Supervised Clinical Training, alternative (6 cr)
Code: 7K00CD13-3007
General information
- Enrolment period
- 02.07.2015 - 06.09.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2015 - 31.10.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 6 cr
- Local portion
- 6 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, students who began in 2013 or earlier
Objectives (course unit)
Objectives in clinical training: children's nursing
The student
-is able to serve as a member of multidisciplinary teams in collaboration with the patient and the family to plan, implement, and evaluate maternity and paediatric nursing and gains experience on patient care path, discharge and planning of home care and follow up;
-knows how to act appropriately in childbirth and resuscitation of children outside the hospital;
-is able to monitor children and knows basic nursing skills;
-is able to professionally face and interact with children and families;
-is able to recognise, guide, and support the patient and the family as regards child growth and development, health promotion, promotion and maintenance of strengths;
-is able to implement children’s medication safely and IV fluid therapy under supervision;
-is able to apply evidence-based knowledge in children’s nursing and work responsibly according to ethical guidelines and the family’s cultural background in the work community;
-knows how to evaluate his/her own know-how and development in becoming a nurse.
Objectives in clinical training: perioperative nursing
The student
-develops and improves his/her clinical competence;
-is able to carry out safe pharmacotherapy under supervision;
-is trained in patient observation, and related decision making;
-shows responsibility and acts according to ethical principles, respecting patients' cultural background;
-is aware of the significance of health promotion in patient care;
-is trained in diverse methods of patient education;
-is able to make decisions in different phases of the nursing process;
-is able to work as a team member and is trained in interdisciplinary collaboration.
Content (course unit)
-supervised clinical training in maternity and paediatric nursing or perioperative clinical nursing 4 weeks, 6 cr
Prerequisites (course unit)
alkuvaiheen opinnoista 50 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut
osallistuminen perioperatiivisen hoitotyön teoriaopintojaksoon ja orientoivaan harjoitteluun opiskelijan suorittaessa perioperatiivisen harjoittelun
osallistuminen lastenhoitotyön teoriaopintojaksoon ja orientoivaan harjoitteluun opiskelijan suorittarssa lastenhoitotyön harjoittelu
Evaluation methods and criteria
Ohjattu harjoittelu. Arvioidaan hyväksytty/ hylätty. Osallistuminen ohjatun harjoittelun orientaatio-tunnille. Osallistuminen ohjattuun harjoitteluun määrätyn tuntimäärän mukaisesti, harjoittelun tavoitteiden, arvioinnin ja kirjallisten tehtävien tekeminen ohjeiden mukaan. Lääkehoidon passin täyttäminen.
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Ohjattu harjoittelu
Learning materials
Äitiys- ja lastenhoitotyö: Ohjatun harjoittelun perehtymiskäsikirja Tabulassa
Perioperatiivinen hoitotyö: Ohjatun harjoittelun perehtymiskäsikirja Tabulassa
Student workload
Harjoittelun opintopisteiden edellyttämä tuntimäärä on 160 h, sisältäen jakson orientaation, reflektion ja hoitosuunnitelman
tekemisen,joten osastolla suoritettava tuntimäärä on 152h.
PERIOPERATIIVINEN:Harjoittelun tuntimäärä on 160 h sisältäen harjoittelun orientaatiotunnin ja harjoittelun loppureflektion.
Completion alternatives
Harjoittelu äitiys- ja lastenhoitotyössä tai perioperatiivisessa hoitotyössä.
Practical training and working life cooperation
LASTENHOITOTYÖ:
- Laadi heti harjoittelujakson ensimmäisellä viikolla tavoitteet arviointilomakkeelle kirjattuna jokaiselle ammattitaidon osa-alueelle
- Laadi harjoitteluohjaajan työvuoroja mukailevat työvuorot harjoittelujaksolle kirjattuna työvuorolomakkeelle. Kirjaa myös ohjaajasi nimikirjaimet kunkin työvuoron kohdalle
- Lähetä ohjaavalle opettajalle työvuorot ja tavoitteet arviointilomakkeelle kirjattuna, laita ko. sähköposti samalla kopiona myös harjoitteluohjaajalle ensimmäisten harjoittelupäivien aikana.
- ohjaava opettaja antaa sähköpostilla palautetta tavoitteista opiskelijalle sekä ohjaajalle ja sopii loppuarviointiajankohdan opiskelijan kanssa.
