The Basics of Professional Nursing (6 cr)
Code: 7K00BC53-3029
General information
- Enrolment period
- 01.01.2015 - 10.08.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2015 - 31.12.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 6 cr
- Local portion
- 6 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Anna Aikasalo
- Piia Lavonius-Ylönen
- Person in charge
- Sairaanhoitaja, monimuotototeutus, hoitotyö Virtuaalihenkilö
- Small groups
- ryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- ryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- ryhmä 1
- ryhmä 2
- Course
- 7K00BC53
Objectives (course unit)
The student
-is able to describe professional nursing;
-knows the significance of nursing science and supporting sciences as the basis for nursing;
-knows the basic ethical values and is able to evaluate his/her conduct according to them;
-is able to describe the nursing process and knows how to make a nursing plan.
-is able to describe health promotion as a part of nursing
-knows the legislation concerning social and health care and is able to act accordingly
-knows the structure of social and health care services
Content (course unit)
- nursing and evidence-based practice
- health promotion in nursing
- nursing science
- the philosophical basis of nursing care
- the nursing process
- the legislation and services of social and health care
Prerequisites (course unit)
None
Exam schedules
Tenttien ajankohdat
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op Tehtävien palautus viimeistään 8.12.15, uusinnat sovitaan opettajan kanssa
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Varsinainen koe 23.11.2015
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op Tehtävän palautus viim. 4.12.2015, uusinnat sovitaan opettajan kanssa.
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op Tehtävän palautus viimeistään 24.11.15, uusinnat sovitaan opettajan kanssa
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op Tehtävien palautus viimeistään 8.12.15, uusinnat sovitaan opettajan kanssa
Evaluation methods and criteria
Arviointimenetelmät
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op Tehtävä. Numeroarviointi, painokerroin 2. Osallistuminen opetukseen. Sovittujen tehtävien tekeminen hyväksytysti.
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Suoritusmerkintä (hyväksytty/hylätty). Verkkokurssien suorittaminen hyväksytysti, verkkotentti (75 % oikein). Osallistuminen dokumentoinnin pienryhmätyöskentelyyn
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op Tehtävä, numeroarviointi, painokerroin 1
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op Sovittujen tehtävien tekeminen, numeroarviointi, painokerroin 1
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op Tehtävä, numeroarviointi, painokerroin 1
Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY Suoritusmerkintä ( hyväksytty / hylätty). Pienryhmätyöskentelyssä on 100% läsnäolovelvollisuus. Aktiivinen osallistuminen ja sovittujen tehtävien tekeminen.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Opetusmenetelmät
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op Verkko-opetus, tehtävät, itsenäinen opiskelu
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Luento, pienryhmätyöskentely, verkkokurssit, itsenäinen opiskelu
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op Luento, itsenäinen opiskelu
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op Luento, tehtävä, oppimiskävelyä, itsenäinen opiskelu
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op Verkko-opetus, tehtävät, itsenäinen opiskelu
Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY Ongelmaperustainen opiskelu, ohjattu itsenäinen työskentely, oppimistehtävät/esseet, vertaisarviointi, itsearviointi
Learning materials
Opetusmateriaali
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op Kirjallisuus ja muu materiaali ilmoitetaan kurssin alussa. Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. 2012. Etiikka hoitotyössä. ( esim. sivut 14-35. 36-180, 277-324) Juva: WSOY. ja Sarvimäki A & Stenbock-Hult B. 2009. Hoitotyön etiikka. Edita.
