Forest Management on Special Areas (5 cr)
Code: 6M00BH60-3001
General information
- Enrolment period
- 21.09.2015 - 20.10.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 19.10.2015 - 31.12.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Forestry
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 25
- Degree programmes
- Degree Programme in Forestry, students who began in 2013 or earlier
Objectives (course unit)
The student:
- knows the limitations concerning special areas as well as related information sources and practises
- is able to plan the silvicultural measures taking place in such an area in a way suitable for the particular conditions and its special value
- is able to utilize different digital sources and surveys about special areas in the planning of forest management
Content (course unit)
Planning and carrying out silvicultural measures, nature management and harvesting in special areas, for example in planned and built areas, recreational forests, areas of special scenic value, historical sites, protected areas and in places with valuable natural features or protected species. Planning harvesting in areas demanding special harvesting techniques e.g on islands, and areas with storm devastation. Nature management and restoration in in different habitats. Game and landscape management in silviculture. Utilization of digital and other sources of information.
Exam schedules
Tentti 11.12.2015
1. uusinta 5.2.2016
2.uusinta 4.3.2016
Assessment methods and criteria
Arvosanaan vaikuttavat osasuoritukset ja niiden osuus arvosanasta
Tentti 50%
Tutoriaalityöskentely 30%
Maastoharjoitus 20%
Teaching methods
lähiopetus
harjoitukset
tentti
raportti/työselostus
ongelmalähtöinen opiskelu
itsenäinen verkko-opiskelu
Learning materials
Toteutuksen tabulapohjalle tallennetut aineistot ja linkit
Kurssilla jaettu aineisto
Metsähallitus. 2011. Metsätalouden ympäristöopas. Metsähallitus. Saatavissa: http://www.metsa.fi/sivustot/metsa/fi/ajankohtaista/Julkaisut/Julkaisusarjat/Sivut/Metsataloudenjulkaisut.aspx
Metsähallitus. 2004. Metsätalouden ympäristöopas. Metsähallitus. Edita Prima Oy. Luku 7. Maiseman huomiointi metsätaloudessa. ss. 61-79. Saatavissa: www.metsa.fi/sivustot/metsa/fi/ajankohtaista/Julkaisut/.../Ympäristöopas.pdf
Student workload
Lähiopetus 80 h
Maastoharjoituksen teko 8 h
Itsenäistä tiedon hankintaa 40 h
Content scheduling
Kaksi tutoriaalisykliä, ensimmäinen painottuen erityiskohteiden erilaisiin tyyppeihin ja niitä koskeviin säädöksiin ja toimintakäytäntöihin, toinen metsänhoidon ja puunkorjuun toteutuksesta näillä kohteilla. Toisen syklin aikana leimikonsuunnitteluharjoitus, joka tehdään 16.11. ja puretaan 23.11.
Completion alternatives
Kurssilla tehdään itseopiskeluharjoituksia osoitettuun aineistoon perehtymällä ja vastaamalla asetettuihin kysymyksiin.
Luennoillaa käsiteltäviin aineistoihin voi perehtyä itsenäisesti tabulan kautta.
Maastoretkeilyiulle ja harjoituksille ei korvaavaa toteutustapaa ole.
Practical training and working life cooperation
Ei ole
International connections
Ei ole
Further information
Opiskelijoiden on osallistuttava tutoriaaleihin, kurssin avaukseen ja maastoharjoituksen tekoon ja purkuun
Kurssiohjelman esittely 19.10. klo 15.15-16
Ensimmäisen syklin aloitustutoriaali 19.10 klo 13.15-15 ja purkututoriaali 10.11. klo 13.15-16
Toisen syklin aloitustutoriaali 11.11. klo 12.15-14 ja purkututoriaali 8.12. klo 8.15-11.00
Maastoharjoitus 16.11. ja sen purku 23.11.
Maastoretkeilyt 22.10., 23.10., 9.11., ja 19.11. Opiskelijoiden on osallistuttava vähintään 70% maastoretkeilypäivistä
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei osallistu tutoriaaleihin tai jättää muistiinpanot tekemättä eikä tee niistä ohjeiden mukaista korvaavaa suoritusta.
Opiskelija ei osallistu 70% maastoretkeilyistä. Opiskelija ei osallistu maastoharjoituksen tekemiseen tai sen purkuun. Opiskelija saa hylätyn arvosanan opintojakson tentistä tai ei osallistu siihen.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijalla on hajanaista perustason tietoa erityiskohteista ja niihin liittyvistä käytön rajoituksista ja toimintakäytännöistä. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja, mutta hänen kykynsä arvioida ja perustella niiden etuja, haittoja ja rajoituksia sekä soveltuvuutta kohteelle on pinnallista ja puutteellista. Opiskelija osaa valita ohjeiden avulla kohteelle suositellun käsittelytavan, mutta hänen kykynsä soveltaa ohjeita ja perustella valintoja on puutteellinen. Opiskelija on melko passiivinen harjoituksissa, retkeilyillä ja tutoriaali-istunnoissa. Opiskelija on tehnyt itsenäisen tiedonhankinnan tehtävät.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet hyvin. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja ja osaa arvioida ja perustella niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia. Opiskelija osaa valita kohteelle sille asetettuja tavoitteita hvyin toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti tutoriaali-istuntoihin ja harjoituksiin ja tekee itsenäisen tiedon hankinnan tehtävät.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet erittäin hyvin. Opiskelija tuntee monipuolisesti erityiskohteille soveltuvat metsänkäsittelyvaihtoehdot ja osaa arvioida niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia erittäin hyvin ja perusteellisesti. Opiskelija osaa esittää kohteelle eri käsittelyvaihtoehtoja, valita niistä parhaiten asetettuja tavoitteita toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa monipuolisesti. Opiskelija on aktiivisesti mukana luennoilla ja harjoituksissa, tekee itsenäisen tiedon hankinnan tehtävät, panostaa tutoriaali-istuntoihin ja on keskeisessä roolissa niissä.