- Sovi harjoitteluohjaajan kanssa väliarviointiaika heti jakson alussa. Väliarviointi käydään opiskelijan ja ohjaajan kesken. Aikataulun antaessa myöden myös opettaja tulee paikalle. Opiskelija kirjaa keskustelusta tiivistelmän arviointilomakkeelle ja lähettää sähköpostilla ohjaavalle opettajalle ja ohjaajalle.
- Harjoittelun puolessa välissä pidetään reflektiokeskustelu koululla. Reflektiokeskustelu sisältyy harjoittelutunteihin.
- Loppuarviointikeskustelu käydään opiskelijan, ohjaajan ja opettajan kesken. Mikäli kaikille osapuolille sopivaa ajankohtaa ei löydy, sovitaan arviointitavasta erikseen.
- Opettajaohjaajaan voit olla yhteydessä sähköpostitse/puhelimitse harjoittelun aikana.
PERIOPERATIIVINEN:
-Laadi heti harjoittelujakson alkaessa alustavat tavoitteet arviointilomakkeelle kirjattuna ja keskustele tavoitteistasi harjoitteluohjaajan kanssa. Perioperatiivisen harjoittelun tavoitteet ovat ne, jotka ovat opsissa.
- Laadi harjoitteluohjaajan työvuoroja mukailevat työvuorot harjoittelujaksolle kirjattuna työvuorolomakkeelle.
- Lähetä ohjaavalle opettajalle työvuoroehdotukset ja alustavat harjoittelupaikkaan soveltuvat tavoitteet arviointilomakkeelle kirjattuna, laita ko. sähköposti samalla kopiona myös harjoittelu ohjaajalle viimeistään harjoittelun kolmantena päivänä.
- Ohjaava opettaja antaa sähköpostilla palautetta tavoitteista opiskelijalle sekä harjoittelua ohjaavalle sairaanhoitajalle.
- Sovi harjoitteluohjaajan kanssa väliarviointiaika heti jakson alussa. Väliarviointi käydään opiskelijan ja ohjaajan kesken. Väliarviointikeskustelun jälkeen opiskelija lähettää ohjaavalle opettajalle kirjallisena itsearvioinnin, ohjaajan antaman palautteen sekä väliarvioinnissa kirjatut kehittämishaasteet.
- Loppuarviointikeskustelu käydään opiskelijan ja harjoittelua ohjaavan sairaanhoitajan välillä harjoittelupaikassa. Molemmat kirjaavat arviointinsa opiskelijan arviointilomakkeelle. Lomake lähetetään etukäteen ohjaavalle opettajalle sähköpostitse 2 päivää ennen reflektiokeskustelua, joka käydään harjoittelun päätyttyä opettajan ja opiskelijoiden kesken koululla erikseen ilmoitettuna ajankohtana.
- Ohjaavaan opettajaan voit olla yhteydessä sähköpostitse/puhelimitse harjoittelun aikana.
International connections
Voidaan suorittaa kv - vaihdossa.
Further information
Ohjeistusta perioperatiiviseen ja lastenhoitotyön harjoittelujaksoon
- Opiskelija on varannut harjoittelupaikan 4 viikoksi Jobstepin kautta. Ohjeet harjoitte-lupaikkojen varaukseen löytyvät Ohjatun harjoittelun Tabulasta .
- Laadi heti harjoittelujakson alkaessa tavoitteet arviointilomakkeelle kirjattuna ja keskustele tavoitteistasi harjoitteluohjaajan kanssa. Harjoittelun tavoitteet ovat opsin mukaiset.
- Laadi harjoitteluohjaajan työvuoroja mukailevat työvuorot harjoittelujaksolle kirjattuna työvuorolomakkeelle.
- Lähetä ohjaavalle opettajalle työvuoroehdotukset ja harjoittelupaikkaan soveltuvat tavoitteet arviointilomakkeelle kirjattuna, laita ko. sähköposti samalla kopiona myös har-joittelu ohjaajalle viimeistään harjoittelun kolmantena päivänä.
- Ohjaava opettaja antaa sähköpostilla palautetta tavoitteista opiskelijalle sekä harjoitte-luohjaajalle.
- Sovi harjoitteluohjaajan kanssa väliarviointiaika heti jakson alussa. Väliarviointi käydään opiskelijan ja ohjaajan kesken. Väliarviointikeskustelun jälkeen opiskelija lähettää ohjaavalle opettajalle kirjallisena itsearvioinnin, ohjaajan antaman palautteen sekä väliarvioinnissa kirjatut kehittämishaasteet.
