Skip to main content

Anatomy and Physiology (5 cr)

Code: 7K00BC60-3031

General information


Enrolment period
18.08.2015 - 24.08.2015
Registration for the implementation has ended.
Timing
26.10.2015 - 16.12.2015
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
27 - 39
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Jaana Renko
Kirsi Litmanen
Course
7K00BC60

Objectives (course unit)

The student knows the structure and function of human organs.

Content (course unit)

- the structure and function of human organs

Prerequisites (course unit)

-none

Exam schedules

9

Evaluation methods and criteria

Arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella.
Tavoitteet: Opiskelija tuntee ihmisen elinjärjestelmien rakenteen ja toiminnan sekä osaa muodostaa kuvan ihmisestä fyysisenä toiminnallisena kokonaisuutena. Hän tuntee anatomian
ja fysiologian keskeisimmät termit. Opiskelija osaa soveltaa edellä mainittua tietoa sekä opiskellessaan että toteuttaessaan hoitotyötä.
Opiskelija oppii käyttämään hyödyksi eri lähteitä tiedonhankinnassa sekä omatoimisesti että yhdessä opiskelijatovereidensa kanssa. Opiskelija oppii käyttämään tehokkaasti itsenäiseen opiskeluun tarkoitettua aikaa.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, harjoitukset, palpaatiot.
Itsenäiseen opiskeluun kuuluvat tehtävät, pienryhmätoiminta, verkon, verkkosovellusten ja kirjojen käyttö.

Learning materials

Kirjat, verkkomateriaali, verkkosovellukset
Mahdollisia kirjoja:
1.
IHMINEN FYSIOLOGIA JA ANATOMIA
Olav Sand, Oysten V. Sjaastad, Egil Haug 2013
ISBN: 978-952-63-0898-2
tämän lisänä kuvasto: ANATOMIAN ALTLAS
Michael Budowick, Jan G. Bjålie, Bent Rolstadt, Kari C. Toverud 2008
ISBN: 978-952-63-0898-2
2.
ANATOMIA JA FYSIOLOGIA
Leppäluoto-Kettunen-Rintamäki-Vakkuri-Vierimaa-Lätti
ISBN: 9789526307374
3.
Kirja myydään kahtena volyymina, siis sinun ostettava 2 kirjaa:
PRINCIPLES OF ANATOMY AND PHYSIOLOGY
Gerard J. Tortora, Bryan Derrickson
ISBN; 978-0470-23347-4
Lisäksi on olemassa erilaisia harjoituskirjoja, joita voi käyttää hyväkseen.
Käyttäkää TABULASSA kurssia
7K00BC60-7K00BC57-7R00BI24 Anatomian ja fysiologian itseopiskelun tuki

Student workload

Luentotuntien lisäksi itsenäistä opiskelua noin 6 tuntia viikossa kurssin keston ajan.

Further information

Ensimmäisellä tunnilla läsnäolo on pakollinen.
Sisällöt ja sisältökohtaiset tavoitteet:
-Kudokset: Opiskelija ymmärtää peruskudostyyppien rakenteen ja tavan, jolla ne muodostavat elimiä.
-tuki- ja liikuntaelimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija tunnistaa elimistön suuret luut rakenteineen sekä ymmärtää kuinka luiden väliset nivelet muodostuvat. Opiskelija osaa selittää nivelen rakenteen ja ymmärtää sen toiminnan. Opiskelija ymmärtää kuinka lihas supistuu, tunnistaa pinnalliset lihakset ja tietää kuinka ne liikuttavat niveliä.
-veri ja verenkiertoelimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa veren koostumuksen, tuntee sen merkityksen homeostasian ylläpidossa ja erilaisten aineiden ja lämmön kuljetuksessa. Opiskelija ymmärtää veren osuuden elimistön puolustuksessa sekä tuntee veren hyytymistapahtuman. Opiskelija osaa sydämen rakenteen ja sen toimintakierron sekä tuntee suuret verisuonet ja niiden rakenteen. Opiskelija ymmärtää verenpaineen muodostukseen vaikuttavat perustekijät sekä verenpaineen merkityksen hemodynamiikalle. Opiskelija osaa verenpaineeseen liittyvän terminologian sekä ymmärtää verenkierron säätelyn.
-hengityselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija tuntee hengitystiet sekä keuhkojen rakenteen. Opiskelija osaa selittää keuhkotuuletuksen, keuhkorakkuloissa tapahtuvan kaasujenvaihdon, kaasujen kuljetuksen veressä sekä ymmärtää soluhengityksen merkityksen. Opiskelija ymmärtää ventilaation merkityksen homeostasian ylläpidossa, tuntee ventilaation säätelyn ja hengitystilavuudet.
-ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa ruuansulatuselimistön osat sekä niiden rakenteen. Hän osaa selittää ravintoaineiden pilkkoutumisen, imeytymisen, kuljetuksen ja varastoinnin. Opiskelija tuntee maksan toiminnan. Opiskelija tietää autonomisen hermoston ja hormonien vaikutuksen ruuansulatuselimistön toimintaan.
-virtsanerityselimistön rakenne ja toiminta, elimistön nestetasapaino, happo-emästasapaino: Opiskelija tunnistaa virtsanerityselimistön osat ja tuntee niiden rakenteen. Hän osaa selittää nefronin toiminnan sekä ymmärtää virtsanerityksen merkityksen neste- ja elektrolyyttitasapainolle sekä pH:lle. Opiskelija tuntee elimistön nestetilavuudet ja nestekierron.
-hermoston rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa hermosolun toiminnan. Opiskelija osaa selittää mitä keskushermosto, ääreishermosto ja autonominen hermosto ovat. Opiskelija ymmärtää hermoston merkityksen ihmisen ja hänen ympäristönsä välisessä vuorovaikutuksessa, aistitiedon keräämisessä, käsittelyssä ja motorisen vasteen synnyssä sekä elimistön säätelytoiminnassa. Opiskelija tunnistaa aivojen pääosat, aivokalvot sekä tuntee aivoselkäydinnesteen synnyn, kierron ja merkityksen.
-aineenvaihdunnan säätely: Opiskelija tuntee elimistön tärkeimmät endokriiniset rauhaset, niiden tuottamat hormonit sekä näiden vasteen. Opiskelija ymmärtää endokriinisten rauhasten välisen vaikutuksen ja biologisen takaisinkytkennän, joka pitää hormonitasapainoa yllä.
Opiskelija osaa miehen ja naisen lisääntymiselimistön rakenteen ja toiminnan, pystyy selvittämään kuukautiskierron, hedelmöitymisen, kiinnittymisen ja gastrulaation. Osaa istukan rakenteen ja toiminnan.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Hylättyssä suorituksessa suurimassa osassa esitettyjä asioita on virheitä, puutteita tai ristiriitaisuuksia. Myös karkea virhe erittäin keskeisessä asiassa johtaa hylkäykseen.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Tyydyttävässä suorituksessa (T-taso) suurin osa vaadituista asioista on esitetty oikein.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Hyvässä suorituksessa (H-taso) kaikki keskeiset asiat ovat mukana ja ne ovat oikein.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Kiitettävässä suorituksessa (K-taso) kaikki asiat on esitetty loogisesti ja syvällisesti sekä osoittaen kokonaisuuden hallintaa.

Go back to top of page