http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2006/liitteet/tr24.pdf
http://www.sairaanhoitajaliitto.fi/sairaanhoitajan_tyo_ja_hoitotyon/sairaanhoitajan_tyo/sairaanhoitajan_eettiset_ohjeet/
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Potilasasiakirjojen laatiminen ja käsittely. Opas terveydenhuollolle. 2012. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2012:4. http://www.stm.fi/julkaisut/nayta/-/_julkaisu/1816832 Kappaleet 2.1-2.4, 3, 4, 5.1 -5.2 ja liite 2. ; Liljamo, P, Kinnunen, U-M, Ensio, A (2012). FinCC-luokituskokonaisuuden käyttöopas - SHTaL 3.0, SHToL 3.0, SHTuL 1.0 http://www.julkari.fi/handle/10024/90804; www.kanta.fi Tietoturvan verkkokurssi http://www.kanta.fi/reseptikoulutus/tietoturva.html ja potilastiedon arkiston verkkokoulu http://www.kanta.fi/Arkistokoulutus/story.html; Muu opettajan osoittama materiaali
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op Terveys 2015 –kansanterveysohjelma –esite http://www.stm.fi/vireilla/kehittamisohjelmat_ja_hankkeet/terveys2015; Terveyden edistäminen esimerkein. Käsitteitä ja selityksiä. Terveyden edistämisen keskuksen julkaisuja –sarja 3/2005 http://www.soste.fi/julkaisut/hyvinvoinnin-edistaminen.html; Tupakkariippuvuus ja tupakasta vieroitus käypähoitosuositus; Lihavuus (aikuiset) käypähoitosuositus; Liikunta käypähoitosuositus
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op Lammi-Taskula, J. 2011. Sosiaali -ja terveydenhuollon perusteet. WSOY, Pro.; Laki terveydenhuoltoalan ammattihenkilöstä (559/1994, 1030/2000,46/2009) ; Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 ; Terveydenhuoltolaki 30.12.2010/1326; Työterveyshuoltolaki 1383/2001; Sosiaalihuoltolaki (huom! Uusi kun ilmestyy) ; Muu opettajan osoittama materiaali
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op Eriksson, K. ym. 2007. Hoitotiede. Helsinki: WSOY.
Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY Aktiivinen oppiminen (PBL-opas)
Student workload
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op Verkkototeutus, itsenäinen työskentely 40,5h
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Lähiopetus 12 h, pienryhmätyöskentely 4h, verkkokurssit ja muu itsenäinen opiskelu 24,5 h
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op Lähiopetus 8h, itsenäinen opiskelu 19 h
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op Lähiopetus 8 h, itsenäinen opiskelu 19 h
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op verkkototeutus, itsenäinen työskentely 27h
Completion alternatives
ei ole
Practical training and working life cooperation
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op
Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY
Further information
OPETTAJAT
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op (Anna Aikasalo)
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op ja siihen kuuluvat pineryhmät(Piia Lavonius)
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op (Anna Aikasalo)
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op (Anna Aikasalo)
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op (Anna Aikasalo)
Osa 6 Pienryhmä työskentely: Anna Aikasalo ja Piia Lavonius
OPINTOKOKONAISUUDEN SISÄLTÖ
Orientaatiotunnilla ja kunkin kurssin aloitustunnilla läsnäolovaatimus
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op
- Hoitotyön filosofinen perusta; eettinen ajattelu hoitotyössä, erilaiset käsitykset ihmisestä, terveydestä, sairaudesta ja tiedosta, erilaiset arvot
- Hoitotyötä ohjaavat eettiset lähtökohdat ja erilaiset eettiset ongelmanratkaisutavat, Eettinen päätöksenteko
- Eettiset orientaatiot hoitotyössä (etiikan teoriat)
- Ammatillinen toiminta hoitotyössä ja hoitotyön toimintaympäristö
- Sairaanhoitajan eettiset ohjeet
- Hoitotyön periaatteet
- Sairaanhoitajan osaamisalueet
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op
- Hoitamisen dokumentoinnin kehittyminen ja tulevaisuuden mahdollisuudet
- Kirjaamista säätelevä lainsäädäntö
- Kirjaamisen potilaslähtöisyys ja laatu
- Kirjaamisen yleiset periaatteet ja käytänteet
- Hoitotyön prosessi
- Hoitotyön rakenteinen kirjaamisen (FinCC)
- eArkisto
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op
- Terveyden edistäminen hoitotyössä
- Terveyden edistäminen käsitteenä ja eri lähestymistavat
- Yksilötason terveys
- Terveystottumusten muodostuminen
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op
- Lakisääteiset sosiaali- ja terveyspalvelut
- Miten suomalainen sosiaali- ja terveysjärjestelmä toimii?