- Loppuarviointikeskustelu käydään opiskelijan ja harjoitteluohjaajan välillä harjoittelu-paikassa. Molemmat kirjaavat arviointinsa opiskelijan arviointilomakkeelle. Lomake lähetetään etukäteen ohjaavalle opettajalle sähköpostitse kaksi päivää ennen reflektiokeskustelua, joka käydään harjoittelun päätyttyä opettajan ja opiskelijoiden kesken koululla erikseen ilmoitettuna ajankohtana. Mahdollisuuksien mukaan opettaja osallistuu loppuarviointiin.
- Ohjaavaan opettajaan voit olla yhteydessä sähköpostitse/puhelimitse harjoittelun aikana.
Äitiys- ja lastenhoitotyö:
-Lastenhoitotyön kirjallinen tehtävä: Oman lapsen ja perheen hoitosuunnitelma; Hoitosuunnitelma tehdään omasta lapsesta/perheestä 1 päivän osalta (tai poliklinikkakäynniltä) rakenteisen kirjaamisen mukaan Nurseukseen. Itsearviointi -välilehdellä pohdi vuorovaikutussuhdettasi lapseen/perheeseen. Hoitosuunnitelma palautetaan harjoittelujakson loppuun mennessä.
PERIOPERATIIVINEN:
Kirjallinen tehtävä: Opiskelija havainnoi tarkistuslistan käyttöä harjoittelupaikassaan ja kirjoittaa havainnoistaan 2 sivuisen pohtivan esseen (= 2 sivua tekstiä liittyen havaintoihin sekä tutkittuun tietoon, ei kansilehteä/ johdantoa/pohdintaa, muutoin kirjallisen työn ohjeiden mukaan). Essee sisältää lähdeluettelon käytetyistä lähteistä. Esseessä tulee havainnoinnin lisäksi näkyä havainnoimalla saadun tiedon reflektointi suhteessa tutkittuun tietoon. Essee liitetään harjoittelun arviointilomakkeeseen. Opiskelija esittää omat havaintonsa harjoittelun loppureflektiossa.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
LASTENHOITOTYÖ:
Äitiys- ja lastenhoitotyön perustiedoissa selviä puutteita, tietojen etsiminen ja hyödyntämi-nen puutteellista ja väärinymmärryksiä teoriatiedoissa vielä ohjauskeskusteluiden jälkeen-kin
-ymmärrys ammatillisesta kohtaamisesta puuttuu: kohtelee lapsipotilaita/perhettä/ työyhtei-sön jäseniä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti eikä kykene ammatilliseen vuorovaikutuk-seen lapsen/perheen tai työyhteisön jäsenten kanssa.
-ei osaa tarkkailla lapsen peruselintoimintoja ja vointia ohjattuna
-ei suoriudu lapsen perushoidosta eikä tavallisimmista auttamismenetelmistä ohjattuna
-ei osoita kiinnostusta lapsen/perheen ohjaukseen, vetäytyy ohjaustilanteista
-tekee virheitä lääkehoidossa ohjauksesta huolimatta
- hoitosuunnitelma ei noudata annettuja ohjeita
-ei tunnista osaamisensa rajoja
rikkoo salassapitovelvollisuutta tai tietosuojan
-vaarantaa toiminnallaan lapsen turvallisuuden
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä (esim. ei ota vastuuta omas-ta oppimisestaan; tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty.)
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta
PERIOPERATIIVINEN:
- Perioperatiivisen hoitotyön perustiedoissa on selviä puutteita, tietojen etsiminen ja hyödyntäminen on puutteellista ja väärinymmärryksiä teoriatiedoissa esiintyy vielä ohjauskeskusteluiden jälkeenkin
- Ei osaa valmistella potilasta ohjattuna leikkaus- ja anestesiahoitotyötä varten
- Ei osaa tarkkailla ja hoitaa leikkauspotilaan peruselintoimintoja ja vointia ohjattuna
- Ei suoriudu keskeisistä leikkaussalisairaanhoitajilta vaadittavilta leikkauspotilaan hoitotyön toiminnoista ohjattuna
- Ei hallitse infektioiden torjunnan periaatteita leikkaussalitoiminnassa ja pientoimenpiteissä, aseptinen toiminta pettää
- Ei hahmota potilaan hoitopolkua intraoperatiivisessa vaiheessa
- Ei tunnista osaamisensa rajoja
- Vaarantaa toiminnallaan potilasturvallisuuden
- Tekee virheitä potilaan lääkehoidossa ohjauksesta huolimatta, ei ole täyttänyt lääkehoidon passia
- Ymmärrys ammatillisesta kohtaamisesta puuttuu: kohtelee potilasta/ työyhteisön jäseniä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti eikä kykene ammatilliseen vuorovaikutukseen potilaan/työyhteisön jäsenien kanssa
- Opiskelijan tiimityöskentelytaidot ovat puutteelliset
- Ei osoita kiinnostusta potilaan ohjaukseen, vetäytyy ohjaustilanteista
- Rikkoo salassapitovelvollisuutta tai potilaan tietosuojan
- Jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä (esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan; tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty.)
- Arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
HYVÄKSYTTY:
osaa tunnistaa ja määritellä äitiys - ja lastenhoitotyöhön liittyvän peruskäsitteistön, tunnistaa tiedon puutteitaan ja etsii aktiivisesti tietoa.
-kohtaa lapsen/perheen/ työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja kykenee amma-tilliseen vuorovaikutukseen lapsen/perheen/ työyhteisön jäsenten kanssa.
-osaa tarkkailla lapsen peruselintoimintoja ohjattuna
- osallistuu keskeisiin lapsen tutkimus - ja hoitotoimenpiteisiin osastolla
- osaa auttaa lasta ja perhettä päivittäisissä toiminnoissa
-osallistuu lapsen/perheen ohjaukseen
- pyrkii edistämään lapsen ja perheen terveyttä ja hyvinvointia
- osaa ohjatusti toteuttaa lapsen lääke- ja nestehoitoa turvallisesti
- osaa toimia turvallisesti lapsen ja perheen kanssa
-hoitosuunnitelma noudattaa annettuja ohjeita
- toimii vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja tietosuojaohjeistusta
-noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
HYVÄKSYTTY PERIOPERATIIVINEN HARJOITTELU:
- Osaa tunnistaa ja määritellä perioperatiiviseen hoitotyöhön liittyvän käsitteistön, tunnistaa itsessään tiedon puutteita ja etsii aktiivisesti tietoa
- Osaa tarkkailla ja hoitaa leikkauspotilaan peruselintoimintoja ohjattuna
- Osallistuu potilaan ohjaukseen intraoperatiivisessa vaiheessa
- Hahmottaa potilaan hoitopolun intraoperatiivisessa vaiheessa
- Tietää aseptiikan merkityksen leikkaussalitoiminnassa ja pientoimenpiteissä ja toimii aseptisesti leikkausalisairaanhoitajan eri rooleissa
- Pyrkii edistämään potilaan terveyttä ja hyvinvointia
- Osaa ohjatusti toteuttaa lääke- ja nestehoitoa turvallisesti
- Kohtaa potilaan/ työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen tiimin jäsenenä
- Noudattaa salassapitovelvoitetta ja tietosuojaohjeistusta
- Toimii vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat
- Osaa toimia potilasturvallisuutta noudattaen
- Noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- Tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ohjattu vaihtoehtoinen harjoittelu Äitiys- ja lastenhoitotyö
Hyväksytyn kriteerit
-osaa äitiys - ja lastenhoitotyöhön liittyvät perustiedot, tunnistaa tiedon puutteitaan ja etsii aktiivisesti tietoa.
-kohtaa lapsen/perheen/ työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja kykenee amma-tilliseen vuorovaikutukseen lapsen/perheen/ työyhteisön jäsenten kanssa.
-suunnittelee, toteuttaa ja arvioi lapsipotilaan hoitoa asiakaslähtöisesti, pyrkii edistämään lapsen ja perheen terveyttä ja hyvinvointia ja hahmottaa sairaan lapsen hoitopolun.
- tekee hyväksytyn ohjeiden mukaisen hoitosuunnitelman omalle lapsipotilaalle
-osaa tarkkailla lapsen peruselintoimintoja
- osallistuu keskeisiin lapsen tutkimus - ja hoitotoimenpiteisiin
- osaa auttaa lasta ja perhettä päivittäisissä toiminnoissa ja harjoittelee lapsen/perheen ohjausta
- osaa toteuttaa lapsen lääke- ja nestehoitoa turvallisesti
- toimii vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat ja osaa toimia turvallisesti lapsen ja per-heen kanssa
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja potilaan tietosuojaohjeistusta
-noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
Äitiys- ja lastenhoitotyö: Ohjatun harjoittelun hylätyn kriteerit
-Äitiys- ja lastenhoitotyön perustiedoissa selviä puutteita, tietojen etsiminen ja hyödyntämi-nen puutteellista ja väärinymmärryksiä teoriatiedoissa vielä ohjauskeskusteluiden jälkeen-kin
-ymmärrys ammatillisesta kohtaamisesta puuttuu: kohtelee lapsipotilaita/perhettä/ työyhtei-sön jäseniä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti eikä kykene ammatilliseen vuorovaikutuk-seen lapsen/perheen tai työyhteisön jäsenten kanssa.
