Skip to main content

Basics of Clinical Nursing 2 (4 cr)

Code: 7K00CJ46-3018

General information


Enrolment period
01.05.2015 - 16.08.2015
Registration for the implementation has ended.
Timing
10.08.2015 - 04.10.2015
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
27 - 39
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Sanna Laiho
Tarja Ratia
Terhi Pekkinen
Minna Talvitie
Person in charge
Sanna Laiho
Small groups
ryhmä1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
ryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
ryhmä 3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
ryhmä1
ryhmä 2
ryhmä 3
Course
7K00CJ46

Objectives (course unit)

The student
-knows how to monitor adult’s body temperature, respiration and circulatory systems, knows the normal values and is able to implement nursing care to resolve problems in these systems
-knows the ABCDE –method and how to assess patient’s vital signs based on ABCDE method
-knows how to assess patient’s pain and is aware of various methods of pain management
-knows the principles of terminal care and gains abilities to nurse patients during terminal phase
-takes responsibility for his/her learning and actions during small-group learning activities and commits himself/herself to goal-oriented problem solving process in small-group education

Content (course unit)

-Monitoring of circulatory system
-Monitoring of respiration and nursing methods of respiratory support
-Monitoring of body temperature and nursing actions and methods related to imbalances of thermal regulation
-Assessment of patient’s vital signs based on ABCDE –method and reporting of patient’s condition (ex ISBAR)
-Pain types and pain management using nonpharmacological nursing methods

Prerequisites (course unit)

None

Exam schedules

1. tentti 28.9. klo 12.30-14.00
Uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alettua.

Assessment methods and criteria

Arviointimenetelmät eri osissa
Osa 1 Hoitotyö. Numeerinen arviointi. Tentti. Osallistuminen opetukseen. Painokerroin 4.
Osa 2 Pienryhmätyöskentely. Arviointi hyväksytty/hylätty. Pienryhmätyöskentelyssä 100% läsnäolovelvollisuus, aktiivinen osallistuminen ja sovittujen tehtävien tekeminen.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, verkko-opiskelu, ongelmaperustainen opiskelu, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely, opetuskeskustelut, draama / roolipelit, opetussimulaatio, muu orientaatiotunnilla osoitettu opetusmenetelmä.

Learning materials

Iivanainen, A. & Syväoja, P. 2012. Hoida ja kirjaa. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Rautava-Nurmi, H. & Westergård, A. & Henttonen, T. & Ojala, M. & Vuorinen, S. 2012. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Muu tunneilla osoitettu materiaali.

Student workload

Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 108.
Luentoja 32 tuntia ja itsenäisen opiskelun osuus on 76 tuntia.
Kaksi ohjatun itsenäisen työksentelyn lähtökohtaa (PBL työskentely).

Content scheduling

Opintojakso koostuu seuraavista osista
Osa 1 Hoitotyö
Osa 2 Pienryhmätyöskentely

Completion alternatives

Opintojakso toteutuu osittain lähiopetuksena ja mahdollisesti osittain verkko-opetuksena

Further information

Tavoitteet:
Tietää miten tarkkaillaan aikuisen lämmönsäätelyjärjestelmään, hengitys- ja verenkiertoelimistöön liittyvää toimintaa, tietää niiden normaalin toiminnan sekä osaa käyttää hoitotyön auttamismenetelmiä alueilla esiintyvissä ongelmissa.
Tietää mitä tarkoitetaan ABCDE-menetelmällä ja tietää miten sitä käytetään arvioitaessa potilaan peruselintoimintoja.
Tietää miten potilaan kipua tarkkaillaan ja on selvillä erilaisista kivun hoidon menetelmistä.
Tietää saattohoidon periaatteet ja saa valmiuksia kuolevan potilaan hoitotyöhön.
Tavoitteet pienryhmätyöskentelylle:
Ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa.
Sisällöt:
Verenkierron tarkkailu (verenpaine, pulssi, sydämen rytmi, monitorointi, ihon väri ja lämpö)
Hengityksen tarkkailu ja hoitotyön auttamismenetelmiä hengityksen helpottamiseksi (hengitysfrekvenssi, happisaturaatio, Pef-mittaus, ilmateiden avoimuuden varmistaminen, nielutuubin käyttö, hapenanto, hengitystä helpottava asento, hengitysteiden imeminen, PEP-puhallukset ja trakeostomoidun potilaan hoitaminen)
Lämpötasapainon tarkkailu ja hoitotyön auttamismenetelmät lämpötasapainon häiriötilanteissa
ABCDE-menetelmä potilaan peruselintoimintojen arvioinnissa ja potilaan tilasta raportointi (esim. ISBAR)
Kiputyypit ja hoitotyön auttamismenetelmät kivun hoidossa
Saattohoidon periaatteet

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei ota vastuuta oppimisestaan
Opiskelija ei suorita sovittuja tehtäviä
Hylätty suoritus tentistä ja pienryhmätyöskentelystä

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ylempi kategoria sisältää aina alemman
Arviointikriteerit – tyydyttävä (1-2)
Tietää ihmisen verenkiertoon, hengitykseen ja lämmönsäätelyyn liittyvät perustarpeet ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla.
Tietää eri tarkkailualueiden normaaliarvot.
Tietää kiputyypit ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä kivun hoidossa.
Osaa luetella saattohoidon periaatteita.
Pienryhmätyöskentelylle hyväksytyn tason arviointikriteerit
Aktiivinen osallistuminen pienryhmätyöskentelyyn
Tehtävien ohjeiden mukainen suorittaminen

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ylempi kategoria sisältää aina alemman
Arviointikriteerit – hyvä (3-4)
Tietää miten tarkkaillaan aikuisen lämmönsäätelyjärjestelmään, hengitys- ja verenkiertoelimistöön liittyvää toimintaa, tietää niiden normaalin toiminnan sekä osaa perustellen käyttää hoitotyön auttamismenetelmiä alueilla esiintyvissä ongelmissa.
Tietää miten potilaan kipua tarkkaillaan ja on selvillä erilaisista kivun hoidon menetelmistä
Tietää saattohoidon periaatteet ja saa valmiuksia kuolevan potilaan hoitotyöhön
Pienryhmätyöskentelylle hyväksytyn tason arviointikriteerit
Aktiivinen osallistuminen pienryhmätyöskentelyyn
Tehtävien ohjeiden mukainen suorittaminen

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ylempi kategoria sisältää aina alemman
Arviointikriteerit – kiitettävä (5)
Analysoi, pohtii, perustelee ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin
Pienryhmätyöskentelylle hyväksytyn tason arviointikriteerit
Aktiivinen osallistuminen pienryhmätyöskentelyyn
Tehtävien ohjeiden mukainen suorittaminen

Go back to top of page