Skip to main content

Basics of Clinical Nursing 1 (6 cr)

Code: 7K00CJ45-3015

General information


Enrolment period
31.07.2015 - 24.08.2015
Registration for the implementation has ended.
Timing
26.08.2015 - 25.10.2015
Implementation has ended.
Credits
6 cr
Local portion
6 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
27 - 39
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Hanna Viitala
Nora Viitala
Ida Nikkola
Terhi Pekkinen
Person in charge
Terhi Pekkinen
Small groups
ryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
ryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
ryhmä 3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
ryhmä 1
ryhmä 2
ryhmä 3
Course
7K00CJ45

Objectives (course unit)

The student
-has the basic knowledge of patient’s needs related to rest, nutrition, elimination, cleanliness, exercise, interactions and sexuality and has the nursing skills to help meeting these needs and knows how to promote health on these areas
-knows the principles of rehabilitative nursing care
-knows the principles of ergonomics in nursing and knows how to utilize them as assisting the patient
-knows the principles and main concepts of health promoting nutrition as per national nutrition recommendations
-is able to recognize adult patients’ need for nutritional guidance
-is able to instruct how to carry out a health promoting nutrition or specific nutrition plan needed as part of disease management
-is able to assess the patients’ risk for malnutrition
-is able to implement enhanced nutrition care as part of nursing care
-takes responsibility on his/her learning and actions during small-group learning activities and commits himself/herself to
goal oriented problem solving process in small-group education

Content (course unit)

-Human basic needs: Rest, exercise, nutrition, elimination, cleanliness, interactions and sexuality and health promotion on these areas
-Ergonomic way of working
-Rehabilitative way of working as assisting the patient
-Nursing skills related to cleanliness, integumentary care, nutrition, exercise and elimination
-Finnish nutrition recommendations
-Nutrition care in the most common problems of public health
- Adult’s need for energy and main nutrients
-The most common special diets
-Recognition and care of malnutrition

Prerequisites (course unit)

None

Exam schedules

Osa 1 Hoitotyö tentitään verkossa määrättyinä ajankohtina. Uusinnat toteutuvat uusintapäivinä kirjallisena kokeena (uusinoissa ei ole verkkototeutusmahdollisuutta).
Osa 2 Ravitsemustiede

Evaluation methods and criteria

Osa 1 HOITOTYÖ 4 op Tentit verkossa (uusinnat kirjallisena). Tehtävät ja ryhmätyöt hyväksytysti suoritettu. Painokerroin 4
Osa 2 RAVITSEMUSTIEDE 2 op. Tentti. Numeerinen arviointi. Osallistuminen opetukseen. Luennoilla 80% läsnäolo. Painokerroin 2
Osa 3 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY Suoritusmerkintä ( hyväksytty / hylätty). Pienryhmätyöskentelyssä on 100% opiskeluvelvelvollisuus (poissaolo korvataan sovitulla tavalla). Aktiivinen osallistuminen ja tehtävien tekeminen.
1.lk Mind map, tabula, väh. 3 lähdettä
2.lk Essee kirjallisten ohjeiden mukaisesti, väh. 3 lähdettä, pituus 3-5 sivua (tekstiosa), Urkund, tabula (tehtävää hyödynnetään myös kirjoitusviestinnän tunnilla)
PBL tikkataulu ja itsearviointi

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, ongelmaperustainen opiskelu, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely, opetuskeskustelut, opetussimulaatio, verkko-opiskelu

Learning materials

Iivanainen, A. & Syväoja, P. 2013. Hoida ja kirjaa. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Tamminen-Peter, L. & Wickström, G. 2013. Potilassiirrot, Taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Työterveyslaitos.
Tamminen-Peter, L.& Wickström, G. 2013.Työterveyslaitos.Ravitsemushoito. Suositus sairaaloihin, terveyskeskuksiin, palvelu- ja hoitokoteihin sekä kuntoutuskeskuksiin. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2010. www.vrn.fi
Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2014. www.vrn.fi
Hoida ja kirjaa –kirjasta seuraavat alueet
Aktiviteetin seuranta
Aktiviteettia edistävä toiminta (ei leikki, ei toiminnallinen kuntoutus)
Unta tai valvetilaa edistävä toiminta
Uni- tai valvetilan seuranta
Uni- tai valvetilaan liittyvä ohjaus
Seksuaalisuuteen liittyvä ohjaus
Suoliston toiminnan seuranta
Suoliston toiminnan hoito (ei suolistoavanteen hoito)
Suolistoon toimintaan liittyvä ohjaus
Virtsaamisen seuranta
Munuaisten ja virtsateiden toiminnan ylläpitäminen
Virtsaamiseen liittyvä ohjaus
Pahoinvoinnin tai oksentamisen ehkäisy ja hoito
Pahoinvoinnin ehkäisyyn ja hoitoon liittyvä ohjaus (ei dreenihoidon toteuttaminen, ei verenvuodon seuranta ja hoito, ei lapsiveden määrän ja laadun seuranta)
Muuhun eritystoimintaan liittyvä ohjaus
Ihon hoitoon liittyvä ohjaus
Suun ja limakalvojen hoitoon liittyvä ohjaus
Painehaavan hoito
Asennon vaihdosta huolehtiminen
Ilmapatja tai muu erikoispatja
Omatoimisuuden tukeminen
Apuvälineiden järjestäminen päivittäisten toimintojen tueksi
Apuvälineiden käytön ohjaus
Päivittäisiin toimintoihin liittyvä ohjaus
Ravitsemustilan seuranta
Ravinnon saannin turvaaminen (ei erityisruokavalion toteuttaminen, ei suonensisäinen ravitseminen)
Iänmukaisesta ravitsemuksesta huolehtiminen (ei rintaruokinnassa avustaminen, ei vauvojen kuppi- ja pulloruokinnassa avustaminen)
Lisäravinnon antaminen
Ravinnon määrän rajoittaminen
Potilassiirrot (2013) –kirjasta seuraavat osiot:
Avustajan fyysisen kunnon ylläpito
Uudet siirtotekniikat
Hoitajan työasennot
Potilaan siirrot eri tilanteissa
Potilassiirroissa tarvittavat tiedot ja taidot
Muu kurssin aikana annettu materiaali (diat, artikkelit)

Student workload

Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 162.

Content scheduling

Opintojakso koostuu seuraavista osista
Osa 1 Hoitotyö
Osa 2 Ravitsemustiede
Osa 3 Pienryhmätyöskentelyä on 4 x 2 h ja näihin liittyvä tiedonhaku

Further information

Tavoitteet
Osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvistä tarpeista ja tietää niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla
Tietää kuntouttavan hoitotyön periaatteet
Tietää ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa
Osaa kansallisten ravitsemussuositusten mukaisen terveyttä edistävän ravitsemuksen periaatteet ja keskeiset käsitteet
Osaa tunnistaa aikuispotilaan ravitsemusohjauksen tarpeen
Osaa ohjata terveyttä edistävän tai sairauden hoidossa tarvittavan ruokavalion toteuttamista
Osaa arvioida potilaan vajaaravitsemuksen riskiä
Osaa toteuttaa tehostettua ravitsemushoitoa osana hoitotyötä
Tavoitteet pienryhmätyöskentelylle
Ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
_____________
Sisällöt
Ihmisen perustarpeet; Lepo, liikunta, ravitsemus, erittäminen, puhtaus, kanssakäyminen ja seksuaalisuus ja terveyden edistäminen näillä alueilla
Ergonominen työskentelytapa hoitotyössä
Kuntouttava työtapa potilaan avustamisessa
Hoitotyön auttamismenetelmät puhtaudessa ja ihonhoidossa, ravitsemuksessa, liikkumisessa ja erittämisessä:
Puhtauden hoidossa avustaminen ja ihon kunnon tarkkailu ja siihen liittyvä ohjaus
Ruokailussa avustaminen , nenämahaletku, Peg-letku ja näihin liittyvä ohjaus
Virtsaamisen avustaminen ja siihen liittyvä ohjaus ;virtsarakon kerta- ja kestokatetrointi, virtsan mittaus, tuntidiureesin mittaus, vuorokausivirtsan mittaus, virtsan perustutkimukset
Ulostamisen tarkkailu ja siihen liittyvä ohjaus, laksatiivien käyttö, peräruiskeet, ulosteen tutkiminen ja ulostenäytteen otto
Suomalaiset ravitsemussuositukset
Ravitsemushoito keskeisissä kansaterveysongelmissa
Energian ja keskeisten ravintoaineiden tarve aikuisilla
Yleisimmät erityisruokavaliot
Vajaaravitsemuksen tunnistaminen ja hoito

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arviointikriteerit – tyydyttävä (1-2)
Osaa määritellä kuntouttavan hoitotyön ja ergonomisen työskentelytavan
Tietää ihmisen lepoon, liikuntaan, ravitsemukseen, erittämineen, puhtauteen, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvät perustarpeet ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla.
Tietää eri tarkkailualueiden normaaliarvot.
Tietää kansallisen ravitsemussuorituksen keskeisiä periaatteita ja käsitteitä.
Tunnistaa aikuispotilaan ravitsemusohjauksen tarvetta.
Nimeää ravitsemushoidon sisältöä keskeisissä kansanterveysongelmissa.
Tuntee energian ja keskeisten ravintoaineiden tarvetta aikuisilla.
Tuntee erilaisia erityisruokavalioita.
Tietää miten potilaan aliravitsemuksen riskiä tunnistetaan.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arviointikriteerit – hyvä (3-4)
Osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvistä tarpeista ja tietää perustellen niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla.
Tietää kuntouttavan hoitotyön periaatteet.
Tietää ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa.
Osaa kansallisten ravitsemussuositusten mukaisen terveyttä edistävän ravitsemuksen periaatteet ja keskeiset käsitteet.
Osaa tunnistaa aikuispotilaan ravitsemusohjauksen tarpeen.
Osaa ohjata terveyttä edistävän tai sairauden hoidossa tarvittavan ruokavalion toteuttamista.
Osaa arvioida potilaan vajaaravitsemuksen riskiä.
Osaa toteuttaa tehostettua ravitsemushoitoa osana hoitotyötä.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arviointikriteerit – kiitettävä (5)
Analysoi, pohtii, perustelee ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Yhdistää ravitsemusosaamisen hoitotyöhön.
Perustelee ravitsemukseen liittyvää ohjaustaan ravitsemustieteeseen liittyvällä tiedolla.
Pienryhmätyöskentelylle hyväksytyn tason arviointikriteerit
Aktiivinen osallistuminen pienryhmätyöskentelyyn
Tehtävien ohjeiden mukainen suorittaminen.

Go back to top of page