- lapsipotilaan hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi ovat puutteellisia eikä edistä lap-sen/perheen hyvinvointia, sairaan lapsen hoitopolku ei ole hahmottunut.
- hoitotyön suunnitelmasta ei ilmene potilaan kokonaistilanne eikä hoitosuunnitelma nou-data annettuja ohjeita.
-ei osaa tarkkailla lapsen peruselintoimintoja ja vointia
-ei suoriudu lapsen perushoidosta eikä tavallisimmista auttamismenetelmistä ohjattuna
-ei osoita kiinnostusta lapsen/perheen ohjaukseen, vetäytyy ohjaustilanteista
-tekee virheitä lääkehoidossa ohjauksesta huolimatta
-ei tunnista osaamisensa rajoja, vaarantaa toiminnallaan lapsen turvallisuuden
-rikkoo salassapitovelvollisuutta tai potilaan tietosuojan
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä (esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan; tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty.)
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta.
Perioperatiivinen hoitotyö: Ohjatun harjoittelun hyväksytyn kriteerit
- osaa tunnistaa ja määritellä perioperatiiviseen hoitotyöhön liittyvän käsitteistön, tun-nistaa itsessään tiedon puutteita ja etsii aktiivisesti tietoa
- osaa tarkkailla ja hoitaa leikkauspotilaan peruselintoimintoja ohjattuna
- osallistuu potilaan ohjaukseen intraoperatiivisessa vaiheessa
- hahmottaa potilaan hoitopolun intraoperatiivisessa vaiheessa
- tietää aseptiikan merkityksen leikkaussalitoiminnassa ja pientoimenpiteissä ja toimii aseptisesti leikkausalisairaanhoitajan eri rooleissa
- pyrkii edistämään potilaan terveyttä ja hyvinvointia
- osaa toteuttaa lääke- ja nestehoitoa turvallisesti ohjattuna
- kohtaa potilaan/ työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen tiimin jäsenenä
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja tietosuojaohjeistusta
- toimii vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat
- osaa toimia potilasturvallisuutta noudattaen
- noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
Perioperatiivinen hoitotyö: Ohjatun harjoittelun hylätyn kriteerit
- perioperatiivisen hoitotyön perustiedoissa on selviä puutteita, tietojen etsiminen ja hyödyntäminen on puutteellista ja väärinymmärryksiä teoriatiedoissa esiintyy vielä oh-jauskeskusteluiden jälkeenkin
- ei osaa valmistella potilasta ohjattuna leikkaus- ja anestesiahoitotyötä varten
- ei osaa tarkkailla ja hoitaa leikkauspotilaan peruselintoimintoja ja vointia ohjattuna
- ei suoriudu keskeisistä leikkaussalisairaanhoitajilta vaadittavilta leikkauspotilaan hoitotyön toiminnoista ohjattuna
- ei hallitse infektioiden torjunnan periaatteita leikkaussalitoiminnassa ja pientoimenpiteissä, aseptinen toiminta pettää
- ei hahmota potilaan hoitopolkua intraoperatiivisessa vaiheessa
- ei tunnista osaamisensa rajoja
- vaarantaa toiminnallaan potilasturvallisuuden
- tekee virheitä potilaan lääkehoidossa ohjauksesta huolimatta, ei ole täyttänyt lääke-hoidon passia
- ymmärrys ammatillisesta kohtaamisesta puuttuu: kohtelee potilasta/ työyhteisön jäse-niä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti eikä kykene ammatilliseen vuorovaikutukseen potilaan/työyhteisön jäsenien kanssa
- opiskelijan tiimityöskentelytaidot ovat puutteelliset
- ei osoita kiinnostusta potilaan ohjaukseen, vetäytyy ohjaustilanteista
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai potilaan tietosuojan
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä (ei ota vastuuta omasta oppimisestaan; tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty.)
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta