaettu materiaali.
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Tietoturvatesti ja Potilastiedon arkiston verkkokoulu, suoritettava ennen tenttiä. Verkkotentti 25.11.2015 klo 11. Uusinnat verkkotenttinä, 1. uusinta ma 14.12. 2015 klo 16, toinen uusinta alkuvuonna 16, ajankohta ilmoitetaan myöhemmin.
Osa 3 Terveyden edistäminen, tentti 19.10.2015 klo 8.30, uusintatentit 10.11.2015 ja 8.12.2015
Hoitotiede tentti 31.8. klo 14.00
Evaluation methods and criteria
Etiikka ja Lainsäädäntö: erilliset tentit, arviointi 0-5. Etiikan painokerroin 2. Orientoivalla tunnilla läsnäolopakko.
Pienryhmätyöskentely: hyväksytty/hylätty.Molempien kurssien ensimmäisellä kerralla läsnäolovelvoite, samoin seminaarityöskentelyssä.
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Suoritusmerkintä (hyväksytty/hylätty). Kurssin ensimmäisellä tunnilla läsnäolovelvollisuus. Verkkokurssien suorittaminen hyväksytysti ennen verkkotenttiä, verkkotentti. Osallistuminen dokumentoinnin pienryhmätyöskentelyyn (100% läsnäolo) ja tehtävien tekeminen hyväksytysti.
Osa 3 Terveyden edistäminen 1 op, painokerroin 1, numeerinen arviointi
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op numeroarviointi, tentti, painokerroin 1
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Etiikka ja Lainsäädäntö: luennot, aktivoivat opetusmenetelmät, itsenäinen työskentely, opintokäynnit.
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Luennot, pienryhmätyöskentely, verkkokurssit, itsenäinen opiskelu ja tehtävät
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op Luennot, opetuskeskustelu, pienryhmätyöskentely
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op, luennot
Learning materials
Etiikka:Leino-Kilpi H: Etiikka hoitotyössä. Kappaleet 1-8.
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Potilasasiakirjojen laatiminen ja käsittely. Opas terveydenhuollolle. 2012. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2012:4. http://www.stm.fi/julkaisut/nayta/-/_julkaisu/1816832 Kappaleet 2.1-2.4, 3, 4, 5.1 -5.2 ja liite 2. ; Liljamo, P, Kinnunen, U-M, Ensio, A (2012). FinCC-luokituskokonaisuuden käyttöopas - SHTaL 3.0, SHToL 3.0, SHTuL 1.0 http://www.julkari.fi/handle/10024/90804; www.kanta.fi Tietoturvan verkkokurssi http://www.kanta.fi/reseptikoulutus/tietoturva.html ja potilastiedon arkiston verkkokoulu http://www.kanta.fi/Arkistokoulutus/story.html; Muu opettajan osoittama materiaali
OSA 3 Terveyden edistäminen 1 op Terveys 2015 –kansanterveysohjelma –esite http://www.stm.fi/vireilla/kehittamisohjelmat_ja_hankkeet/terveys2015; Terveyden edistäminen esimerkein. Käsitteitä ja selityksiä. Terveyden edistämisen keskuksen julkaisuja –sarja 3/2005 http://www.soste.fi/julkaisut/hyvinvoinnin-edistaminen.html; Tupakkariippuvuus ja tupakasta vieroitus käypähoitosuositus; Lihavuus (aikuiset) käypähoitosuositus; Liikunta käypähoitosuositus
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op Eriksson, K. ym. 2007. Hoitotiede. Helsinki: WSOY.
Student workload
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Lähiopetus 12 h, pienryhmätyöskentely 4h, verkkokurssit ja muu itsenäinen opiskelu 24,5 h
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op, Lähiopetus 8 h, itsenäinen opiskelu 19 h
Further information
OPINTOKOKONAISUUDEN SISÄLTÖ
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op
- Hoitamisen dokumentoinnin kehittyminen ja tulevaisuuden mahdollisuudet
- Kirjaamista säätelevä lainsäädäntö
- Kirjaamisen potilaslähtöisyys ja laatu
- Kirjaamisen yleiset periaatteet ja käytänteet
- Hoitotyön prosessi
- Hoitotyön rakenteinen kirjaamisen (FinCC)
- eArkisto
OSA 3 Terveyden edistäminen 1 op
- Terveyden edistäminen hoitotyössä
- Terveyden edistäminen käsitteenä ja eri lähestymistavat
- Yksilötason terveys
- Terveystottumusten muodostuminen
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op
- Hoitotiede ja hoitotieteen keskeiset käsitteet
- Muiden tieteenalojen vaikutukset hoitotieteeseen ja käytännön hoitotyöhön
- Näyttöön perustuva hoitotyö
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tietää hoitotyön ympäristön erityispiirteet, tietää lainsäädännön pääpiirteittäin, tunnistaa hoitotyön periaatteet ja sairaanhoitajan osaamisalueet.
Opiskelija tietää mitä on hoitotiede ja osaa suppeasti kuvata hoitotieteen keskeiset käsitteet ja tietää mitä on näyttöön perustuva hoitotyö.
Opiskelija tunnistaa mitä on eettinen ajattelu hoitotyössä, osaa määritellä hoitotyön ihmiskäsityksen, tietää hoitotyön arvot ja sairaanhoitajan eettiset ohjeet, tietää potilaan ja hoitotyön ammattilaisen oikeudellisen aseman.
Opiskelija tietää hoitotyön prosessin vaiheet ja osaa tehdä hoitosuunnitelman.
Opiskelija osaa määritellä terveyden edistämisen.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa kuvata sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän palvelurakenteen erityispiirteet ja lainsäädännön sisältöä osana ammatillista toimintaa. Opiskelija osaa pohtia potilaan ja hoitotyön ammattilaisen oikeudellista asemaa.
Opiskelija tietää mitä on hoitotiede ja hoitotieteen keskeiset käsitteet, hän arvioi muiden tieteenalojen vaikutusta hoitotieteeseen ja käytännön hoitotyöhön, tietää näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen.
Opiskelija osaa kuvata ja selittää eettistä ajattelua hoitotyössä, hän ymmärtää hoitotyön ihmiskäsityksen merkityksen hoitamisessa, osaa kuvata hoitotyön arvot, hoitotyön periaatteet ja sairaanhoitajan eettiset ohjeet.
Opiskelija osaa kuvata hoitotyön prosessin eri vaiheita ja laatia yksilöllisen hoitosuunnitelman.
Opiskelija osaa määritellä terveyden edistämisen hoitotyön osana.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa analysoida sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän palvelurakenteen erityispiirteitä ja hyödyntää lainsäädäntöä osana ammatillista pohdintaa. Opiskelija osaa arvioida potilaan ja hoitotyön ammattilaisen oikeudellista asemaa.
Opiskelija osaa kuvata hoitotiedettä ja sen keskeiset käsitteet sekä hoitotieteen suhdetta hoitotyöhön ja muihin hoitotyössä sovellettaviin tieteisiin ja osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa.
Opiskelija osaa analysoida eettistä ajattelua hoitotyössä ja ihmiskäsityksen merkitystä hoitamisessa, hän hyödyntää hoitotyön arvoja ja hoitotyön periaatteita ja sairaanhoitajan eettisiä ohjeita.
Opiskelija osaa soveltaa perustellen hoitotyön prosessin eri vaiheita yksilöllisen, kattavan ja loogisesti etenevän hoitosuunnitelman teossa.
Opiskelija osaa kuvata terveyden edistämisen osana yksilöllistä hoitotyötä.