-Keitä ovat palvelujen tuottajat?
-Miten sosiaali- ja terveyspalvelut rahoitetaan?
- Millaista on sosiaali- ja terveyshuollon työ?
-Mitkä ovat asiakkaan oikeudet?
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op
- Hoitotiede ja hoitotieteen keskeiset käsitteet
- Muiden tieteenalojen vaikutukset hoitotieteeseen ja käytännön hoitotyöhön
- Näyttöön perustuva hoitotyö
- Vaihtoehtoinen suoritustapa?
Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY
- 3 lähtökohtaa
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tyydyttävän taso ei täyty.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tietää hoitotyön ympäristön erityispiirteet, tietää lainsäädännön pääpiirteittäin, tunnistaa hoitotyön periaatteet ja sairaanhoitajan osaamisalueet.
Opiskelija tietää mitä on hoitotiede ja osaa suppeasti kuvata hoitotieteen keskeiset käsitteet ja tietää mitä on näyttöön perustuva hoitotyö.
Opiskelija tunnistaa mitä on eettinen ajattelu hoitotyössä, osaa määritellä hoitotyön ihmiskäsityksen, tietää hoitotyön arvot ja sairaanhoitajan eettiset ohjeet, tietää potilaan ja hoitotyön ammattilaisen oikeudellisen aseman.
Opiskelija tietää hoitotyön prosessin vaiheet ja osaa tehdä hoitosuunnitelman.
Opiskelija osaa määritellä terveyden edistämisen.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Arviointikriteerit - hyvä (3-4
Opiskelija osaa kuvata sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän palvelurakenteen erityispiirteet ja lainsäädännön sisältöä osana ammatillista toimintaa. Opiskelija osaa pohtia potilaan ja hoitotyön ammattilaisen oikeudellista asemaa.
Opiskelija tietää mitä on hoitotiede ja hoitotieteen keskeiset käsitteet, hän arvioi muiden tieteenalojen vaikutusta hoitotieteeseen ja käytännön hoitotyöhön, tietää näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen.
Opiskelija osaa kuvata ja selittää eettistä ajattelua hoitotyössä, hän ymmärtää hoitotyön ihmiskäsityksen merkityksen hoitamisessa, osaa kuvata hoitotyön arvot, hoitotyön periaatteet ja sairaanhoitajan eettiset ohjeet.
Opiskelija osaa kuvata hoitotyön prosessin eri vaiheita ja laatia yksilöllisen hoitosuunnitelman.
Opiskelija osaa määritellä terveyden edistämisen hoitotyön osana.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän palvelurakenteen erityispiirteitä ja hyödyntää lainsäädäntöä osana ammatillista pohdintaa. Opiskelija osaa arvioida potilaan ja hoitotyön ammattilaisen oikeudellista asemaa.
Opiskelija osaa kuvata hoitotiedettä ja sen keskeiset käsitteet sekä hoitotieteen suhdetta hoitotyöhön ja muihin hoitotyössä sovellettaviin tieteisiin ja osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa.
Opiskelija osaa analysoida eettistä ajattelua hoitotyössä ja ihmiskäsityksen merkitystä hoitamisessa, hän hyödyntää hoitotyön arvoja ja hoitotyön periaatteita ja sairaanhoitajan eettisiä ohjeita.
Opiskelija osaa soveltaa perustellen hoitotyön prosessin eri vaiheita yksilöllisen, kattavan ja loogisesti etenevän hoitosuunnitelman teossa.
Opiskelija osaa kuvata terveyden edistämisen osana yksilöllistä hoitotyötä.